iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Bez vzduchu už i na dodávkách
(TZ:Michelin)Pneumatiky bez vzduchu získaly výjimku a ve Francii se zkoušejí v běžném silničním provozu. Uptis je zkratka pro „unikátní systém pneumatik odolných proti propíchnutí“ společnosti Michelin. Jedná se o pneumatiku vyvinutou ve spolupráci s firmou Maxion Wheels, dodavatelem specifických ráfků pro tento komplet.
Michelin tvrdí, že pneumatika je obzvláště vhodná pro doručování na „poslední míli“, protože její bezvzduchová technologie Uptis eliminuje jakékoli riziko propíchnutí. Není proto náhoda, že v další fázi testů padla volba na poštu. Téměř čtyřicet dodávek francouzské La Poste, doručujících dopisy a balíky v sektorech Lesquin, Valenciennes a Douai, bude nově vybaveno pneumatikami Michelin Uptis s dezénem, který vychází z celoroční pneumatiky Michelin Agilis CrossClimate pro dodávky. První tři vozidla byla uvedena do provozu na konci června tohoto roku.Na trhu existuje několik technologií, které odstraňují odvěký handicap vzduchových pneumatik, jako zesílené bočnice run-flat či samoregenerační systémy, kdy speciální látka okamžitě zacelí díru po defektu. Další cestou je vývoj samonosných „bezvzduchových“ pneumatik, na kterých Michelin i další výrobci pracují již dvě desetiletí. Zatím se toto řešení uplatňovalo všude jinde než na veřejných silnicích. Dnes už to neplatí. Již dříve bylo ohlášeno, že na pneumatiky Uptis čeká padesát dodávek společnosti DHL Express v Singapuru. A nyní se přidávají i francouzští „pošťáci“.
Homologace na dosah?
Prototyp Uptis je sestava kola a pneumatiky odolná proti propíchnutí bez stlačeného vzduchu, určená pro osobní a lehká užitková vozidla. Stlačený vzduch byl nahrazen revoluční konstrukcí Michelin, která je schopna vozidlo podržet a současně zajistit komfort a bezpečnost. Ačkoli to na první pohled nevypadá, pokrok, kterého bylo v oblasti bez vzduchových řešení dosaženo, je závratný. Svůj systém Tweel, kde jsou kola a pneumatiky integrovány do jednoho celku, Michelin používá u řady průmyslových a komunálních vozidel včetně první výbavy. Homologace pro použití v silničním provozu, kde jsou bezpečnostní nároky násobně vyšší, se dlouho považovala za nedostižnou. Nyní se zdá, že je za dveřmi. Dosud však veškerý provoz těchto pneumatik funguje na výjimky příslušných regulačních orgánů jednotlivých zemí.
Tři miliony kilometrů provozu
„Doručujeme dopisy a balíky po celé Francii, šest dní v týdnu, s pošťáky a pošťačkami, kteří denně urazí vzdálenost odpovídající padesátinásobku obvodu Země. Potřebujeme spolehlivá vozidla, která poskytují naprostou bezpečnost na cestách a zároveň snižují naši ekologickou stopu. Od revolučních pneumatik Michelin Uptis očekáváme výkon a pocit jistoty, říká Philippe Dorge, náměstek generálního ředitele skupiny La Poste. Bruno De Feraudy, ředitel OEM aktivit skupiny Michelin. Uvedl: „Uptis je výsledkem přibližně padesáti patentů v oblasti konstrukce pneumatika a high-tech materiálů. Jsme potěšeni, že si pneumatiku Michelin Uptis vybrala společnost La Poste, která má s 50 000 vozidly největší vozový park ve Francii.“ Pneumatiky Uptis se momentálně zkoušejí na třech kontinentech a najely již přes tři miliony kilometrů.