iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Dajbych představil Defender s převodovkou VTP
Společnost Dajbych představila v premiéře speciální verzi terénního pracovního automobilu Land Rover Defender. Zvláštností oproti standardnímu provedení je použití bezestupňové převodovky VTP, která funguje na principu hydrostaticky-mechanického a elektromechanického dělení hnací síly. Jedná se o výrobek rakouské společnosti VDS Getriebe, která vyvíjí inovativní systémy pohonu pro terénní pracovní vozidla. Společnost Dajbych se dlouhodobě orientuje na úpravy terénních vozidel jak pro civilní, tak vojenské či bezpečnostní služby a spolupráce s VDS je další aktivitou na tomto poli.
Díky převodovce VTP je zajištěn permanentní přenos točivého momentu mezi motorem a koly a tím i stálá kontrola rychlosti jízdy. Brzdění motorem lze využít až do plného zastavení vozidla bez použití brzd, což v náročných situacích zabrání jejich přehřátí. Standardní automatické převodovky něco takového neumožňují. Velkou výhodou je velmi plynulý rozjezd a například i možnost unikátního „samovyproštění“ v terénu uvízlého vozu jeho rozhoupáním rychlými změnami pohybu vpřed a vzad. Tohoto efektu nelze v takové míře dosáhnout ani s manuální, ani klasickou automatickou převodovkou.
Systém VTP se také obejde bez redukční převodovky, další výhodou je udržování motoru v optimálních otáčkách, které nesouvisejí s rychlostí jízdy tak, jako u klasických stupňových převodovek. Systém však disponuje funkcí kick-down, která umožní rychlou akceleraci po prudším sešlápnutí plynového pedálu.
Plynule a komfortně do terénu
Plynulý záběr bez přerušení při přeřazování eliminuje řadu obtížných situací, které při jízdě v těžkém terénu právě z tohoto důvodu vznikají. Nepřerušený přenos hnací síly na kola ve spolupráci s pohonem všech kol a uzávěrami diferenciálů zajišťuje vozu mimořádnou průchodnost terénem a přitom komfortní řízení. Stejně jako u automatických stupňových převodovek samozřejmě odpadá také nebezpečí spálení spojky. Za jízdy po zpevněných komunikacích je výhodou udržování motoru v nižších otáčkách i při vyšší rychlosti jízdy, což má příznivý dopad na spotřebu paliva a také na hlučnost v kabině. K dispozici je navíc také tempomat.
Defender zatím nekončí
Převodovku VTP je možno instalovat do všech verzí modelu Defender 110 (rozvor 2794 mm) a 130 (rozvor 3226 mm). Při výměně za původní převodovku nedochází k žádnému zásahu do konstrukce vozu a úpravu je možno provést jak u nových, tak starších vozů. Land rover již letos v lednu oznámil, že výrobu legendárního modelu Defender 20. prosince 2015 ukončí, ale zvýšený zájem o tento pracovní terénní automobil, který je na trhu již 68 let, nakonec posune konec výroby v britském Solihullu až do roku 2016. K dispozici je několik verzí, včetně terénního pick-upu.