iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Ford Puma: Nekompromisní prcek se cenou nepodbízí
Název Puma se vrátil do portfolia Fordu. Někdejší malé sportovní kupé vystřídal kompaktní crossover. Nová Puma se v evropské nabídce značky Ford zařadí po bok SUV a crossoverů Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, nová Kuga a nový Explorer Plug-In Hybrid. Má však několik trumfů v blatníku. Například mild hybridní systém nebo nadstandardní zavazadlový prostor.
Nový hybridní systém je postaven na vyspělé 48V technologii Ford mild-hybrid, která spojuje pomocný elektrický pohon se zážehovým tříválcem 1.0 EcoBoost. Ford již vloni tento systém anoncoval a slíbil, že všechny nové modely dostanou některou verzi elektrifikovaného pohonu. V případě Pumy se tedy jedná o mild-hybridní technologii využívající zážehový motor 1.0 EcoBoost s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem o výkonu 11,5 kW. Startér/generátor nahrazuje běžný alternátor. Při brzdění a jízdě setrvačností rekuperuje energii a ukládá ji v lithium-iontové baterii. Startér-generátor zároveň funguje v roli elektromotoru, který asistuje spalovacímu tříválci. V nízkých otáčkách přitom může navýšit točivý moment spalovacího agregátu až o 50 procent. Startér-generátor v tomto režimu vykrývá prodlevu přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo snížit kompresní poměr a osadit motor větším turbodmychadlem. Zároveň dokáže opětovně spustit motor přibližně za 300 milisekund, díky tomu lze častěji aktivovat funkci stop-start, a to v četně režimu zastavování, jakmile rychlost klesne pod 15 km/h, a to i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku. „Náš motor 1.0 EcoBoost již prokázal, že hospodárnost a dynamika mohou jít ruku v ruce. Technologie mild-hybrid představuje v tomto směru další posun vpřed,“ vysvětluje Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Jsme přesvědčeni, že zákazníkům se hladký a bezprostřední přísun výkonu motorů mild-hybrid bude líbit stejně jako menší frekvence zastávek u čerpacích stanic.“
K dispozici je provedení s celkovým výkonem 92 kW (v České republice později během roku 2020) a 114 kW. V nabídce je také konvenční zážehové provedení 1.0 EcoBoost 92 kW a na některých trzích se objeví také vznětový 1.5 EcoBlue 88 kW. Všechny motory jsou dodávány s technologií stop-start a šestistupňovou převodovkou. Motorizace 1.0 EcoBoost 92 kW má kombinovanou spotřebu paliva od 4,6 l/100 km a emise CO2 od 103 g/km. Později v letošním roce ji bude možné na přání kombinovat s novou sedmistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou. Motory 1.0 EcoBoost a 1.0 EcoBoost mild-hybrid disponují také funkcí vypnutí jednoho válce při částečném zatížení.
Objem aspoň v kufru
Hnací agregát má objem velmi malý, zato zavazadelník se může pochlubit nadstandardem. V rámci segmentu kompaktních crossoverů je Puma se svými 456 l základního objemu zavazadlového prostoru novým lídrem kategorie. Domácí etalon obdobných rozměrů, Škoda Kamiq, nabízí rovných 400 l, přestože je o 55 mm delší než Puma. Nová Puma se tak může v tomto parametru téměř měřit s dalším domácím etalonem (kolik jich tady vlastně máme?), Škodou Karoq, která nabízí pro kabely, kabelky, tašky, taštičky, bedny, bedýnky či vaky a přepravky celkový prostor o objemu 521 l. A s tímto o poznání větším vozem se Ford pustil cenově do křížku, protože cenovou laťku Pumy nasadil velmi sebevědomě. Základem je 513 900 Kč, zatímco Kamiq startuje na cenách od 387 900 Kč a Karoq od 500 900 Kč. U Fordu nenabízejí nic menšího, než provedení Titanium, takže ani nejzákladnější výbava nezklame. V ceně jsou mimo jiné zahrnuta i přední LED mlhová světla s automatickým přisvěcováním do zatáček stejně jako dálkové světlomety s automatickým tlumením, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů nebo rozpoznávání dopravních značek a bdělosti řidiče. Standardně se dodává také navigace s hlasovým ovládáním nebo vestavěný modem umožňující vzdálené ovládání vozu a vytvoření WiFi hotspotu. Nicméně i tak bychom asi u auta s délkou necelého 4,2 m a s litrovým motorem o výkonu 92 kW očekávali cenovku začínající spíš číslicí čtyři. Kdo by chtěl výkonnější provedení s mild hybridním systémem (114 kW) a navíc s vyšší výbavou Titanium X, ten se již o 3900 Kč přehoupne přes hranici 600 000 Kč. „Ford Puma je už v základu doslova nabušená nejrůznějšími prvky výbavy, které konkurence nabízí za příplatek nebo až ve vyšších verzích“ vysvětluje cenotvorbu novinky Libor Beneš, Country Manager českého Fordu. „To spolu s atraktivním designem a hlavně s nepřekonatelně objemným zavazadlovým prostorem bude pro české zákazníky velmi atraktivní.“
Aktuálním vrcholem nabídky je provedení ST-Line X za 631 900 Kč, ale ještě letos ji na piedestalu vystřídá provedení ST-Line X Vignale vybavené mimo jiné sedadly potaženými kůží Windsor nebo prémiovým audiosystémem B&O. Zahájení výroby této verze je plánováno na květen, cena zatím známa není, ale klidně by se daly přijímat sázky na to, zda, respektive jak moc se cena přehoupne přes hranici 700 000 Kč.
„Zákazníci nám řekli, že chtějí kompaktní automobil s výrazným vzhledem, ale i praktickými detaily pro každodenní život. Výsledkem je zcela nový Ford Puma – charismatický a praktický vůz s moderními technologiemi od masážních sedadel po mild-hybridní pohon,“ řekl Stuart Rowley, prezident Ford of Europe.
Na moderním základu
Puma využívá optimalizovanou platformu Fordu pro vozy segmentu B. Oproti Fiestě, která je na ní postavena také, má podvozek Pumy tužší zkrutnou příčku na zadní nápravě, tlumiče pérování o větším průměru, tužší pouzdra a optimalizované horní uložení. Cílem vývojového týmu bylo, aby tento model přinesl řidičům co nejlepší jízdní vlastnosti ve své kategorii. Tomu pomáhá i možnost volby jízdních režimů. V závislosti na aktuálně zvoleném režimu se mění odezva plynového pedálu, fungování stabilizačního a protiprokluzového systému nebo řazení samočinné převodovky, či grafické schéma digitálního přístrojového štítu. K dispozici jsou režimy Normal, Eco, Sport, Slippery (kluzký povrch) a Trail (nezpevněné cesty).
Výbavy: Pro každého něco
Portfolio modelu Puma zahrnuje sportovně stylizovanou Pumu ST-Line nebo ST-Line X, komfortně vybavenou Pumu Titanium, ještě komfortnější Pumu Titanium X a vrcholnou variantu Puma ST-Line X Vignale. Ta vychází z modelu ST-Line a jejími rozlišovacími znaky jsou matné hliníkové provedení horní mřížky, černá spodní mřížka, spodní partie zadního nárazníku lakované v barvě karoserie a rozměrný zadní spoiler. Do standardní výbavy patří LED světlomety, sedadla potažená kůží Windsor, volant potažený kůží Manacor, prémiový audiosystém B&O nebo bezklíčové odemykání KeyFree.
Specifickým ztvárněním exteriérových detailů se vyznačuje rovněž Puma Titanium X. Zvýrazněné lemy blatníků vyplňují specifická 18palcová kola z lehké slitiny v šedém odstínu Pearl. Černě lakované exteriérové prvky na předních a bočních partiích kontrastují s chromovanými detaily, zatímco stylizovaný zadní difuzor je vyveden v metalickém šedém odstínu. V krytech vnějších zpětných zrcátek v barvě karoserie jsou integrovaná směrová světla i osvětlení nástupního prostoru.
Sedadla Pumy Titanium X jsou opatřena snímatelnými a pratelnými potahy. Díky elegantnímu integrovanému zipu lze potahy snadno sejmout jednou rukou, což významně usnadní údržbu interiéru nejen v rodinách s malými dětmi nebo domácími mazlíčky. Luxusní atmosféru interiéru umocňuje vinylový volant, dekorační prvky dřevěného vzhledu na palubní desce a moderní geometrické vzory na textilních výplních dveří.
Puma ST-Line X se inspirovala sportovními modely Ford Performance. Sériově jezdí na 18palcových kolech z lehké slitiny, na přání jsou k dispozici 19palcová. Sportovní podvozek se od běžných variant liší specifickým naladěním pružin i tlumičů pérování. Vpředu kombinuje ST-Line leskle a matně lakované plochy. Velký, aerodynamicky funkční střešní spoiler se dodává jako výbava na přání. V interiéru tvoří sportovní atmosféru červené švy, hliníkové pedály a hlavice řadicí páky nebo černý potah stropu.
Inovativní praktičnost
Flexibilně řešený zavazadlový prostor o objemu 456 litrů v základní konfiguraci pojme po sklopení zadních sedadel těleso o rozměrech 112 x 97 x 43 cm. Takzvaný Ford MegaBox má rozměry až 764 x 753 x 306 mm a objem 81 litrů. Lze v něm převážet nestabilní předměty o výšce až 115 cm, například pokojové rostliny, popřípadě ho zakrýt víkem a ukrýt do něj předměty, které nemají být na očích. Díky syntetickému potahu a výpustní zátce je možné MegaBox vymývat vodou.
Podlahu zavazadlového prostoru lze jednou rukou přestavit do tří poloh: V nižší poloze je k dispozici maximální objem zavazadlového prostoru a Ford MegaBox je zakrytý. Ve vyšší poloze vznikne podlaha v jedné rovině se sklopenými opěradly zadních sedadel. Po vyjmutí lze podlahu umístit vertikálně za zadní opěradla.
Manipulaci se zavazadly usnadní také bezdotykové ovládání pátých dveří, které Ford Puma nabízí jako první model ve své třídě. K otevření stačí mávnout nohou pod nárazníkem. Součástí pátých dveří je inovativní integrované krycí plato. Pohybuje se spolu s pátými dveřmi a nepotřebuje podpůrná boční lanka. Navíc je natolik pružné, že se jeho tvar přizpůsobí větším předmětům.
„Po celou dobu vývoje bylo naším cílem dosáhnout bezprecedentní úrovně praktičnosti v kompaktním a hospodárném balení,“ řekl Norbert Steffens, šéfkonstruktér programu Puma. „Unikátní Ford MegaBox a krycí plato jsou příkladem inovativního myšlení, které nám pomohlo dosáhnout požadované flexibility bez designových kompromisů.“
Jistota díky senzorům a radarům
Soustava asistenčních technologií Ford Co-Pilot360 využívá v novém Fordu Puma dvanácti ultrazvukových senzorů, tří radarů a dvou kamer. Snižuje nároky kladené na řidiče, čímž naopak zvyšuje bezpečnost jízdy a komfort obsluhy.
Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go (s příchodem automatické převodovky) s rozpoznáváním dopravních značek upravujících rychlost pomáhá zachovat bezpečnou vzdálenost od vozidel vpředu a omezuje únavu na dlouhých cestách. Funkce Stop & Go dokáže vůz zcela zastavit, což se velmi osvědčuje zejména v hustém městském provozu. Využívá přitom až 50 procent maximální brzdné síly. Současně se vůz samočinně opět rozjede, pokud doba zastavení není delší než tři sekundy. V případě, že je prodleva delší, může řidič systém opět aktivovat pouhým stiskem tlačítka na volantu nebo lehkým zatlačením na plynový pedál. Funkce Stop & Go jsou k dispozici pouze v kombinaci se sedmistupňovou samočinnou převodovkou.
Nová funkce upozornění na nebezpečí na trase využívá zabudovaného modemu FordPass Connect. Dokáže upozornit řidiče na potenciálně nebezpečnou situaci ještě předtím, než ji může řidič nebo než ji zaznamenají senzory vozu.
Údaje služba získává od místních úřadů, záchranných složek i dalších vozidel, připojených do tzv. cloudu. Informace se mohou týkat práce na silnici, stojících vozidel, chodců či zvířat pohybujících se ve vozovce.
Jako první Ford segmentu B nabízí nová Puma širokoúhlou zadní kameru s pozorovacím úhlem 180 stupňů. Její obraz se přenáší na dotykovou obrazovku na palubní desce. Řidič má díky ní při couvání lepší přehled o osobách pohybujících se za vozem nebo o překážkách, které by ve zpětném zrcátku mohl přehlédnout.
Při couvání pomůže řidičům nové Pumy také systém hlídání mrtvých úhlů s varováním před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa. Při couvání do vozovky, například z řady stojících aut, varuje před vozidly, jimž by Puma mohla zkřížit cestu, ale také samočinně zabrzdí v případě, že řidič nereaguje na varování.
Aktivní parkovací asistent pomůže vyhledat vhodné parkovací místo a také do něj vůz navede. Automatické přepínání dálkových světel zabrání neúmyslnému oslnění protijedoucích řidičů.
Systém udržování v jízdním pruhu byl vylepšen o funkci detekce okraje vozovky. Pozná, kde těleso komunikace přechází do nezpevněného povrchu, i když okraj není vyznačen vodorovným dopravním značením. V případě potřeby zasáhne do řízení takovým způsobem, aby vůz nesjel ze silnice.
Předkolizní asistent s detekcí chodců a cyklistů dokáže zmírnit následky střetu s jinými vozidly, chodci či cyklisty. V některých případech jim dokonce může zcela zabránit. Puma disponuje zdokonalenou verzí předkolizního asistentu se širším úhlem záběru kamery. Díky tomu dokáže lépe sledovat směr pohybu chodce.
Řidičům pomáhá také asistent vyhýbacího manévru, který pomůže objet stojící nebo pomalu se pohybující vůz. S využitím radaru a kamery sleduje provoz a v případě rizika kolize pomůže řidiči zásahem do řízení zajistit bezpečné vyhnutí se překážce.
Když bezpečně, tak proč ne pohodlně
Jako první model své třídy nabízí Ford Puma přední sedadla s funkcí masáže beder, která uleví svalům a zpříjemní cestování. Masážní soustava tvořená třemi měchy umožňuje regulovat intenzitu masáže ve třech stupních. Nastavitelný je rovněž směr masáže. Tato výbava se standardně dodává pro Pumu Titanium X.
Zeštíhlená konstrukce předních opěradel ponechává více místa pro kolena cestujících vzadu. Sedadlo řidiče je výškově seřiditelné. Celoplošné panoramatické střešní okno sestává ze dvou panelů tvrzeného tónovaného skla, které sahají téměř přes celou šířku střechy.
Přihrádka s podložkou bezdrátového dobíjení pod palubní deskou umožňuje komfortně nabíjet chytré telefony, jež tuto funkci podporují. Podložka zaznamená kompatibilní telefon automaticky a sama spustí nabíjení. Dva USB vstupy mohou být tedy využity k napájení zařízení, která funkci bezdrátového dobíjení nepodporují.
I během bezdrátového nabíjení mohou telefony zůstat přes Bluetooth připojené ke komunikačnímu a zábavnímu systému SYNC 3 s 8“ dotykovou obrazovkou, která podporuje ovládání gesty, používanými právě na chytrých telefonech. Kompatibilita s Apple CarPlay i Android Auto je zajištěna bezplatně.
Také pro Pumu je k dispozici zabudovaný modem FordPass Connect, díky němuž lze ve voze vytvořit WiFi hotspot až pro deset zařízení. FordPass Connect umožňuje využívat v navigaci aktuální dopravní informace získávané v reálném čase, streamovat zvukový a video obsah i během jízdy a v kombinaci s mobilní aplikací FordPass Connect používat funkce vzdáleného přístupu:
Na přání dodávaný audiosystém B&O o výkonu 575 wattů má deset reproduktorů včetně subwooferu o rozměrech 150 x 200 mm. Po interiéru jsou reproduktory rozmístěné takovým způsobem, aby měli všichni cestující z poslechu podobný vjem jako v koncertní síni. Zpracování zvuku zajišťuje digitální zesilovač o výkonu 575 W.
Nový digitální přístrojový štít je tvořen plně konfigurovatelným 12,3“ displejem. Konstrukce zobrazovací plochy poskytla designérům větší svobodu při návrhu tvaru displeje než u běžných obrazovek. Díky 24bitové „true color“ technologii vykresluje displej informace a grafické prvky ve vysokém rozlišení a plném barevném spektru. Proto méně namáhá oči a lépe se čte. „Jsme přesvědčeni, že Puma se u evropských řidičů setká s úspěchem,“ řekl Stuart Rowley. „Udělali jsme maximum pro to, abychom zákazníkům zaručili flexibilitu, kterou vyžadují, to vše v nejatraktivnějším voze, jaký kdy vlastnili.“