iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Karoq: Stejný i jiný než Ateca
Škoda včera představila ve Stockholmu ve světové premiéře nástupce modelu Yetti, který nese označení Karoq. Jedná se SUV segmentu C a technicky příbuzný model s již představeným Seatem Ateca. Obě auta se budou vyrábět na stejné lince, na rozdíl od dvojice Rapid/Toledo toho ale mají vizuálně společného přece jenom méně.
Rozdíly oproti Atece nalezneme nejen na masce chladiče, celá příď je odlišná a poněkud překvapivě také zadní bočnice, takže se Koqiaq liší od Atecy i provedením C sloupku a spodní linií zadních bočních oken. C sloupek Karoqu je subtilnější a auto má tak o něco větší prosklenou plochu. Částečně odlišná jsou i zadní sdružená světla s tím, že Karoq „vykouzlí“ typické škodovácké „céčko“. Celkově působí Seat Ateca o něco sportovněji, Karoq elegantněji a „prémiověji“. Jak uvedl při premiéře šéf Škodovky Bernhard Maier, vývoj Karoqu trval čtyři roky a jeho prototypy celkem najezdily více než dva a půl milionu testovacích kilometrů.
Karoq je sice menší a levnější vůz než Kodiaq, přesto dostal některé prvky, které mu může větší bratr závidět, a dá se očekávat, že se alespoň na našem trhu rychle stane dominantním SUV modelem ve škodováckých prodejích. Ceník zatím představen nebyl, ale očekává se základní cena okolo půl milionu korun. Pro srovnání: Seat Ateca začíná na ceně 182 900 Kč, po „akční“ slevě pak 468 900 Kč. Nejdražší provedení 2.0 TDI 140 kW 4x4 Xcellence pak přijde po slevě na 849 900 Kč.
Velký kompakt
Karoq měří na délku 4382 mm, je 1841 mm široký a 1605 mm vysoký. Rozvor náprav 2 638 mm (u verze s pohonem všech kol 2 630 mm). Je tedy delší, širší a nižší než Yeti (psali jsme zde) a rozvor narostl o 60 mm. Díky zvětšeným rozměrům se samozřejmě zvětšila i prostornost interiéru. Prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech činí například 69 mm.
Zavazadlový prostor má v pětimístném uspořádání interiéru základní objem 521 l a po sklopení zadních sedadel 1630 l. Za příplatek je k dispozici systém VarioFlex, čímž Karoq navazuje na Yetti a trumfne Atecu, která se s ním pochlubit nemůže. Díky němu lze tři samostatná zadní sedadla (dělená v poměru 40:20:40) podélně posouvat a měnit tak objem zavazadelníku v rozpětí 479 l až 588 l. Jednotlivá sedadla lze z vozu zcela vyjmout a díky tomu zvětšit nákladový prostor na objem 1810 l. Tímto řešením je Karoq v segmentu ojedinělý. Otázkou je, jaký bude za tento systém příplatek...
Infotaiment, konektivita, bezpečnost
Škodováci jdou s dobou a věnovali tedy velkou pozornost konektivitě a prvkům zábavy a informací na palubě. Infotainment vychází z druhé generace koncernové modulární stavebnice stejně jako systém Kodiaqa nebo modernizované Octavie. Vrcholné systémy Columbus a Amundsen disponují funkcí WiFi-hotspot. Pro infotainment Columbus je v nabídce na přání LTE modul, který umožňuje internetové připojení na bázi v současnosti nejrychlejšího mobilního standardu.
Zajímavou novinkou je možnost ovládat vybrané funkce gesty (u infotainment systému Columbus). Definované pohyby rukou, které provádí řidič v oblasti středového panelu, zaznamenává a identifikuje kamera. Tímto způsobem lze pro standardizované pokyny použít jednoduchá gesta rukou a prstů, aniž by přitom řidič musel spustit vozovku z očí.
Nové mobilní on-line služby Škoda Connect jsou rozdělené do dvou kategorií: Infotainment Online sloužící pro informace a navigaci a služby Care Connect, které pomáhají při poruchách a v nouzi. K dispozici je již tlačítko automatického tísňového volání e-Call (Emergency Call), které bude od příštího roku povinné. Další on-line služby fungují prostřednictvím aplikace Škoda Connect App. S nimi lze vůz pomocí chytrého telefonu na dálku kontrolovat, konfigurovat a třeba také lokalizovat. Některé funkce jsou užitečné i v rámci správy vozového parku. Monitorovací systém však plně nenahrazují.
Škála asistenčních systémů je u Karoqu výčtem všeho, co je dnes dostupné pro vozy obdobné cenové relace. Nechybí tedy ani parkovací systém Park Assist, dále Lane Assist nebo Traffic Jam Assist. K vyšší úrovni bezpečnosti dále přispívají systémy Blind Spot Detect, Front Assist s prediktivní ochranou chodců nebo Emergency Assist. Karoq má k dispozici také adaptivní tempomat, asistent pro udržování bezpečné vzdálenosti nebo pro automatické udržování jízdního pruhu. Počínaje výbavou Ambition bude mít Karoq za příplatek Full-LED světlomety.
Motory, jízdní výkony a spotřeba
Pro pohon Karoqu bude možno vybírat z pěti motorů ve výkonovém spektru od 85 kW do 140 kW. Dva jsou zážehové, tři vznětové. Odlišností oproti Atece je nahrazení agregátu 1.4 TSI 110 kW novějším 1.5 TSI o stejném výkonu i točivém momentu (250 N.m). Jinak je nabídka motorů i převodovek shodná.
1,0 TSI 85 kW
Točivý moment 200 Nm, maximální rychlost 187 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 10,6 s, kombinovaná spotřeba 5,2 l/100 km, kombinované emise CO2 117 g/km. Jedná se o jediný tříválec v nabídce.
1,5 TSI 110 kW
Točivý moment 250 Nm, maximální rychlost 204 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 8,4 s, kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km, kombinované emise CO2 119 g/km. Tento motor je vybaven systémem Active Cylinder Management Technology, tedy funkcí odpojování dvou válců. Motor tak v určitých provozních režimech ušetří až 0,5 litru paliva na 100 kilometrů. ACT je v činnosti od 1400 do 4000 min-1 a do rychlosti 130 km/h..
1,6 TDI 85 kW
Točivý moment 250 Nm, maximální rychlost 188 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 10,7 s, kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km, kombinované emise CO2 118 g/km. Tento motorbude do konce roku bez aditivace AdBlue, od roku 2018 ji dostane.
2,0 TDI 110 kW
Točivý moment 340 Nm, maximální rychlost 207 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 8,9 s, kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km, kombinované emise CO2 115 g/km
2,0 TDI 140 kW
Točivý moment 400 Nm, maximální rychlost 211 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 7,8 s, kombinovaná spotřeba 5,3 l/100 km, kombinované emise CO2 138 g/km.
S výjimkou 2.0 TDI 140 kW platí všechny údaje pro verzi s pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou. Motor 2.0 TDI o výkonu 140 kW je k dispozici výhradně s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG. Ostatní motory jou dodávány standardně s šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek je k dispozici sedmistupňová převodovka DSG.
Karoq má standardně kola o průměru 16 nebo 17 palců, v nabídce jsou tři různé designy. K dispozici budou i kola o rozměru až 19 palců.
Poprvé s digitálním přístrojovým štítem
Novinkou je pro Škodu digitální přístrojový štít s možnostmi individualizace vzhledu a zobrazení informací. K dispozici jsou celkem čtyři základní uspořádání, která však definují pouze základní rámec. O tom, který údaj se zobrazí v jaké části displeje, jestli bude velký nebo malý, o tom všem si řidič rozhodne sám prostřednictvím listovacího tlačítka pro každou část obrazovky. Vpravo, vlevo nebo uprostřed lze také zobrazit informace o audiosystému, telefonu a asistenčních systémech (Lane Assist, Front Assist atp.) nebo stav vozu. Základní uspořádání jsou:
Klasické s velkým kruhovým otáčkoměrem (vlevo) a rychloměrem (vpravo). Prostor mezi nimi lze uspořádat individuálně – zobrazuje se aktuální zábavní program nebo navigační mapa.
Digitální, u kterého mapa navigačního systému nebo jiný řidičem preferovaný zdroj infotainment systému zabírá téměř celou plochu displeje, usnadňuje řidiči orientaci díky přehlednému podání informací. Aktuální rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň, samočinně rozpoznané dopravní značky nebo navigační data jsou zobrazována v horní nebo spodní virtuální liště menším písmem a symboly.
Infoprofile, u kterého se ve střední části displeje nachází velký ukazatel, například navigační mapa. Vpravo, vlevo a nad mapou je místo pro individuální dodatečné informace, což může být například aktuální rychlost, navigační výhled s piktogramy, zvolený rychlostní stupeň, identifikace dopravních značek (např. rychlostní limit, zákaz předjíždění) nebo doba jízdy.
Redukované, vhodné například pro jízdu v noci, digitálně zobrazuje na větším prostoru pouze dvě vybrané informace. Může to být například aktuální rychlost a zbývající dojezd na palivo v nádrži. Navíc se na displeji nahoře a dole zobrazují v menší velikosti písma základní informace (čas, atd.). S aktivním naváděním do cíle jsou uprostřed viditelné také navigační šipky.
Po stranách velkého displeje jsou ve všech uspořádáních zjednodušené ukazatele stavu paliva v nádrži a teploty chladicí kapaliny.
Podvozek
Podvozek je naladěn tak, aby podpořil univerzální charakter vozu, včetně zvládání jízdy mimo zpevněné komunikace. Mezi důležitými faktory zmiňuje automobilka vyvážené rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a daleko dopředu posunutou přední nápravu MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a s ocelovým pomocným rámem. Rozchod předních kol činí 1576 mm.
Zadní náprava je čtyřprvková, pro verzi s pohonem všech kol je vyrobena převážně z vysokopevnostní oceli. Rozchod zadních kol činí 1541 mm.
Adaptivní tlumiče Dynamic Chassis Control (DCC) nabízejí tři režimy nastavení podvozku: Comfort, Normal a Sport. Elektricky ovládané ventily ovlivňují způsob práce tlumičů a počítač řídí způsob práce v závislosti na stavu vozovky, preferovaném stylu jízdy a vybraném režimu. DCC při výrazně dynamickém projíždění zatáček automaticky přepíná do režimu Sport. Adaptivní tlumiče DCC jsou k dispozici ve verzi s pohonem všech kol pro 1.5 TSI a obě verze 2,0 TDI. Od stupně výbavy Ambition je navíc k dispozici také výběr jízdního profilu. S ním lze ovlivňovat charakteristiky řízení, činnost řazení převodovky DSG a nastavení dalších režimů ve verzích Normal, Eco, Sport a Individual. Individuální nastavení lze uložit až pro tři uživatele vozidla v personalizovatelném klíči (za příplatek).
Systém pohonu všech kol využívá standardní systém s elektronicky řízenou lamelovou mezinápravovou spojkou u zadní nápravy. Volitelný režim Offroad zajišťuje optimální jízdní vlastnosti mimo silnici. Pro zlepšení trakce v režimu Offroad umožní protiprokluzový systém ASR větší prokluz a elektronická závěrka diferenciálu EDS reaguje ostřeji a rychleji. V případě potřeby se navíc aktivuje asistent při jízdě do kopce a z kopce. Asistent pro jízdu z kopce udržuje konstantní řidičem zvolenou rychlost. Také volitelné tlumiče DCC mění způsob práce, reakce na přidání plynu je o něco pomalejší. Protiblokovací systém ABS pracuje s menší intenzitou, takže se před koly nahromadí zemina, která vytvoří klín a zlepší tak brzdné schopnosti vozu na nezpevněném povrchu.
Pro náročnější provozní podmínky lze Karoq navíc vybavit paketem pro špatné cesty, který chrání spodek vozu před mechanickým poškozením a zabraňuje před vniknutím nečistot do motorového prostoru. K paketu pro špatné cesty patří ochranný kryt pod motorem, ochrana elektroinstalace, brzdových a palivových vedení pod vozem a další plastové kryty karoserie.
Jak se bude prodávat?
Podle vedoucího domácího zastoupení Škody Luboše by se mělo na českém trhu v příštím roce prodat asi osm tisíc karoqů, tedy o zhruba 2500 kusů více než činily prodeje Yetti. Troufáme si tvrdit, že zájem bude výrazně vyšší. Zajímavá je představa prodejního mixu: Podle Vlčka zamíří dvě třetiny karoqů k privátním zákazníkům. O tom by se ale dalo polemizovat, neboť privátní prodeje jsou na našem trhu v přesně opačném „gardu“ oproti korporátním a navíc se typicky jedná o vozy v cenách do 400 000 Kč. Privátně prodávaných aut s cenou nad půl milionu korun je na českém trhu výrazná menšina. V rozporu s marketingovými tužbami Škody zamíří velká část Karoqů jednak k soukromým podnikatelům, kteří dnes u nás patří mezi typickou zákaznickou skupinu SUV, k živnostníkům, ale také do některých firem, neboť prostor se pro vozy SUV stále více otevírá také u nich. "Karoq jsem měl možnost včera vidět na vlastní oči a musím uznat, že na mne hned na první pohled udělal obrovský dojem. Design karosérie se opravdu povedl. Auto má vyvážené proporce, možná bych si dovolil říci, že lepší než větší bratr Kodiaq. Věřím, že mezi SUV stejné kategorie bude prodejně velmi úspěšný. U fleetových klientů bude pochopitelně záležet na cenové strategii, kterou Škoda uplatní pro tento model. Naše Car Policy dovoluje pořizování vozidel kategorie SUV, a tak jsem zvědav, jak bude Karoq soupeřit v našem fleetu s Tiguanem," uvádí pro FLEET Petr Králíček ze společnosti Philip Morris ČR .
Další významnou skupinou zákazníků budou organizace státní správy, které vozy SUV pro svou činnost využijí. A těch není málo. „Pevně věřím, že v rámci další vypsané veřejné zakázky doplní Škoda Karoq naší flotilu. V současné době totiž ve značné míře využíváme pro činnosti v lese vozy Škoda Yeti,“ říká například Tomáš Janák z Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů. SUV Hyundai Tucson se zase stává jedním ze stěžejních vozidel Policie České republiky a podobně. Škoda sice přichází s Karoqem tak trochu „s křížkem po funuse“, neboť několik velkých výběrových řízení favorizujících vůz podobné koncepce a velikosti jí „vyfoukl“ právě Hyundai, další se však jistě objeví...
Karoq se začne vyrábět v Kvasinách ve 26. týdnu letošního roku, konkrétně od 26. června, kdy bude také zveřejněn oficiální ceník a zájemci budou moci začít objednávat.