iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Električtí bratři: Peugeot e-Expert a Citroën Ë-Jumpy
Peugeot, ale také jeho sourozenec z rodiny PSA Citroën již před nějakým časem oznámili, že se jejich model Expert, respektive Jumpy dočká čistě elektrického pohonu. A nyní se slíbené stává realitou. Oba elektrifikované střední užitkové vozy dostanou elektropohon ve všech délkových verzích, k dispozici budou dvě úrovně dojezdu.
Dobrou zprávou pro všechny zájemce o modely e-Expert nebo Ë-Jumpy je, že se instalace elektropohonu nijak nedotkla objemu nákladového prostoru, který může mít objem až 6,6 m3. Z hlediska vzhledu se mění jen detaily, jako odlišná „maska chladiče“ či zásuvka pro nabíjení umístěná na levém předním blatníku. Základní baterie má kapacitu 50 kWh, komu by to nestačilo, může zvolit verzi 75 kWh (s výjimkou nejkratšího provedení L1). V prvním případě je dojezd normovaný podle WLTP na 230 km, ve druhém na 330 km. Vzhledem k tomu, že se počítá s provozem zejména ve městech a jejich okolí, jedná se o hodnoty vcelku dostatečné. Mezi výhody bude určitě patřit možnost vjezdu do městských center, kde platí ekologická omezení, bezplatné parkování a podobně. V případě optimalizace cen za elektřinu (areálové dobíjení), budou vycházet velmi příznivě také provozní náklady.
Oba vozy pohání elektromotor o maximálním výkonu 100 kW a točivém momentu až 260 N.m. Elektrické hnací ústrojí je tedy podobné jako například u nového Peugeotu e-208 či e-2008, má však kratší stálý převod, který lépe vyhovuje zátěži užitkových vozů. Řidič může volit mezi třemi jízdními režimy: Eco (omezení výkonu na 60 kW, 190 Nm), Normal (80 kW, 210 Nm) a Power (100 kW, 260 Nm). K dispozici jsou také dva režimy brzdění s odlišnou úrovní rekuperace: mírný, odpovídající používání vozu se spalovacím motorem a vyšší, (přístupný přes „B“ pro „Brake/Brzda“ na ovladači převodovky), pro silnější brzdění při uvolnění pedálu akcelerace. Maximální rychlost nicméně dosahuje 130 km/h, akcelerace z nuly na 100 km/h trvá 13,1 s (údaje pro režim Power). baterie má záruku 8 let nebo 160 000 km na 70 % kapacity. Baterie jsou umístěny pod podlahou a toto umístění zvyšuje tuhost a díky optimálnímu rozložení hmotnosti je řízení stejně příjemné jako u verzí se spalovacím motorem. Použité specifické tlumiče a pružiny zajišťují komfort při jízdě jak s prázdným, tak naloženým vozem. Základní maximální hmotnost nákladu činí 1000 kg, v případě úpravy pro zvýšení nosnosti až 1275 kg (dostupná pro všechny tři délková provedení). Byla zachována maximální hmotnost přívěsu, tedy 1000 kg.
Nabíjení
Pro nabíjení jsou k dispozici dva typy palubních nabíječek pro střídavý proud. Standardně jde o zařízení pro nabíjení přes jednu fázi 7,4 kW a za příplatek je k dispozici zařízení pro nabíjení přes tři fáze výkonem 11 kW. Režimy nabíjení nabízejí následující alternativy:
Je samozřejmě možné využít také rychlodobíjení stejnosměrným proudem, tepelná regulace baterie umožňuje používat nabíječky s výkonem až 100 kW a dosáhnout tak úrovně nabití 80 % zhruba během půl hodiny u menší baterie, nebo během 45 minut u baterie 75 kWh. Nabíjení lze naprogramovat přes displej on-line navigace nebo pomocí aplikace v telefonu MyPeugeot nebo MyCitroën (v závislosti na úrovni výbavy). Tento systém také umožňuje dobíjení kdykoli spustit nebo odložit nabíjení a zkontrolovat stav nabití. V nabídce služeb obou značek nalezneme i podporu s nabídkou řešení nabíjení prostřednictvím široké nabídky zařízení (zesílená zásuvka, Wall box, Smart Wall box, ...) nebo nabídku veřejného nabíjení prostřednictvím služby Free2Move Services, včetně dobíjecí karty umožňující přístup k síti více než 150 000 dobíjecích stanic po celé Evropě s předvýběrem stanic v závislosti na vzdálenosti, rychlosti a ceně dobíjení. On-line navigace se postará o navedení ke zvolené dobíjecí stanici.