iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nová KIa Sorento: komfort bez AdBlue
Kia dnes představila třetí generaci modelu Sorento, který na evropských trzích plní roli její vlajkové lodi. Poprvé se tato modelová řada objevila v roce 2002, v roce 2009 následovala druhá generace a nyní přijíždí třetí a nabízí opět výrazný kvalitativní posun oproti předchůdci.
Zatímco první generace Sorenta byla spíše klasickým off roadem, její nástupce již adoptoval konstrukční standardy běžné v kategorii SUV, tedy samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení všech kol. Na tom se pro třetí generaci nic nemění, stejně jako na tom, že je standardně poháněna přední náprava a pohon zadní nápravy se připojuje automaticky na základě adhezních podmínek. Na rozdíl od druhé generace má ale lamelová mezinápravová spojka hydraulické, nikoli elektromechanické ovládání.
Větší a prostornější
Nové Sorento je o 95 mm delší než předchůdce, o 80 mm narostl rozvor, který tak má nyní délku 2780 mm. Nepatrně, o 5 mm se karoserie rozšířila a zároveň o 15 mm snížila. Díky těmto změnám je silueta Sorenta nyní protáhlejší a sportovnější, nehledě na to, že se opět zvětšila nabídka vnitřního prostoru. Ten umožňuje bez problémů i sedmimístné uspořádání, které lze volit za příplatek 20 000 Kč. Dobou zprávou je, že i v případě sedmimístného uspořádání je vůz vybaven plnohodnotnou rezervou.
Již v základním stupni výbavy je nové Sorento vybaveno sedmipalcovým barevným dotykovým displejem, v ceně je od základu i navigační systém. Nejvyšší ze tří stupňů výbavy má displej dokonce osmipalcový a návdavkem prémiový sound systém. Novinkou je u předních sedadel propojení paměti nastavení s nastavením zpětných zrcátek, kromě třístupňového vyhřívání je ve výbavě také třístupňové odvětrávání. Zadní sedadlo je dělené v poměru 60:40, opěradlo je ale děleno na velmi praktických 40:20:40, takže lze při přepravě delších předmětů sklopit samostatně pouze úzký střední díl a zachovat tak čtyři plnohodnotná místa k sezení. Sedadla lze také podélně posouvat v rozmezí 27 cm a nastavovat sklon opěradla. Zavazadlový prostor má celkový základní objem 660 l, maximální je 1732 l, což je o 57 l více než u předchůdce. Část z tohoto objemu se nachází opět pod podlahou zavazadelníku, kde je praktický rozřazovač. Díky výšce prostoru pod podlahou (cca 20 cm) se sem vejdou i poměrně velké předměty nebo zavazadla.
Nové systémy pro bezpečnost a komfort
Kia se snažila udělat z nového Sorenta auto na pomezí prémiového segmentu, a tomuto cíli přizpůsobila jak ztvárnění interiéru, tak výbavu, ve které najdeme mnoho novinek, dosud u značky Kia nebo u modelu Sorenta nenabízených. K dispozici je tedy například automatický parkovací asistent SPAS se systémem AVM, který díky čtveřici kamer monitoruje okolí vozu a přenáší složený obraz z ptačí perspektivy na hlavní displej v interiéru. Parkovací asistent umí auto zaparkovat jak podél tak napříč, pro bezpečné vycouvání z příčného parkovacího místa se hodí další novinka, systém RCTA, který hlídá mrtvý úhel po stranách za vozidlem a varuje řidiče před blížícím se vozem. Nové sorento je také vybaveno adaptivním tempomatem s funkcí asistenta pro popojíždění v kolonách. Ten samočinně vůz rozjíždí a zastavuje podle pohybu vozidla vpředu. Řidič pouze koriguje směr. Vítaná funkce v městských zácpách... Výbavu může dále doplnit třeba systém čtení dopravních značek SLIF, varování před opuštěním jízdního pruhu LDWS, novinkou je také elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru. To se umí automaticky otevřít, pokud se osoba s klíčem k vozu postaví na tři sekundy za záď vozu. Vítané vylepšení, má-li řidič plné ruce. Tuto funkci lze vypnout, zároveň si lze snadno nastavit i výšku otevření víka zavazadelníku.
A mám to bez AdBlue!
Nové Sorento má pod kapotou opět motor 2.2 CRDi, nicméně se jedná o výrazně modifikovanou hnací jednotku. Výhodou je, že se konstruktérům podařilo docílit plnění normy Euro 6 bez nutnosti použití aditiva AdBlue. Namísto toho je zde nový katalyzátor předřazený filtru pevných částic. Ten chemickou cestou váže na svůj povrch oxidy dusíku. Jakmile je zaplněn systém automaticky krátkým (5 – 10 s) obohacením směsi vyrobí přebytek uhlovodíků, které reagují s nashromážděnými oxidy dusíku a filtr vyčistí. Motor samotný má nový blok i hlavu válců a řadu opatření pro snížení vnitřního tření či jiných ztrát (optimalizované palivové čerpadlo, proměnlivý tlak mazání, nano-diamantový povlak třecích ploch pístů a podobně. Nové vyvažovací hřídele zase přispívají ke klidnějšímu chodu agregátu. Kia se také vrátila od piezoelektrických vstřikovačů zpět k elektromagnetickému. Nové vstřikovače mají vlastní zásobník tlaku, jakýsi mini common-rail a pracují s tlakem až 2000 baru. Servisní interval je stanoven na 30 000 km nebo dva roky.
Kromě manuální převodovky je za příplatek 50 000 Kč k dispozici také převodovka automatická (obě šestistupňové). Vozy vybavené automatickou převodovkou mají přepínač pro volbu tří jízdních režimů: Eco, Normal a Sport. V režimu Eco je upravena mapa motoru a převodovky tak, aby byla dosahována co nejnižší spotřeba paliva. Za tím účelem je také omezen výkon klimatizace. V režimu Sport je naopak mapa převodovky upravena pro řazení ve vyšších otáčkách a je také zvýšena tuhost řízení pro sportovnější pocit. Mimochodem, řízení je zcela nové. Nemá již elektrický posilovč pod sloupkem řízení, ale přímo na hřebenu řízení. Má to dvě výhody: pracující posilovač již není v interiéru slyšet a navíc jsou jeho reakce promptnější. I to svědčí o péči, kterou věnovali konstruktéři komfortu a ovládání vozu. Příjemné je, že nové Sorento komunikuje kompletně česky,a to včetně systému hlasového ovládání sekundárních funkcí.
Tři verze, bohaté od základu
Nové Sorento má relativně jednoduchý ceník, protože se na náš trh dodává s jediným motorem a výhradně s pohonem všech kol. Jak uvedl prodejní a marketingový ředitel Arnošt Barna, zájem o provedení s pohonem jedné nápravy, o slabší dvoulitrový agregát nebo z zážehovou pohonnou jednotku byl natolik malý, že se importérovi vůbec nevyplatí tyto verze na náš trh uvádět. Vzhledem k tomu se nicméně zvýšila základní cena modelu na 909 980 Kč, protože základem je provedení 2.2 CRDi AWD Comfort, které má v ceně automatickou klimatizaci, kola z lehké slitiny, zmíněný multifunkční displej s navigací, Bluetooth konektivitu, parkovací senzory, mlhová světla a další prvky výbavy. Druhý stupeň Exclusice přidává xenonová přední a LED zadní světla, kola s průměrem 18 palců, vyhřívaná přední sedadla a další prvky. Cena je o 40 000 Kč vyšší, tedy 949 980 Kč. Vrcholné provedení Premium má kola 19 palců, osmipalcový displej s prémiovým sound systémem, elektrické ovládání víka zavazadelníku, vyhřívaná a ventilovaná sedadla či „Smart Key“ se startováním vozu tlačítkem. Cena je 1 079 980 Kč.
Krátká testovací jízda s novým Sorentem ukázala zcela jasně, že se jedná co do jízdního komfortu i jízdních vlastností o výrazný pokrok oproti druhé generaci. Přepracované nápravy s novými tlumiči i karoserie s vyšší pevností díky zvýšenému podílu vysokopevnostních a ultravysokopevnostních ocelí (24 % konstrukce u druhé generace a 53 % u třetí) dodaly vozu na jízdní jistotě, potěší i přesné řízení a velmi dobré odhlučnění interiéru. Sorento ve své třetí generaci výrazně vyspělo a co do rozměrů lehce přerostlo segment D SUV. Díky technologické vyspělosti, designu a zpracování může soupeřit i s některými modely prémiových značek.