iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Citroën představil hybridní C5 Aircross
Citroën představil plug-in hybridní provedení svého úspěšného SUV C5 Aircross. S dojezdem 50 km v čistě elektrickém režimu se jedná o zástupce moderních pluginů, u kterých je elektropohon v praxi velmi dobře využitelný pro kratší cesty, zatímco na delších cestách snižuje spotřebu hybridní režim.
Nový C5 Aircross Hybrid je prvním zástupcem elektrické ofenzívy Citroënu, jeho Core Model Strategy, jejímž výsledkem bude 80 % modelů nabízeno do roku 2023 s elektrifikovanou verzí, poté 100 % do roku 2025. Počínaje modelem C5 Aircross SUV tak budou mít všechny nové modely uvedené na trh elektrifikovanou verzi. S hybridním C5 Aircross pak automobilka podle svých slov vstupuje také do nové fáze programu Citroën Advanced Comfort, a to právě díky komfortnímu elektropohonu, akustickým vrstveným sklům předních oken, tlumičům s progresivními hydraulickými dorazy nebo sedadlům Advanced Comfort.
Na elektriku až 50 km
C5 Aircross Hybrid má maximální kombinovaný výkon 165 kW, přičemž zážehový motor nabídne až 132 kW, zatímco elektromotor 80 kW. Maximální rychlost v elektrickém režimu dosahuje 135 km/hod. Při této rychlosti se ovšem elektrický dojezd dramaticky zkracuje. Optimální využití zásoby elektrické energie tkví zejména v jízdě po městě. Li-ion baterie má kapacitu 13,2 kWh, část této zásoby, která je využitelná pro čistě elektrický pohon (zhruba 10 kWh) postačí pro ujetí až 50 km za optimálních podmínek.
Elektrifikovaná automatická převodovka ë-EAT8 je modernější verzí standardní převodovky EAT8 s optimalizovaným řazením převodů díky vícekotoučové mokré spojce, která zvyšuje plynulost záběru s okamžitou dostupností točivého momentu 320 Nm. „Hybridní“ převodovka je opatřena funkcí Brake, která umožňuje výrazně zvýšit brzdný efekt bez sešlápnutí brzdového pedálu. O brzdění se stará rekuperace, která tak vrací maximum energie zpět do baterie.
Pomocí běžné domácí zásuvky se baterie dobíjí výkonem 2,2 kW, což postačí pro nabití přes noc (zhruba za sedm hodin). V případě wallboxu jištěného na 32 A je baterie plně dobita během dvou hodin. Nabíjení lze naprogramovat nebo přesunout na pozdější dobu, aby se například využilo výhodnějších cen elektřiny (mimo špičku). Naprogramování se provádí prostřednictvím tabletu v kabině nebo prostřednictvím aplikace My Citroën. Nabíjení usnadňuje vylepšená ergonomie krytu a umístění nabíjecích kabelů pod podlahou zavazadlového prostoru. V krytu nabíjecího otvoru je umístěna světelná lišta, jejíž barva se mění podle stavu nabití baterie, takže lze celý proces snadno sledovat. Ke stejnému účelu slouží i aplikace My Citroën.
Na baterii je poskytována záruka udržení 70 % kapacity po dobu osmi let nebo do ujetí 160 000 km.
Komfortní a variabilní
Vzhledově se hybridní verze od standardního provedení liší například barevnými lištami Airbump na předních dveřích a ve spodní části předního nárazníku, logem ”ḧybrid” na horní části víka zavazadlového prostoru či symbolem “ḧ” na předním nárazníku v odstínu Anodised Blue. Zmíněné logo má tři významy: „h“ je převzaté ze slova „hybridní“, design připomínající elektrickou zásuvku ukazuje na plug-in elektrický režim a dvojtečka nad h je stejná jako dvojtečka v názvu Citroën. Mnohem důležitější změnou než loga a lišty, je ovšem kryt dobíjecí zásuvky na levém boku karoserie v symetrické poloze ke krytu palivové nádrže na pravé straně.
V interiéru zahrnují změny oproti konvenční verzi specifické vnitřní zpětné zrcátko. To má mimo jiné zabudován také indikátor jízdy na elektriku. Pokud vůz jede v elektrickém režimu s nulovými lokálními emisemi (ZEV), rozsvítí se pod vnitřním zpětným zrcátkem modrá kontrolka viditelná zvenčí. Díky tomuto specifickému prvku tak mohou mít řidiči C5 Aircross Hybrid snadnější přístup do zón s omezeným provozem v městských centrech. Napravo od automatické převodovky je pak do středové konzoly zabudován volič režimů, který nabízí možnost volit mezi třemi základními jízdními režimy: Electric (provoz na elektriku), Hybrid (kombinovaný provoz) a Sport (maximalizace výkonu obou hnacích větví). Ve výchozím nastavení probíhá přepínání mezi elektrickým a spalovacím motorem automaticky v závislosti na úrovni nabití baterie a požadavku řidiče. O toku energií, spotřebě, stavu nabití a dalších parametrech informuje řidiče také pozměněná grafika středového displeje s úhlopříčkou 8" a také 12,3" digitální přístrojový štít. Specifická funkce v rozhraní dotykové obrazovky ë-Save umožňuje řidiči naplánovat cesty včetně využití rezervy elektrické energie (10 km, 20 km nebo plná baterie) kdykoliv během cesty, zejména pokud ho čeká přejezd městské zóny, ať už během cesty, nebo na jejím konci.
Z hlediska vnitřní prostornosti a variability instalace elektropohonu interiér nijak neomezila. C5 Aircross tak i v hybridní verzi nabízí tři samostatně posuvná, sklopná i vyjímatelná sedadla ve druhé řadě, základní objem zavazadlového prostoru se podle polohy sedadel pohybuje mezi 460 - 600 l. Díky kloubově uchycené podlaze zavazadlového prostoru pro snadné uložení nabíjecího zařízení nabízí C5 Aircross Hybrid po sklopení zadních sedadel rovnou podlahu, nákladová délka pak činí 190 cm a je tedy stejná jako u verze se spalovacím motorem.
Cena Citroënu C5 Aircross Hybrid pro náš trh ještě nebyla stanovena, ve Francii je však již nyní známa: 39 950 eur, tedy zhruba 1 080 000Kč.