iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nová Octavia: větší, hezčí, komfotnější
Škoda včera v prostorách Národní galerie představila čtvrtou novodobou generaci svého bestselleru s názvem Octavia. Jakkoli zůstala zachována vývojová kontinuita, nový model představuje v dosavadní historii tohoto vozu asi největší vývojový skok, a to díky množství aplikovaných technologií a zvýšenému důrazu na design.
Octavia je bestsellerem značky i díky zájmu firemních zákazníků, pro které představuje bezpečnou volbu, pokud hledají vůz pro široké spektrum pozic od obchodních zástupců až po střední, případně i vyšší management. Zmíněné bezpečí volby Octavie je dáno zejména vysokou oblibou modelu na trhu ojetých vozů a díky tomu i vysokým zůstatkovým hodnotám, široké prodejní a servisní síti a také vysoké užitné hodnotě vozu. Spíše konzervativní design byl vnímán víceméně neutrálně. S novou generací zůstávají všechny pozitivní vlastnosti Octavie zachovány, vzhledově se však tento model značně odpoutal od zažitých zvyklostí. Designéři pod vedením Olivera Stefaniho (připomeňme že vývoj započal ještě pod vedením Jozefa Kabaně) zkombinovali prvky, známé například z modelu Scala, s postupy uplatněnými u většího Superbu. Čelní šestiúhelníková maska je posazena nízko a společně s úzkými světly vůz opticky rozšiřuje, přetažená kapota motoru s výraznými liniemi prolisů dodává Octavii prémiový vzhled. Ostrá odtrhová hrana na zádi liftbacku nebo spoiler na střeše kombíku poukazují na důraz, který byl při vývoji kladen na aerodynamiku. Ta doznala výrazného zlepšení, což se pochopitelně projeví i na provozní efektivitě vozu. Konkrétně se součinitel tvarového aerodynamického odporu snížil o 14 procent, Cx kombíku činí 0,26, u liftbacku je to ještě o dvě setinky lepší. Tyto hodnoty dostávají Octavii na špičku nejen tohoto segmentu.
Pod kapotou najdeme jak známé pohonné jednotky, tak novinky, mezi kterými nechybí ani plug-in hybridní verze, která svými technickými parametry kopíruje stejné provedení modelu Superb. Ceny novinky sice zatím zveřejněny nebyly, ale vzhledem k tomu, že Octavia nepřijde o svůj základní výbavový stupeň Ambition, se dá očekávat, že zůstane v intencích, které budou pro firemní zákazníky akceptovatelné zhruba v tom rozsahu, jako tomu bylo doposud. Vzhledem ke zvýšené atraktivitě i užitné hodnotě a komfortu pak zcela jistě nová Octavia ještě posílí benefitní charakter, který již dlouhou dobu v rámci car policy jednotlivých firem má.
Mírně větší zvenčí, výrazně uvnitř
Nová Octavia mírně rozměrově narostla, nepotvrdily se však informace, že dojde k zásadnímu nárůstu rozměrů. V takovém případě by již totiž přerůstala do segmentu Superbu. Octavia zůstává Octavií, tedy vozem na pomezí nižší střední a střední třídy. S délkou 4689 mm je liftback o 19 mm delší než předchůdce, kombík se protáhl o 22 mm. O 15 mm narostla také šířka vozu, zajímavější ale bude jistě informace, že se podařilo dále zvýšit objem zavazadlového prostoru. U kombíku to je o 30 l více (640 l), v případě liftbacku se podařilo přidat 10 l a zarovnat tak objem na 600 l. Po sklopení zadních sedadel nevzniká ani u nové generace rovná ložná plocha, základní dno zavazadelníku je oproti zadní straně sklopených opěradel utopeno o cca 12 cm, opěradla navíc zůstávají oproti podlaze v mírném úhlu. Schod lze nicméně řešit polohovací podlahou.
Prostornost na zadních sedadlech se opět vylepšila, také prostor nad hlavou a v oblasti loktů získal něco navíc. Společně s novými sedadly se tak Octavia co do komfortu posouvá o půl kategorie výše, a to i řadě nových komfortních funkcí a systémů.
Komfort a technologie
Provedení přístrojové desky a středové konzole je zcela nové. Na první pohled nejvýraznější změnou je instalace dotykové multifunkční obrazovky. Na rozdíl od dosavadních zvyklostí je letmo uchycená. Přístrojová deska je horizontálně výrazně členěná a vyrobená z nových materiálů. Nové měkčené materiály působí na pohled i dotyk příjemně a hodnotně, novinkou je ambientní LED osvětlení interiéru, které jednou z deseti barev nepřímo osvětluje přední dveře a přístrojovou desku. Volit lze také předvolené světelné módy.
O zvýšený komfort se postarají zcela nově navržená ergonomická sedadla, která na první statický dojem působila opravdu pohodlně při zachování potřebné podpory těla. Navíc nabízejí premiérově také elektrickou masážní funkci. Vrcholná verze ergonomických sedadel, se může pochlubit pečetí kvality AGR (Iniciativa pro zdravá záda) a nabízí také funkci ventilace.
Novinkou ve vozech značky Škoda je možnost instalace head-up displeje, který promítá důležité informace, jako například aktuální rychlost jízdy, navigační instrukce, rozpoznané dopravní značky nebo aktivované asistenční systémy přímo na čelní sklo.
Octavia dostává jako součást standardní výbavy takzvaný „Virtuální kokpit“, tedy přístrojový štít tvořený barevným displejem o velikosti 10,25 palce. Standardem bude také dvouzónová klimatizace Climatronic, poprvé se pak ve výbavě objevuje třízónová klimatizace, která bude za příplatek. Další premiérou u Škodovky je ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire, volba jízdního režimu tedy probíhá „po drátech“, plně elektronicky. Namísto volicí páky automatické převodovky se tak na středovém tunelu mezi sedadly nachází ovládací modul s malým přepínačem, kterým řidič volí jízdní režimy. Novinkou je také dvouramenný volant, tříramenný bude vyhrazen sportovním derivátům, nebo bude k dispozici za příplatek.
Poprvé jsou ve voze značky Škoda k dispozici systému Asistent vyhýbání, Asistent pro odbočování, Varování při vystupování z vozu nebo Varování před lokálním dopravním omezením. V příplatkové výbavě najdeme také systémy Area View, Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) a prediktivní adaptivní tempomat, který spolu s vylepšenou verzí Rozpoznávání dopravních značek, vylepšeným Asistentem hlídání jízdního pruhu (Lane Assist), systémy Traffic Jam Assist a Emergency Assist tvoří komplexní systém Travel Assist. Ne každého potěší funkce Detekce rukou, která sleduje, zda má řidič ruce na volantu... Součástí pasivních bezpečnostních systémů je až devět airbagů, včetně kolenního airbagu řidiče, který je součástí standardní výbavy, nebo zadních bočních airbagů, které budou za příplatek.
Benzín, nafta, CNG nebo elektrika
Co se objeví pod kapotou? Nová Octavia bude k dispozici poprvé v plug-in hybridním provedení, zážehové motory nové generace s označením Evo jsou navíc v případě spojení s automatickou převodovkou vybaveny mild-hybridní technologií. Základem je litrový tříválec 1.0 TSI o výkonu 81 kW, další volbou je čtyřválec 1.5 TSI 110 kW. Oba motory jsou ve standardu spojeny s šestistupňovou manuální převodovkou, oba lze vybavit i sedmistupňovým automatem DSG a tedy i mild-hybridním systémem eTEC pracujícím s napětím 48V. Jeho hlavní součástí je řemenový startér-generátor, který zajišťuje rekuperaci energie a dobíjení baterie (její kapacitu automobilka neudává). Elektromotor pomáhá ve vhodných režimech spalovacímu motoru, samostatné elektrické jízdy nicméně tento systém schopen není. Zážehovým vrcholem nabídky je čtyřválec 2.0 TSI 140 kW, který je dodáván výlučně s automatem DSG a pohonem všech kol. Z nabídky zážehových verzí nemizí ani provedení G-Tec s motorem 1.5 TSI , které nabízí díky zásobníkům s kapacitou 17,7 kg zemního plynu dojezd až 523 km výhradně na CNG.
Dieselové motory jsou výhradně dvoulitrové a čtyřválcové. Základem je verze o výkonu 85 kW, druhou možností verze 110 kW. V obou případech je standardem spojení se šestistupňovým manuálem, nicméně mohou spolupracovat také se sedmistupňovým DSG a výkonnější verze je navíc k dispozici i s pohonem všech kol. Vrcholem nabídky dieselů je provedení 147 kW, pro který jsou DSG a pohon všech kol standardem. Naftové motory jsou nové generace Evo a mohou se pochlubit reálným snížením emisí oxidů dusíku až o 80 procent mimo jiné díky úpravě výfukových plynů využívající nový proces Twin Dosing, při kterém dochází k vstřikování AdBlue před dva katalyzátory řazené za sebou. Dieselové agregáty by tak neměly mít problémy ani s budoucí normou Euro 6d.
Plug-in hybridní provedení Octavia iV využívá zážehový motor 1.4 TSI 115 kW a elektromotor 75 kW. Maximální systémový výkon je 150 kW. Li-ion baterie má kapacitu 13 kWh a umožňuje dojezd v elektrickém módu až 55 km (podle WLTP). Instalace baterie a výkonové elektroniky si nicméně vyžádala daň v podobě zmenšení objemu zavazadlového prostoru o 150 l jak u liftbacku, tak u kombi. Hodnoty jsou tedy 450 l respektive 490 l. Nadále jsou to slušné hodnoty, protože bylo kde brát... Plug-in provedení nebude dostupné v základní výbavě Active a nebude jej mít ani provedení Scout.
Podvozek
Z hlediska nabídky podvozků došlo k vylepšení adaptivního systému DCC s volbou jízdního režimu Driving Mode Select. Ten nabídne v rámci jednotlivých jízdních režimů poprvé možnost navolit si pomocí posuvné lišty jednotlivá nastavení podle vlastních preferencí. Například tlumicí charakteristiku, charakteristiku řízení nebo řazení automatické převodovky DSG. Oproti standardnímu podvozku je DCC podvozek snížen o 10 mm (s výjimkou plug-in hybridu). V nabídce se objeví také sportovní podvozek snížený o 15 mm, nebo naopak o stejnou hodnotu zvýšený podvozek, který je součástí paketu pro špatné cesty, nebo verze Scout. Obdobně jako u předchozí generace se musí slabší verze (do výkonu 110 kW) spokojit s jednodušší zadní nápravou s vlečenými rameny, výkonnější provedení dostávají víceprvkovou.
Infotainment v duchu doby
Nová Octavia doslala do výbavy čtveřici infotainment systémů nejnovější generace s displeji o úhlopříčce 8,25 až 10 palců. Systémy reagují na gesta, kterými lze provádět některé volby, další možností je také hlasové ovládání pomocí digitální asistentky Laura. Základní systém Swing postrádá navigaci a je určen hlavně pro ovládání audia a vetilace či vytápění, které je u nové Octavie řešeno přes displej. Také systém Bolero má již displej o úhlopříčce 10 palců, ale také v základu postrádá navigaci, kterou lze ovšem dokoupit. Tím se z něj stává systém Amundsen, protože navigace je to jediné co je odlišuje. V případě vrcholného systému Columbus je v ceně například propojení s digitálním přístrojovým štítem, vyšší kapacita paměti a řada dalších funkcí. Navigace na přístrojovém štítu a na středovém displeji přitom může mít každá odlišné měřítko, lze tedy zároveň sledovat detail a celkovou situaci. Tuto novou funkci lze ovládat pomocí dotykové lišty pod displejem infotainment systému, která poslouží také například pro ovládání hlasitosti. Zabudovaná eSIM karta se pak postará o online spojení se světem, včetně služeb Škoda Connect, mezi které patří i nabídka služeb vzdáleného přístupu k vozu a aplikace infotainmentu s online podporou. Elektronická mobilní zařízení resp. USB paměťové disky lze dobíjet či propojit pomocí některého z až pěti USB-C konektorů. Jeden z nich může být umístěn ve stropní konzoli nad vnějším zpětným zrcátkem. Telefon lze také bezdrátově nabíjet pomocí Phone Boxu.