iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Digitální revoluce u Arvalu: Zapomeňte na Excel!
Operativní leasing je produktem, který se stále vyvíjí, a to nejen na našem trhu, kde je prostoru pro vývoj ještě hodně. Společnost Arval, která má na evropských silnicích po LeasePLanu nejvíce aut ve správě, se rozhodla jít cestou „digitální revoluce“, jak sama své aktivity nazvala. Jde o to, že auto jako takové dnes umí nabídnout k dlouhodobému pronájmu, ať se službami, nebo bez služeb, ať s otevřenou, uzavřenou, polootevřenou či hybridní kalkulací kde kdo. Těžiště zájmu se tak od auta samotného přesouvá k procesu výběru auta, nastavení vozového parku a služeb souvisejících s fleet managementem.
Ani to není nic nového pod sluncem, ovšem Arval pořádně „přitlačil na pilu“ a vytvořil komplexní systém, který dělá z opertivního leasingu hračku. A to v obou významech toho slova: je to snadné a je to i zábavné. A především: Je to přínosné pro klienta, protože množství informací a podpůrných nástrojů pokrývá vše, na co si jen může firemní management od finančního ředitele po správce vozového parku či dokonce řidiče vzpomenout. Stručně a jasně: zapomeňte na excelové kontingenční tabulky. S tím, co Arval vyvinul a co postupně zavede do praxe, budete mít vše, co potřebujete pro efektivní správu vozového parku. A ještě mnohem víc.
Ucelená digitální online aplikace je součástí strategického programu „One Arval 2015-2017“, který sjednotí nabízené služby na všech trzích, kde Arval působí, a to mimo jiné právě díky „digitální revoluci“. Ta zahrnuje telematickou část nazvanou Arval Active Link, on-line „obchod“ s auty Arval Webstore a modifikované, již dříve představené utility Arval Analytics, Arval Fleet View a Arval Mobile+. Co všechno tyto aplikace umí? Stručně řečeno mnohem víc, než si dnes mnoho manažerů ve vztahu k provozu firemních aut vůbec dokáže představit... „Služby založené na telematice a datech, která produkuje, jsou pro budoucnost full-service leasingu, který čeká v dohledné budoucnosti zásadní transformace, klíčové,“ uvedl na tiskové konferenci k představení nových služeb, která se konala v Londýně, Philippe Bismut, výkonný ředitel Arvalu.
(hyper)Aktivní propojení
Arval Active Link je prvním telematickým systémem plně integrovaným do služby operativního leasingu. Stručně a jasně řečeno, každé auto od Arvalu bude v blízké budoucnosti vybaveno vlastní telematickou jednotkou, která je schopna načíst a zpracovat obrovské množství informací jak z datové sběrnice automobilu, tak z vlastních senzorů a GPS jednotky. A bude na klientovi, zda a do jaké míry se rozhodne tuto službu využívat a systém aktivovat, nebo zda zůstane vypnutý a nefunkční.
Velkou výhodou oproti běžným monitorovacím systémům bude vedle šíře nabídky funkcí a nástrojů také cena: pokud se zákazník rozhodne systém využít, zaplatí jen zlomek částky, kterou by musel vynaložit na instalaci GPS monitorovacího systému sám. Kromě nulového poplatku za instalaci bude platit za jedno auto při využití všech tří modulů (Active Journey, Active Routing a Active Sharing) jen tři eura měsíčně. Jednotlivé moduly jsou po dvou eurech, cena za celý balík je tedy poloviční. Zákazník bude mít možnost službu aktivovat kdykoli v průběhu trvání smlouvy na dané vozidlo, nebo ji naopak kdykoli ukončit. Neaktivované zařízení zůstane „mrtvé“, bez jakýchkoli dat odeslaných kamkoli.
Arval Active Link je velmi komplexním nástrojem který umožní managementu analyzovat provoz firemního autoparku skutečně do hloubky v zájmu nejen nižších provozních nákladů, ale také vyšší bezpečnosti. Cíl Arvalu? Aby jím do roku 2020 byly vybaveny všechny automobily, které mají klienti pronajaty a aby služeb tohoto systému využívali. Zatím musí Arval volit vlastní přídavné zařízení připojené na sběrnici vozidla, protože data jednotlivých značek i různých modelových řad jedné automobilky nejsou standardizována. Do budoucna se ale se standardizací počítá, což by systém dále zlevnilo. Jedná se o obšírné téma, kterému se bude věnovat magazín FLEET firemní automobily ve svém říjnovém vydání.
Je libo nové auto?
Velmi zajímavým počinem Arvalu je i další část celého digitálního balíku, nazvaná Arval Webstore. Jedná se de facto o online obchod s auty, samozřejmě s tím, že se namísto ceny vozu se zobrazuje výše měsíční splátky podle vybrané konfigurace vozidla a služeb. Na našem trhu již veřejnost zná projekt LeasPlan Go, určený především menším firmám a živnostníkům. Ti si mohou přímo přes internet objednat operativní leasing na konkrétní auto v rámci přednastavených parametrů leasingu. V tomto základním principu jsou oba produkty shodné, ale Arval jde se svým Webstore mnohem dál. Systém nabízí řadu filtrů, podle kterých vytvoří pro klienta nabídku vyhovujících aut, ať již jde o rozpětí výše měsíční splátky, emise, objem zavazadlového prostoru, objem a výkon motoru a podobně. U vybraného vozu lze přidávat a ubírat prvky výbavy, systém automaticky přepočítává výši splátky, zároveň nabízí alternativní řešení. Při demonstraci možností systému zaujala přihlížející zejména šířka možností personifikace vozidel i parametrů smlouvy.
Zejména firmy s menšími vozovými parky bude tento systém, pokud bude řádně „krmen“ aktuálními daty (což, jak jsme byli ujištěni, bude) tento systém osvobodí od nutnosti jednání s leasingovou společností, probíráním různých variant leasingu i aut samotných a dalších kroků, které je na cestě k podepsání smlouvy třeba učinit. Nyní si zájemce v klidu u počítače vybere to, co mu nejvíc vyhovuje, zadá objednávku, takže při prvním kontaktu se zástupcem Arvalu již je vše jasné a může se jít rovnou na scoring a podpis smlouvy. Systém navíc díky online kalkulaci měsíční splátky a navázaných služeb Arval Fleet View a Arval Mobile+ boří převažující strategii fleet managementu současnosti, která vyznává unifikaci. Ta zde již není pro dosažení dobrých cen nezbytná. Pokud každé oddělení, nákladové středisko nebo jednotlivý pracovník s nárokem na firemní auto ví, do jaké výše měsíční splátky se musí vejít a jaká má být maximální spotřeba paliva (nebo emise CO2), pak si může každý vybrat to, co mu v rámci těchto parametrů nejvíc vyhovuje. Deunifikace vozového parku tak nezpůsobí prakticky žádné nadnáklady. Služby, který každý řidič dostává prostřednictvím aplikace Arval Mobile+, jdou do detailů. Systém upozorňuje řidiče na všechny potřebné úkony, které je třeba učinit, objedná jej na servis do vybrané provozovny, pomůže mu s řešením mimořádných událostí, ukáže mu, kde má ve svém okolí čerpací stanice, které může (třeba kvůli omezením tankovací kartou dané sítě) použít a tak dále, a tak dále. Zároveň informace o všech událostech zanáší do karty vozu v systému Arval Fleet View, který je určen řídicím pracovníkům.
Pro každého něco
Zhruba třetinu zákazníků operativního leasingu z oblasti malých a středních firem tvoří firmy působící ve sféře „digitálního světa“. Jsou na digitální obsluhu všude tam, kde to je možné, nejen připraveny, ale přímo ji vyžadují. Digitální nástroje umožňují vysokou míru flexibility a personifikace. Auta si může příslušný manažer vybírat a konfigurovat třeba o půlnoci, což by v případě standardních jednání asi nešlo. Rozhodně ne při poptávce na pět – šest aut. Nástroje zahrnuté v systémech Arval Active Link, Arval Analytics a Arval Mobile+ nabízejí širokou škálu funkcí, které firma může využívat, ale nemusí. Záleží na zaměření firmy, jejích vnitřních předpisech, vnitrofiremní kultuře a řadě dalších vlivů. Pro firmu zaměřenou na zásobování klientů budou užitečné aplikace, umožňující vytvářet typizované rozvážkové trasy v závislosti na objednávkách, dni v týdnu, denní době a podobně. Pro firmy, které chtějí zvyšovat bezpečnost provozu tím, že vychovávají své řidiče, je ve Fleet View řada nástrojů pro sledování mnoha parametrů vozidel, jejich aktuálního nájezdu (včetně rychlého grafického porovnání, zda je auto pod nebo nad nasmlouvaným nájezdem za uplynulé období s možností vyhledání auta s opačným problémem pro možnou záměnu aut s nad a podlimitními kilometry v rámci fleetu) a všech událostí, které se vozidla týkají (provedené servisní práce, opravy, kontroly, výměny pneumatik, hlášené překročení přednastavených mezních parametrů a podobně). To dělá z fleet managementu zajímavou „počítačovou hru“, která bude nejednoho manažera bavit. Důležitější ale je, že přispěje ke zvýšení efektivity, bezpečnosti a ekologičnosti fleetu, nehledě na to, že umožní firmám větší volnost při výběru aut bez negativních dopadů na ekonomiku provozu. Obecně je operativní full service leasing de facto v praxi využitou znalostí TCO, digitální revoluce u Arvalu posouvá tuto výhodu ještě dál, protože ve splátce jsou zahrnuty i nástroje pro kompletní fleet management, včetně monitorovacího systému, navigace a detailního reportingu. Není to novum, velmi propracované nástroje dnes nabízejí i jiní velcí hráči na trhu, zejména LeasePLan či ALD Automotive, Arval ale svými novými nástroji a komplexností systému opět zvedl laťku a ještě více přiblížil operativní leasing malým a středním firmám, živnostníkům a podnikatelům. Jak pro ně, tak pro velké nadnárodní společnosti víceméně padá nutnost vyvíjet vlastní systémy pro správu vozových parků. Digitální revoluce Arvalu totiž myslela prakticky na všechno, co je ve fleet managementu alespoň trochu relevantní...
Tématu se budeme dále věnovat v příštím vydání magazínu FLEET firemní automobily