iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Ford rozšiřuje řadu EcoBoost o motor 1.5 l
Ford rozšíří svou řadu zážehových přeplňovaných motorů s označením EcoBoost o nový čtyřválcový agregát s objemem 1,5 l. Ten doplní stávající čtyřválce 2,0 l, 1,6 l a tříválec 1,0 l. Motor se nejprve představí na čínském trhu pod kapotou zcela nového Mondea, které se objeví na autosalonu v Šanghaji. Následovat bude sedan Fusion v Severní Americe a posléze také nové Mondeo ve specifikaci pro evropské trhy.
Technologii EcoBoost vnímá v současnosti jako klíčovou pro snižování spotřeby a emisí svých vozů. Stejně jako jiné motory EcoBoost se i novinka o objemu 1,5 l pyšní přímým vstřikováním paliva, proměnným časováním ventilů a přeplňováním pomocí turbodmychadla. Díky tomu má výkon většího motoru, ale spotřebu menšího. Oproti konvenčním zážehovým motorům o srovnatelném výkonu jsou jeho spotřeba paliva a emise CO2 nižší až o 20 procent. Nejnovější EcoBoost má pro Ford také strategický význam. Umožní mu získávat nové zákazníky v zemích, kde pro automobily s motorem o objemu do 1,5 l platí zvýhodněné daňové či pojistné sazby.
Nový motor 1.5 EcoBoost s celohliníkovou konstrukcí a dvojicí vačkových hřídelí v hlavě válců využívá některá inovativní technická řešení z oceňovaného „litrového“ EcoBoostu, například integrované sběrné potrubí. Měl by mít podobný výkon a točivý moment jako současný 1.6 EcoBoost, ale ještě nižší spotřebu paliva i emise CO2. Jako vůbec první motor Fordu dostane nový EcoBoost počítačem ovládanou spojku řemenice vodního čerpadla, která zkrátí dobu zahřívání na provozní teplotu a přispěje tak ke zvýšení účinnosti celého agregátu. Teplotu vzduchu přiváděného do motoru bude snižovat vodou chlazený mezichladič.
„Technologie EcoBoost změnila vnímání zážehových motorů u veřejnosti a dočkala se vřelého přijetí ze strany zákazníků,“ řekl Joe Bakaj, viceprezident Ford Motor Company pro vývoj hnacích řetězců. „Nová jednotka o objemu 1,5 l dále rozvíjí náš příslib hospodárného motorismu z hlediska nejen spotřeby, ale na některých trzích i daňových úlev.“
Od uvedení prvního EcoBoostu v roce 2009 prodal Ford po celém světě více než 600 000 automobilů poháněných motorem EcoBoost. Nejprve přišel vidlicový šestiválec 3,5 l, v roce 2010 následoval 2.0 EcoBoost, o další rok později 1.6 EcoBoost. V loňském roce zařadil Ford do nabídky převratný 1.0 EcoBoost, který získal prestižní mezinárodní ocenění International Engine of the Year (Mezinárodní motor roku) 2012.