iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nová Fabia prochází finálními testy
Automobilka Škoda zveřejnila na začátku února první snímek nové generace modelu Fabia. Moc toho neukázal, vlastně jen linii střechy a pozměněné proporce karoserie. Nyní přidala informace o testování vozu a fotografie maskovaných předprodukčních vozů.
Nová Fabia je postavena na platformě MQB-A0, tedy vlastně na shodném základu, jako větší Scala. I díky tomu by měla nová Fabia nabídnout více prostoru v interiéru, stejně jako nejmodernější asistenční systémy či široké možnosti konektivity. K pohonu byly vybrány výhradně zážehové motory, ale bez dieselů se musí obejít již stávající provedení, přesto zůstává Fabia, zejména ve verzi kombi oblíbeným fleetovým modelem. Nová generace přitom nabídne zvětšený zavazadlový prostor o nemalých 50 l, což bude v boji o fleetové zákazníky určitě výhodou.
Zase větší
Nyní již procházejí předprodukční vozy finální fází testů, během kterých dochází k simulaci různých jízdních situací, a důkladným zkouškám. Testy probíhají na utajené dráze a za pomoci počítačových simulací se dolaďují detaily, které mají vliv na bezpečnost, jízdní komfort nebo aerodynamiku. U té došlo k mezigeneračnímu zlepšení součinitele tvarového odporu, který klesl z 0,32 na 0,28. Vylepšená aerodynamika samozřejmě pomůže snížit spotřebu paliva, a tedy i tolik sledované emise CO2. „Přestože nová FABIA oproti předchůdci narostla a čelní plocha se zvětšila zhruba o tři procenta, podařilo se zredukovat aerodynamický odpor o téměř 10 procent. V normovaném cyklu WLTP to představuje snížení emisí CO2 o téměř tři gramy na kilometr,“ vysvětluje Vít Hubáček, který je zodpovědný za vývoj aerodynamiky vozu. Fabia se pochlubí mimo jiné i žaluziemi chlazení, tedy lamely, které uzavírají přístup vzduchu do motorového prostoru a zlepšují tak obtékání vozu. Dalším vylepšením je rozsáhlé zakrytování podvozku nebo vyladěné průduchy v předním nárazníku, které zlepšují proudění vzduchu kolem předních kol.
S dynamem "na kouli"
I když se prototyp nové Fabie prohání po rovince na testovacím polygonu, zdolává z hlediska jízdních odporů stoupání na alpský vrchol Grossglockner. Je to díky speciálnímu přívěsnému vozíku „towing dyno“. Ten má uvnitř ukrytý dynamometr a umí podle zadání techniků měnit jízdní odpor celé soustavy. Vozík dokáže vyvolat zátěž až 9 kN a jeho dynamometr dosahuje výkonu až 150 kW. Když vozík přibrzďuje svoje kola, tak zároveň zpomaluje auto. „Takto umíme simulovat rozdílné jízdní podmínky, například profily reálných kopců, nebo jízdu s přívěsem o různé hmotnosti,“ vysvětluje Pavel Kolajta, který zodpovídá za funkční zkoušky.
Towing dyno je jednou z cest, kterými se Škodovka snaží zefektivnit testování nových vozů. Jsou jich dnes totiž u nového modelu stovky, jak ty fyzické, tak virtuální. Tradiční jsou testy v náročných klimatických podmínkách, během kterých dostávají auta zabrat při teplotách pod -30 °C, nebo naopak nad 45 °C. „Jezdí se přes zmrazky, v prachu, provádíme i testy se simulací monzunového deště,“ vyjmenovává Kolajta některé extrémy. Velmi komplexní jsou také zkoušky bezpečnosti, včetně nejrůznějších nárazových testů a prověřování funkčnosti a efektivity bezpečnostních systémů.