iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Engine of The Year 2016: Nadvláda tříválců
Ve středu 1. června 2016 byly vyhlášeny výsledky soutěže „the International Engine of the Year Awards“ ve Stuttgartu a mezi nejmenšími pohonnými jednotkami se oproti loňsku mnoho nezměnilo. V kategorii do jednoho litru zvítězil Ford EcoBoost, zatímco v kategorii 1.0 - 1.4 l se stal vítězem agregát PureTech 1.2 od PSA. Oba agregáty spojuje základní koncepce zážehového přeplňovaného tříválce.
Ford 1.0 EcoBoost se ve své kategorii stal vítězem již popáté. V roce 2014 se 1.0 EcoBoost stal dokonce historicky prvním motorem, který v anketě International Engine of the Year vybojoval celkové vítězství potřetí za sebou, a v roce 2012 byl vyhlášen „nejlepším novým motorem“. Mladší PureTech 1.2 si letos zopakoval premiérový loňský triumf.
EcoBoost zvítězil ve své kategorii přesto, že mu přibyla konkurence, neboť pohonné jednotky se zdvihovým objemem pod 1,0 litru, přeplňované turbodmychadlem a osazené přímým vstřikováním paliva uvedlo na trh několik dalších automobilek.
Nejmenší EcoBoost je k dostání ve dvaasedmdesáti zemích celého světa a vyrábí se ve variantách 74, 92, 103 a dokonce i 132 kW. (Nejvýkonnější varianta pohání soutěžní Fiestu R2.) V provedení 103 kW má vyšší měrný výkon než Bugatti Veyron.
V Evropě nabízí Ford oceňovanou jednotku v jedenácti modelech. Jsou to Fiesta, EcoSport, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C MAX, Tourneo a Transit Connect, Tourneo a Transit Courier a dokonce i Mondeo. Každý pátý Ford prodaný v Evropě během roku 2015 měl pod kapotou právě 1.0 EcoBoost, v případě Fiesty to byly bezmála dva vozy z pěti.
Také PSA slaví se svým zážehovým přeplňovaným tříválcem (na titulním snímku) úspěchy. Obě značky, tedy jako Peugeot, tak Citroën zaznamenávají stoupající zájem o tyto agregáty. Při vývoji motoru PureTech, bylo podáno 120 patentů a mezi jeho přednosti patří snížení spotřeby paliva o 18 procent ve srovnání s čtyřválcovými verzemi předcházejících motorů. Potvrzením jsou dva rekordy ve spotřebě. Prvního z nich dosáhl v roce 2014 motor s manuální převodovkou v Evropě. Druhý rekord byl naměřen letos v Číně s agregátem spojeným s automatickou převodovkou. Rekordní spotřeba činila 2,93 l/100 km, přičemž vůz ujel 1878 km na jednu nádrž.
Motory 1.2 PureTech 110 k a 1.2 PureTech 130 k se montují do vozů segmentů B a C. Od roku 2014, kdy byl uveden u modelů Citroën C4 Picasso a Peugeot 308, se rozšířil do ostatních modelových řad a nyní se objevuje u 60 různých modelů. Bude jím vybaven také nový Peugeot 3008, který byl odhalen 23. května 2016.
Tříválcovou revoluci dokonal letos vítězstvím v kategorii 1,4 - 1,8 l agregát 1,5 l od BMW. Teprve v kategorii 1,8 - 2,0 l se prosadil první čtyřválec, tentokrát Mercedes-AMG 2.0 Turbo. Absolutním vítězem letošních "automobilových Oscarů" se letos stal agregát Ferrari 3.9 V8 Bi-Turbo.