iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Na sever i na jih
Automobilka Volvo našla nový designérský i technický styl, který předznamenalo nové velké SUV XC90. Nyní na něj navazuje nástupce dalšího letitého modelu v nabídce, kterým je S80. Na jeho místo nastupuje zcela nový sedan označený v duchu nové logiky značení S90.
Postaven je na stejné modulární technice jako XC90. To znamená, že základem je nová platforma SPA a k pohonu slouží motory z řady Drive-E, což mimo jiné znamená, že jiný agregát než čtyřválec v nabídce prostě nenajdete. Ale předsudky stranou, když může být v Mondeu nebo Superbu tříválec, proč by si nevystačilo tohle majestátní volvo jen s jedním válcem navíc?
Volvo S90 se vzhledově rozhodně povedlo a ve světle moderém metalickém laku mu to obzvlášť sluší. Je to auto, které působí zároveň ušlechtile, sebevědomě, bezpečně i výkonně. Syntéza kladných vjemů... Velkou výhodou bude pro řadu zájemců i fakt, že rozhodně nesplynou s „davem“. V kategorii vyšší třídy dnes majestátněji a osobitěji působící sedan asi nenajdete...
Minimalistický styl
Minimalisticky pojaté provedení interiéru je dalším charakteristickým rysem nových vozů švédské automobilky. Je cítit snaha dotahovat detaily se smyslem pro estetiku v nejmodernějším významu toho slova.
Čitelné linie a opticky i hapticky příjemné materiály jsou základem, dojem podtrhuje obrovský středový multifunkční displej o úhlopříčce 12,3 palce, který je standardem výbavy testovaného provedení Inscription (nižší verze mají displej s úhlopříčkou 8 palců). Displej je rozhraním, přes které můžete kromě jízdy samotné ovládat úplně všechno. Někdy je to dobře, jindy by dal člověk přednost pohotovějšímu analogovému tlačítku nebo ovladači. Jinak je ovšem systém s názvem Sensus vymyšlen dobře, logika vrstvení menu je snadno pochopitelná a intuitivní. Navíc jsou zde i široké možnosti ovládání sekundárních funkcí vozu pomocí multifunkčního volantu.
Jak přední, tak zadní sedadla poskytují odpovídající komfort, mají výborné boční vedení a přitom jsou příjemně poddajná. Vzadu se člověk usadí hodně pohodlně, pokud neměří výrazně přes 185 cm. Pak už by mohl trochu scházet prostor nad hlavou. Pro kolena je ale místa dost i pro pořádné čahouny.
Maximalistický zvuk
V široké nabídce „vychytávek“ nechybí funkce CarPlay (Volvo ohlásilo spolupráci s Applem jako první automobilka) a streamování hudby prostřednictvím služby Spotify. O BT konektivitě a podobných samozřejmostech snad není třeba hovořit...
Streamy jsou sice fajn, nicméně já pro prověření zvukové kvality audia používám přenosný FLAC přehrávač Pono od Neila Younga. Mám v něm pár nahrávek ve full rozlišení tedy v bezztrátovém formátu FLAC 192 kHz/24 bit. Tedy de facto formát studiové nahrávky. Jsou auta, kde ho ani nevyndám z pouzdra, protože by to bylo zbytečné, tady jsem byl naopak velmi zvědavý, co předvede příplatkový systém Bowers & Wilkins Business Premium Sound. A rozhodně nezklamal. Jeho devatenáct (!) reproduktorů dokázalo vykouzlit velmi přesvědčivé podání výšek, středů i hlubokých basů. Stojí sice 100 900 Kč navíc, ale jsou i dražší systémy, které tak přesvědčivě nehrají...
Čtyřválec s dopingem
Jak už bylo uvedeno, S90 s jiným agregátem než čtyřválcem nepořídíte. V provedení D5 má dvě turba (jedno s variabilní geometrií lopatek) a navíc také inovaci s názvem PowerPulse, což je chytré řešení prodlevy turbokompresoru. V systému je zařazena tlaková lahev, která stlačeným vzduchem „dopuje“ menší turbo v nízkých otáčkách, což motoru výrazně pomáhá zejména při rozjezdu. Tlak se v lahvi doplňuje automaticky ve vhodných režimech práce motoru.
S výkonem 173 kW a točivým momentem 480 N.m. sice není S90 D5 ani zdaleka nejvýkonnějším dieselem v kategorii vyšší třídy, ale v součinnosti s osmistupňovým automatem nabízí hladce pracující zdroj hnací síly, které je dost i pro velmi dynamické předjížděcí manévry. Ostatně akcelerace z nuly na stovku za sedm sekund hovoří za vše.
Automatická převodovka řadí v základním modu tak, aby optimalizovala spotřebu, ale někdy jsou nízké otáčky až nepříjemné a nepřirozené. Ale konstruktéři snad vědí, co dělají... Pokud tedy nepřejdete do sportovního režimu, nebo si nevezmete řazení do parády sami, můžete jezdit se spotřebou okolo šestilitrové hranice. Spíš to ale bude lehce nad sedm litrů, protože dostat se k těm šesti litrům vyžaduje plynulou a klidnou (i když ne vysloveně ekonomickou) jízdu.
Za zmínku stojí také vynikající odhlučnění interiéru, což platí jak o akustickém „odstínění“ cestujících od čtyřválcového turbodieselu, tak o izolaci aerodynamického hluku. Ani rychlost 150 km/h nenutí cestující zvyšovat při komunikaci hlas.
Když se zima zeptá...
Jízdní komfort je díky adaptivním tlumičům Four-C (vzadu s pneumatickým odpružením) na úrovni, jakou člověk u takového auta očekává. Respektive je ještě možná o kousek lepší, protože nabízí kombinaci jistoty ovládání a komfortní filtrace nerovností zároveň. Auto dostalo i na zimu dvacetipalcová kola a člověk by na pneumatikách o nízkém profilu čekal sem tam nějaký nepříjemný ráz. Jenže realita je výrazně lepší, i na výtlucích okresní silnice se v režimu Comfort při přejezdu sedmdesátkou ozvalo jen tlumené a jakoby vzdálené „plop“. V režimu Dynamic je sice podvozek tužší, stále však zvládá nerovnosti vozovky velmi dobře. A v obou režimech, stejně jako ve třetím, s označením Eco, poskytuje S60 jízdní jistotu ve všech běžně myslitelných jízdních režimech, a situacích.
Letošní zima po letech přitvrdila, a tak se mimo jiné hodil v mnoha situacích pohon všech kol, který zajistil stabilitu a trakci na neupravených silnicích po sněhové nadílce. Na silničáře jsem nenadával, jednak jsem měl aspoň možnost si S90 vyzkoušet za ne zrovna ideálních podmínek, a taky na rozdíl od spousty kverulantů vím, že silničáři prostě nemohou být hned všude a je na mně abych přizpůsobil svou jízdu podmínkám. Volvo S90 na problematickém povrchu nezklame, stabilizace a záběr všech kol pomáhají řidiči ovládat auto, jízda je tedy při zachování obezřetnosti bezproblémová.
Resumé
Na novém Volvu S90 se těžko hledají chyby. Je to auto, které skvěle vypadá, výborně jezdí a nabízí mimořádnou úroveň komfortu i bezpečnosti. Je to výrazný reprezentant segmentu velkých prémiových limuzín schopných plně uspokojit i mimořádně náročnou klientelu. Absence alespoň šestiválcového motoru může někdo vnímat negativně, ale nový agregát působí pocitově jako by měl o litr objemu a dva válce navíc. Díky vynikajícímu odhlučnění interiéru není problém ani s nižší kultivovaností chodu, než jakou by nabídl šestiválec. Provedení S90 D5 AWD Inscription přijde v základu na 1 531 600 Kč, testované provedení pak vzhledem k příplatkům (podvozek, audio, adaptivní LED světla...) přesáhlo hranici dvou milionů. Ale týdenní testování ukázalo, že si svou cenu zaslouží.
Technické údaje
Maximální výkon: 173 kW
při otáčkách:4000/min
Max točivý moment: 480 N.m
při otáčkách: 1750-2250/min
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,0 s
Normovaná komb. spotřeba: 4,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 5,9 - 8,4 l/100 km