iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Hyundai ukázal nové elektrické SUV na palivové články
Automobilka Hyundai je jednou ze dvou na světě, které mají aktuálně v produkci elektromobil na palivový článek. A tuto technologii hodlá dále rozvíjet, o čemž svědčí i první ukázka nové generace SUV elektromobilu s vodíkovými palivovými články.
V rámci předpremiéry byla na speciální akci v Soulu předvedena jeho verze v téměř sériové podobě. Stane se druhým modelem s vodíkovými palivovými články vyráběným automobilkou Hyundai. Novinka používá čtvrtou generaci techniky palivových článků, které automobilka vyvíjí. Vozidlo, jeho provozní vlastnosti i technika palivových článků jsou výsledkem globálních programů v oblastech výzkumu, vývoje a testování v reálných podmínkách. Nový model byl vyvinut na základě čtyř hlavních pilířů se zaměřením na účinnost systému palivových článků, provozní vlastnosti (nejvyšší výkon), odolnost a množství vodíku, uložené v nádržích.
Účinnost systému palivových článků
Vylepšením provozních vlastností palivových článků, snížením spotřeby vodíku a optimalizací nejdůležitějších komponentů se podařilo výrazně zvýšit hospodárnost vozidla v porovnání s jeho předchůdcem, modelem ix35 Fuel Cell (na některých trzích Tucson Fuel Cell). Nové SUV se může pochlubit účinností 60 %, což odpovídá 9% zvýšení z 55,3 % u modelu ix35. Díky vyšší účinnosti systému se u nového modelu očekává dosažení dojezdu více než 800 km na jednu náplň nádrží (na základě staré normy NEDC).
Provozní vlastnosti
Nejvyšší výkon nového modelu je o 20 % vyšší v porovnání s předchůdcem. Dosahuje hodnoty 120 kW. Nové SUV s palivovými články se také vyznačuje snadnějším rozběhem systému za chladného počasí. Technikům Hyundai Motor se totiž podařilo vyřešit původní problémy se spouštěním vozidel s palivovými články při teplotách pod bodem mrazu. Konstrukce vozidla byla optimalizována integrováním hlavních komponentů do sady palivových článků tak, aby bylo možné jeho spuštění i při teplotě -30 °C.
Odolnost
Použitím velmi odolné a trvanlivé techniky katalyzátorů dosahuje nové SUV s palivovými články na vodík ještě delší životnosti než jeho předchůdce.
Uložení vodíku
Nová generace pojme do svých nádrží výrazně více vodíku. Soustava nádrží je tvořena třemi stejně velkými tlakovými lahvemi odlišných rozměrů. Prvotřídní hmotnostní kapacity nádrží (poměr hmotnosti vodíku a hmotnosti nádrže) bylo dosaženo inovacemi v konfiguraci plastové vrstvy a efektivním uspořádáním jednotlivých vrstev, což umožnilo zmenšit tloušťku stěn.
Futuristický design
Nový elektromobil s palivovými články (FCEV) přebírá stylistické prvky od studie FE Concept, která byla představena na Ženevském autosalonu 2017. Nový model vychází z designu dřívějšího konceptu, s nímž sdílí tvary inspirované přírodou. Konkrétně vodou, která také tvoří jediné lokální emise vozidla. Celkové emise pak závisejí na způsobu výroby vodíku, který variuje od velmi neekologických postupů až po zcela čistou elektrolýzu napájenou energií z bezemisních zdrojů.
Hyundai v současnosti nabízí elektromobil Ioniq a společně se značkou Kia hodlá do roku 2020 představit na globálních trzích celkem 31 ekologických modelů. Vývoj bude u Hyundaie probíhat v několika fázích. Těmi nejbližšími jsou:
1. Představení elektricky poháněné verze kompaktního SUV Kona s dojezdem 390 km v první polovině roku 2018
2. Představení modelu Genesis EV v roce 2021
3. Představení elektromobilu s dojezdem 500 km po roce 2021