iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Jaguar XE: nejúspornější provedení bude jezdit za 3,8 l/100 km
Jaguar pilně připravuje veřejnost na příchod nového modelu XE, sportovního sedanu prémiové střední třídy, jehož světová premiéra se bude konat 8. září v Londýně. Karoserii tvoří ze 75 % vysokopevnostní hliník s názvem RC 5754 a Jaguar XE je prvním automobilem, který jej ve své konstrukci využívá.
Lehká konstrukce je klíčovým prvkem konstrukční filozofie současného Jaguaru. Modely XJ, XK nebo F-TYPE byly navrženy s mimořádně tuhou lepenou a nýtovanou hliníkovou konstrukcí a tato technologie inspirovaná leteckým průmyslem byla využita i pro nejnovější model XE. Hliníková struktura poskytuje velkou torzní tuhost. Architektura podvozku zahrnuje vysoce pokročilé systémy odpružení, které mají novému XE zajistit pověst „auta pro řidiče“, tedy takového, které je radost řídit. Podpořit má v řidiči tento pocit i nová generace elektrického posilovače řízení s vyšší zpětnou vazbou, citlivostí a přesností. Zároveň bude mít výrazný variabilní účinek. K dispozici bude také systém ASPC (All Surface Progress Control), který po aktivaci přebírá kontrolu nad trakcí vozu.
Nízká provozní hmotnost, za kterou své lehké karoserii vděčí, zajišťuje novému XE také pozici nejúspornějšího Jaguaru celé modelové řady. Normovaná průměrná spotřeba nejslabšího dieselového provedení je totiž pouze 3,8 l/100 km, což je v dané kategorii rekordní hodnota. Připomeňme, že se pro nový XE počítá zatím se čtyřválci o objemu dva litry. Zážehové a vznětové agregáty sdílejí velké množství dílů a nabídnou jak jednoduché, tak dvojité přeplňování. Velký důraz byl při konstrukci nové generace motorů kladen na jejich životnost. Například rozvodový řetěz má plánovanou životnost stejnou jako celý motor – jinými slovy, neměl by se nikdy měnit. Motor s objemem válce 0,5 l by se měl následně dočkat také provedení 1,5 l a 3,0 l, vrchol řady XE, provedení SVR V8 dostane, jak jinak, vidlicový osmiválec o výkonu 404 kW.