iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Jaguar I-PACE: 400 koní, 400 kilometrů...
Jaguar představil studii SUV modelu s označením I-Pace. Jedná se o vizi přímého konkurenta Tesly X, tedy čistý vysokovýkonný elektromobil. Do finální podoby nemá studie zřejmě daleko, sériové provedení bude představeno již příští rok a výroba se rozběhne v roce 2018.
I-Pace není elektrifikovaným F-Pace, je to svébytný model u kterého hrála velkou roli aerodynamika (součinitel aerodynamického odporu je pouze 0,29) a také hmotnost. Karoserie připomíná spíše SUV Coupé a naznačuje výkonový potenciál vozu. Dva elektromotory nabídnou celkový maximální výkon až 294 kW a točivý moment 700 N.m. Energie je ukládána do Li-ion akumulátoru s kapacitou 90 kWh, která vystačí v rámci měřicího cyklu NEDC na ujetí 500 km, zatímco podle americké normy EPA je to 350 km. Zatímco dojezd NEDC je nadhodnocen, údaj EPA je zcela reálný, neboť odpovídá spotřebě cca 25 kWh/100 km. Tesla udává pro svůj model X s baterií o stejné kapacitě dojezd 411 km.
Součástí elektropohonu je nastavitelná úroveň rekuperace podle jízdních podmínek a profilu terénu. Při navolení vysoké regenerace si například při popojíždění ve městě řidič vystačí pouze s pedálem akcelerátoru a brzdu nepotřebuje.
Baterii, stejně jako elektromotory si u Jaguaru vyvíjeli sami. Baterie je umístěna v lehké hliníkové skříni, která je součástí nosné struktury vozu. Synchronní elektromotory s permanentním magnetem byly vyvíjeny s důrazem na co nejkompaktnější rozměry a co nejvyšší efektivitu. Vnější průměr je jen 23,4 mm, jsou přesně půl metru dlouhé a váží každý pouze 38 kg. Jejich umístění ve vozidle umožnilo zajistit velkou světlou výšku vozu bez zbytečného zvyšování polohy podlahy a zároveň umožnilo konstruktérům vytvořit velmi prostorný interiér. Tomu ostatně napomohl i dlouhý rozvor 2990 mm. Celá karoserie je dlouhá 4680 mm a široká 1890 mm.
Důkazem vnitřní prostornosti je i zavazadlový prostor o základním objemu 550 l. Půdorys vozu je přitom menší než půdorys klasického SUV segmentu C, tedy vozů jako je Kia Sportage, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Mercedes-Benz GLC a podobně. Vnitřní prostor však podle automobilky odpovídá vozům o kategorii větším (SUV D), případně je v některých parametrech i předčí.
“Příležitosti, které nabízí elektrický pohon, jsou obrovské. Elektromobily poskytují designérům mnohem větší volnost a to je příležitost, kterou musíme využít. Proto je I-Pace koncept postaven na nové architektuře, která byla vyvinuta pro optimalizaci výkonů elektromobilů, aerodynamiku a prostornost interiéru. Byl jsme od začátku projektu rozhodnut vytvořit design, který reflektuje tuto změnu v mechanickém řešení automobilu. To vedlo také k sportovně působící vpřed posunuté kabině namísto tradičního řešení s přední kapotou ukrývající motor,” komentoval řešení vozu Ian Callum, šéf designu Jaguaru.