iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Hyundai Bayon: malý crossover s velkým zavazadelníkem
Hyundai rozšiřuje své portfolio o nový model s názvem Bayon. Jedná se o crossover velikostního segmentu B, který byl navržen pro evropské trhy, kde je tato kategorie stále populárnější.
Název Bayon vznikl inspirací městem Bayonne, což je metropole francouzského Baskicka. „V situaci, kdy obliba SUV na celém světě vytrvale roste, se Hyundai rozhodl rozšířit nabídku o model, který by byl vhodný pro jízdu v evropských městech a současně poskytoval dostatek prostoru podle požadavků zákazníků,“ uvedl Andreas-Christoph Hofmann, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe, odpovědný za marketing a produkt. Bayon nabídne vysokou míru konektivity a vyspělé bezpečnostní systémy. Využívá také mild hybridní 48V technologii.
Doposud byl nejmenším crossoverem či SUV od Hyundaie model Kona, novinka se ovšem zařadí pod něj. Jak rozměrově, tak cenově, atraktivitou ale nezaostává. Je totiž navržen v nejnovějším designovém pojetí vozů koncepce SUV u značky Hyundai. Celkově působí malý crosover velmi sportovně, v mnoha detailech navazuje na novou generaci modelu Tucson (například lomenými prolisy boků vozidla), dvojitě zalomená záď je ovšem velmi svébytná. „Bayon upevňuje směr vývoje designu SUV značky Hyundai svým ostře řezaným vzhledem a začleněním klíčových designových prvků, které jsou pro naše SUV charakteristické,“ říká Luc Donckerwolke, kreativní ředitel automobilky. Bayon se bude dodávat s 15“ ocelovými koly nebo s 16“ či 17“ koly z lehké slitiny. Na výběr bude celkem devět barev karoserie včetně jedné nové pro uvedení na trh, Mangrove Green. Několik barev karoserie může být na přání kombinováno s černou střechou.
Překvapivě velký zavazadelník
Přestože je Bayon dlouhý pouze 4180 mm, nabídne zavazadlový prostor o překvapivém objemu 411 l. Hodnota platí pro víceméně svislou polohu zadních polohovatelných opěradel, při jejich nastavení do pohodlnější polohy samozřejmě nějaké litříky ubydou… U Hyundaie se nicméně zamasysleli nad jedou typickou slabinou polohovatelných opěradel a vytvořili „inteligentní“ kryt zavazadlového prostoru, který lze posunout podle polohy zadních opěradel tak, aby vždy plně zakrýval celý zavazadelník. Karoserie je široká 1775 mm a vůz je vysoký 1490 mm (případně rovných 1500 mm s koly o průměru 17 palců). Rozvor náprav je 2580 mm. Podle údajů automobilky mají cestující vpředu k dispozici prostor pro nohy 1072 mm, vzadu je to 882 mm, což jsou velmi slušné hodnoty. Světlá výška 165 mm je pro občasné výlety na polní cesty a podobný lehčí terén dostatečná.
Jen zážehové motory
Pro pohon Bayonu budou sloužit výhradně zážehové agregáty, což je v segmentech A a B již víceméně pravidlo. Základem nabídky je čtyřválec MPi o objemu 1,2 l s nejvyšším výkonem 62 kW, který je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Druhou možností je moderní přeplňovaný agregát z řady Kappa s označením 1.0 T-GDi, doplněný 48V technologií mild hybridního pohonu a tzv. inteligentní mechanickou převodovkou iMT (intelligent Manual Transmission). Tento agregát je v nabídce ve dvou výkonových verzích 73,5 kW nebo 88 kW. Převodovka iMT odpojuje motor od převodovky, pokud řidič uvolní pedál plynu. Vůz tím přejde do režimu setrvačné jízdy se sníženou spotřebou paliva. U převodovky iMT jsou k dispozici dvě úrovně setrvačné jízdy: S motorem běžícím na volnoběh, nebo s vypnutým motorem. Motor se znovu spustí, jakmile řidič sešlápne pedál brzdy nebo plynu a jízda pokračuje na stejný převodový stupeň, který byl zařazen před vypnutím motoru. Výsledkem je nižší spotřeba paliva. Verze s výkonem 73,5 kW je k dispozici také bez 48V mild hybridního systému a může být kombinován s robotizovanou převodovkou 7DCT nebo s šestistupňovou manuální převodovkou. Obě varianty tohoto motoru disponují třemi jízdními režimy Eco, Normal a Sport, které optimalizují reakce motoru a charakteristiku řízení v závislosti na jízdních podmínkách. Ze sportovních verzí modelů Hyundai se pak do novinky nastěhovala také funkce vyrovnávání otáček při řazení. Otáčky motoru jsou synchronizovány s otáčkami výstupního hřídele a výsledkem je hladší i sportovnější řazení. Tato funkce bude k dispozici pro motor 1.0 T-GDi ve spojení se převodovkou 7DCT (v tomto případě bude dostupná ve všech jízdních režimech) a také pro motor 1.0 T-GDi s 48V technologií a převodovkou 6iMT (zde ji lze využívat v režimu Sport).
Moderní a nadstandardní systémy
V interiéru najdou zájemci jak 10,25“ digitální přístrojový panel, tak středový displej pro ovládání multimediálního a navigačního systému o stejné úhlopříčce, případně, v nižších výbavových stupních displej o úhlopříčce 8“ systému Display Audio, který nabízí uživatelská rozhraní Apple CarPlay a Android Auto s bezdrátovým připojením. Menší středový displej zřejmě doplní klasický přístrojový štít (ceník s popisem výbav zatím není k dispozici). K nadstandardu v intencích kategorie patří například ambientní LED osvětlení v prostoru pro nohy vpředu, na výplních dveří a madlech předních dveří a v odkládací zóně pod středovou konzolou. Dalším nadstandardem je možnost instalace audiosystému Bose Premium, ve výbavě se objevuje také nabíjecí podložka pro bezdrátové nabíjení telefonu. Dva vstupy USB pro cestující vpředu a jeden vstup USB pro cestující vzadu umožňují současné nabíjení až tří zařízení. Jeden z předních vstupů slouží také k přenosu dat.
Bayon také dostává nejnovější verzi systému Hyundai Bluelink, takže uživatel může využívat nejmodernější služby pro síťově propojené automobily. Aktuální verze systému zahrnuje například online vedení trasy, novinkou je integrace kalendáře. Uživatel vozu si tak může přenést svůj kalendář Google nebo Apple do informačního a zábavního systému vozidla. Pokud je u schůzky poznamenané v kalendáři uvedena také adresa, může ji přímo převzít navigační systém vozu. Zákazníci mohou pomocí aplikace Bluelink také vyhledat na dálku polohu zaparkovaného vozu, zamknout nebo odemknout jeho dveře, zkontrolovat jeho stav nebo zjistit rozsah požadované údržby či stav paliva v nádrži.
Barevné ladění je k dispozici ve třech variantách: celočerný, tmavě a světle šedý nebo tmavě šedý s prošíváním a ozdobnými prvky v odstínu Safari Green.
Bezpečnostní výbava
V oblasti bezpečnosti stojí za zmínku soubor bezpečnostních systémů Hyundai SmartSense, řada z nich je součástí standardní výbavy. K dispozici je také řada funkcí pro částečně autonomní jízdu. Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LFA (Lane Following Assist) udržuje vozidlo uprostřed jízdního pruhu. Autonomní nouzové brzdění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) nejprve řidiče zvukově upozorní a v případě potřeby poté aktivuje brzdy, aby zabránil nehodě. Tato funkce zahrnuje kromě rozpoznávání vozidel, chodců a cyklistů také asistenta pro odbočování, který brzděním zabrání kolizi s protijedoucím vozidlem při odbočování vlevo na křižovatce. Další vyspělou funkcí je chytrý tempomat NSCC (Navigation-based Smart Cruise Control) propojený s navigačním systémem, který využívá data navigačního systému vozidla k autonomnímu přizpůsobování rychlosti jízdy na dálnicích a rychlostních silnicích. Nad bezpečnou jízdou v nízkých rychlostech nebo při parkování bdí další systémy. Asistent pro předcházení kolizím při couvání během parkování PCA-R (Parking Collision-Avoidance Assist - Reverse) upozorňuje řidiče a v případě potřeby brzdí, pokud při pomalém couvání detekuje za vozem překážku. Podobným způsobem pomáhá řidiči Aktivní upozornění na provoz za vozidlem RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist), pokud couvá z parkovacího místa na vozovku s projíždějícími vozidly. A parkovací asistent PA (Parking Assist) umožňuje poloautomatické parkování díky vzájemné spolupráci rozmanitých senzorů a softwaru. Vůz tak pomůže řidiči snadno zaparkovat i do těsné mezery.
Cena? Zatím nevíme…
Nový Bayon zatím nemá stanoveny ceny, ale zcela jistě se zařadí svou cenotvorbou pod model Kona, který začíná na částce 399 990 Kč. Kona je ovšem o pouhých 25 mm delší, a má o 37 l menší zavazadelník, Bayon tedy co do užitné hodnoty příliš nezaostává. To Škoda Kamiq je delší o 61 mm, zavazadlový prostor pak za Bayonem zaostává o 11 l. Kamiq začíná na ceně 417 900 Kč.
Crossovery segmentu B jsou sice zacíleny zejména na privátní klientelu, ale s tím, jak téměř vymizela nabídka kombi verzí v segmentu B je některé firmy začínají akceptovat i jako služební automobily. Je možné, že si takovou pozici díky objemnému zavazadelníku vydobude i Bayon.