iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Hyundai N jako pojízdná laboratoř
(TZ: Hyundai) N, dílčí značka vysokovýkonných vozů značky Hyundai, odhaluje svou vizi elektrifikace, jež dokládá zaměření společnosti na technologie s nulovými emisemi splňující požadavky budoucnosti. Koncepty RN22e a N Vision 74 jsou inspirujícími příklady vize elektrifikace dílčí značky N. Oba vozy v roli „pojízdných laboratoří“ jsou ztělesněním ambicí značky Hyundai stát se lídrem budoucí mobility s nulovými emisemi.
Značka Hyundai ve svých výzkumných konceptech testuje a ověřuje vyspělé technologie, aby je mohla využívat ve svých budoucích sériově vyráběných modelech. RN22e kombinuje karoserii zcela nového modelu IONIQ 6 s globální modulární platformou pro elektromobily, E-GMP (Electric-Global Modular Platform), a nastavuje laťku pro budoucí vysokovýkonné elektromobily. N Vision 74 používá EV technologii ve spojení s vyspělým systémem palivových článků na vodík, a je tak první pojízdnou vodíkovou hybridní laboratoří značky Hyundai N, sloužící k průzkumu „potěšení z jízdy“, jež si budou zákazníci moci dopřávat dokonce i v éře elektrifikace. „Studie RN22e a N Vision 74 hrají důležitou roli ve strategickém vývoji naší kompletní produktové řady, a to především našich elektrifikovaných vysokovýkonných vozů,“ řekl Thomas Schemera, výkonný viceprezident a vedoucí divize pro zákaznické zážitky ve společnosti Hyundai Motor Company. „Pojízdné laboratoře reprezentují nepřetržitý vývoj našich nejvyspělejších technologií. Díky tomuto jedinečnému přístupu jsme připraveni na výzvy budoucnosti, protože nám umožňuje posouvat se až na samotné limity.“ Inženýři společnosti Hyundai budou prototypy RN22e a N Vision 74 i nadále testovat a ověřovat, aby jejich vyspělými technologiemi pro praktické využití mohly být vybaveny budoucí sériově vyráběné vozy N.
Vize elektrifikace značky Hyundai N
Značka N posouvá limity sportovních výkonů od roku 2017, kdy představila svůj první sériově vyráběný vysokovýkonný model Hyundai i30 N, a zákazníkům umožňuje objevovat, jak mimořádně zábavné může být řízení automobilu. Sloganem značky Hyundai N je „Never just drive“ („Jen řídit nestačí“), protože přeprava z bodu A do bodu B by nikdy neměla být nudná. Dokonce i v elektrické budoucnosti bude značka N stát na svých třech pilířích: lovec zatáček (dokonale vyvážený vůz se sportovním nastavením pro dravou jízdu zatáčkami), připravenost na jízdu na závodním okruhu (všechny modely N jsou konstruovány pro podávání vysokých výkonů na závodních okruzích) a schopnost být sportovním vozem pro každodenní provoz (pro každého a pro všechny požadavky, nejen pro jízdu na závodním okruhu nebo na dálnici). „Hyundai N se během pouhých sedmi let stal nejrychleji se rozvíjející sportovní značkou,“ říká Till Wartenberg, viceprezident oddělení pro řízení značky N a motoristický sport ve společnosti Hyundai Motor Company. „N chystá také další kroky a stanovuje nová měřítka v oblasti trvale udržitelných vysokých výkonů. S nadšením začínáme psát novou kapitolu elektrifikace vysokého výkonu a k dosažení našich ambiciózních cílů využijeme veškerou naši mimořádnou kreativitu, vyspělé technické know-how a soutěživého ducha.“
Představujeme RN22e, první pohled na připravovaný elektromobil N
RN22e nabízí výkony pro jízdu na závodním okruhu díky použití vylepšené a optimalizované platformy E-GMP, která je lídrem na trhu, a aerodynamického designu modelu IONIQ 6. RN22e prezentuje jako první pojízdná laboratoř značky Hyundai N, využívající platformu E-GMP, nové vize a směry vývoje elektrifikované značky N a současně poukazuje na možnost budoucí výroby vysokovýkonného modelu s výhradně elektrickým pohonem. Označení konceptu odkazuje na skutečnost, že byla tato pojízdná laboratoř vyvinuta v roce 2022 a disponuje výkony elektromobilu. Prototyp RN22e je testován s cílem maximalizovat tři pilíře sportovních výkonů značky N v čele s koncepcí vozu jako „lovce zatáček“. N již od uvedení značky na trh systematicky rozvíjí jízdní vlastnosti svých vozů v zatáčkách a pro většinu modelů N poskytuje systémy e-LSD a Corner Carving Differential pro optimalizaci trakce při ostrém sportovním nasazení. RN22e navzdory vyšší hmotnosti umocňuje zážitky z precizního průjezdu zatáčkou díky systému cíleného rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola prostřednictvím dvou spojek. Na úspoře hmotnosti se podílejí díly vyráběné aditivní metodou, které navíc zvyšují tuhost příslušných konstrukčních celků pro ještě dravější průjezdy zatáčkami. Prototyp RN22e vybavený pohonem všech kol optimalizuje rozdělování točivého momentu v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Řidič si tak může zvolit poměr přenosu hnací síly mezi přední a zadní kola. Značka N se při vylepšování jízdních vlastností prototypu RN22e na závodních okruzích zaměřila na chlazení a brzdovou soustavu s cílem zvýšit odolnost systémů pohonu a brzd. RN22e poskytuje optimalizovaná nastavení pro závodní okruhy, aby si zákazníci mohli užívat sportovní jízdu bez omezování výkonu. Vzhledem k hmotnosti systému elektrického pohonu je prototyp RN22e vybaven čtyřpístovými jednodílnými třmeny a brzdovými kotouči hybridní konstrukce o průměru 400 mm. Hyundai N navíc využije prototyp RN22e k nalezení způsobu, jak nabídnout dynamickou jízdu s rekuperací, při níž bude precizně řízena míra otáčení vozu kolem svislé osy při sportovním průjezdu zatáčkou. Hyundai N vyvíjí a testuje nejmodernější technologie pro budoucí sériově vyráběné modely N. RN22e přitom hraje důležitou roli pojízdné laboratoře pro nadcházející elektricky poháněné modely N. Značka N s vědomím toho, co přináší radost nadšeným řidičům, současně vyvíjí nové funkce, které zajistí emocionální zážitky z řízení elektrifikovaných modelů. RN22e nabízí mimo jiné zvukovou funkci N Sound+, která vytváří podmanivou atmosféru při dynamické jízdě zvukem z reproduktorů v interiéru a exteriéru. N e-shift navíc doplňuje N Sound+ vibracemi a napodobováním řazení. Emocionální zážitky z jízdy budou v pojízdné laboratoři RN22e dále rozvíjeny. Hyundai N v tomto prototypu nepřetržitě vyvíjí vyspělé technologie, a to v různých verzích, aby si řidiči mohli vybrat požitky z jízdy přesně podle svých představ.
Představení konceptu N Vision 74
Koncept N Vision 74, inspirovaný historií značky Hyundai, je pojízdnou laboratoří s technikou vysokovýkonného hybridního automobilu vybaveného vodíkovým palivovým článkem. Hyundai tímto vozem umocňuje své vedoucí postavení v oblasti trvale udržitelných technologií poskytujících vysoké výkony. Koncepční vůz N Vision 74 je inspirován technologiemi i designem a vychází z trvale udržitelné vize značky N oznámené v roce 2015 a vášně pro vysoké výkony, která provází společnost Hyundai již od roku 1974. Z hlediska designu je N Vision 74 vzpomínkou na koncepční vůz Hyundai Pony Coupe z roku 1974, který byl navržen legendárním automobilovým designérem Giorgettem Giugiarem. Na základě tohoto koncepčního vozu byly následně vyrobeny prototypy prvního sériově vyráběného sportovního vozu Hyundai. Přestože se nakonec výroby nedočkal, předurčil tento odvážný plán charakter celé společnosti.
Historie a budoucnost pojízdných laboratoří Hyundai
Hyundai spustil v roce 2012 „Project RM“, který se stal výkladní skříní know-how společnosti ve vývoji nových technologií a inovací. Společnost Hyundai v rámci tohoto projektu vyvíjí nové vysokovýkonné technologie a z motorsportu je přenáší do budoucích modelů N. Název projektu odkazuje na prototyp značky N, který má uprostřed uložený motor pohánějící zadní kola („Racing Midship“). Hlavním přínosem této konstrukce je ideální charakteristika ovladatelnosti a agility díky nízkému polárnímu momentu setrvačnosti. Řadu prototypů RM postupně rozšiřovaly vozy RM14, RM15, RM16 a RM19. Platforma RM je konstrukční pojízdnou laboratoří pro testování vysokovýkonných technologií, které zajišťují maximálně pevné spojení vozu s povrchem vozovky ve všech rychlostech a provozních podmínkách. Modely RM postupně absolvovaly rozsáhlé testy zaměřené na ověřování vyspělých technologií a jejich přínosů pro efektivní zvyšování úrovně sportovních výkonů. Součástí testů bylo také další zlepšování příslušných technologií pro využití v budoucích modelech N. Hyundai před dvěma roky představil elektrifikovaný sportovní vůz nové generace, RM20e, který byl v rámci řady RM prvním vysokovýkonným akumulátorovým elektromobilem. K prohlédnutí byl v roce 2022 také v centru e-mobiliy Hyundai Electrified na pražských Stodůlkách. Hyundai díky němu poprvé dokázal využít potenciál pohonu s nulovými emisemi ve svých vysokovýkonných vozech. Nyní Hyundai N představuje novou řadu pojízdných laboratoří pod odlišným označením, kterou stanovuje nová měřítka pro další generace vysokovýkonných automobilů. Značka N tím pokračuje v uskutečňování tří pilířů sportovních výkonů vozů N. Prototypy RN22e a N Vision 74 jsou proto testovány tak, aby byly maximálně připraveny na ostré nasazení na závodních okruzích, ale také na roli sportovního vozu pro každodenní provoz s charakterem „dravce do zatáček“. Značka N těmito kroky potvrzuje, že zůstává věrná své filozofii i v éře elektrifikace. Prvním velkým krokem tímto směrem bude první elektrický model N značky Hyundai, IONIQ 5 N, který vstoupí na globální trh v roce 2023. Podrobnější informace o prvním elektromobilu N budou zveřejněny později. „Tyto projekty pojízdných laboratoří jsou pro realizaci vize elektrifikace značky N obrovským přínosem, což v příštím roce potvrdí IONIQ 5 N,“ dodal Till Wartenberg, viceprezident společnosti Hyundai Motor Company.
Více zde