iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nová Toyota Aygo X
(TZ: Toyota Central Europe) Zbrusu nová Toyota Aygo X je crossover třídy minivozů, navržený a vyráběný v Evropě pro život ve městě i mimo něj. Vyrábět se bude v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic a na trh přijde během prvního pololetí příštího roku.
Aygo X je postavený na podvozkové platformě TNGA (Toyota Global New Architecture) GA-B, která se poprvé uplatnila u nového Yarisu, evropského Auta roku 2021, a později též u provedení Yaris Cross. Vůz vyniká ve městě nebo na dálkových trasách kompaktními rozměry.
Odvážný design a nápadné barvy
Návrháři ED² navázali na postavení stylové ikony ve třídě minivozů s cílem navrhnout koncepční vůz přesně pro takové zákazníky. „Při pohledu na Aygo X Prologue mohu s hrdostí prohlásit, že přesně takový tým ED² stvořil. Mám velkou radost, že v tomto segmentu působí skutečně revolučně,“ řekl Ian Cartabiano, ředitel pro design, Toyota European Design and Development (ED2) V návaznosti na úspěšné odhalení a pozitivní přijetí atraktivní varianty Ayga X Prologue v odstínu „zářivá chilli červená“ byl projekt Aygo X přesměrován na belgické oddělení designu společnosti Toyota Motor Europe, kde týmy návrhářů v úzké spolupráci s produktovým plánováním a vývojovým centrem proměnily nového zástupce třídy minivozů z původního konceptu v reálný produkt. Výrazný dvoubarevný lak karoserie Ayga X se ve spojení s novou koncepcí barev koření odrazil v jedinečném ostrém profilu, který upoutá pozornost důrazem na postoj nového modelu, připraveného vrhnout se s chutí do akce. Pocit dynamiky ve prospěch sportovnější image ještě akcentuje nová klínovitá linie střechy. High-tech přední světla zdánlivě obepínají kapotu ve tvaru křídla, zatímco velká mřížka chladiče o něco níže společně s mlhovými světly a ochranným krytem nárazníku vytváří motiv zdvojeného lichoběžníku, jenž je součástí identity Ayga.
Nový barevný koncept se inspiroval různými druhy koření. Pro nové Aygo X tak byla navržena jedinečná sestava barev, z nichž každá reprezentuje odlišnou esenci a osobnost vozu.
Cardamom – kardamom hlásá mimořádný styl i eleganci, zprostředkující kultivované a neokázalé estetické kvality s efektem středně syté zelené.
Chilli – chilli paprička je ohnivá a prémiová barva, která upoutá pozornost svým vřelým a hlubokým barevným leskem, za nímž stojí jemné třpytivé vločky kovu v modrém odstínu, začleněné do červeného laku.
Ginger – zázvor je rafinovaná béžová stálice, poukazující na dobrodružného ducha a vřelost.
Juniper – jalovec je mladistvě působící dotek mužnosti, modrá barva vytvořená speciálně pro tento model, kterému dodává ledový chlad, decentně doplněný o načervenalé tlumené podtóny. Každý z těchto efektních odstínů koření je v nápadném kontrastu vůči černé střeše a zádi (vozy v dvoubarevném lakování), čímž Aygo X okamžitě vystupuje z davu jako svébytný model. Uvedený motiv koření se však netýká jen exteriéru vozu. Hlavní prvky interiéru jsou sladěny s tóny koření na karoserii, a propůjčují tak kokpitu markantní design, zahrnující i přístrojovou desku a středový panel. Při bližším zkoumání sedadel objevíme prošívaný symbol „X“, decentně začleněný přímo do tkaniny. Označení modelu Aygo X se rovněž jemně odráží ve světlometech podle designové filozofie „keen look“ s cílem dodat tomuto vozu robustní a soudržnou identitu. „Dvoubarevné lakování Ayga X okamžitě přitahuje pozornost přihlížejících. Očividně to není pouze detail. Je to nedílná součást designu,“ říká Anastasiia Stoliarova, produktová projektantka pro Aygo X, Toyota Motor Europe.Limitovaná edice modelu Aygo X v odstínu Cardamom (kardamom) bude k dispozici pouze omezenou dobu po uvedení do prodeje a napříč celým vozem se uplatní i matné akcenty v oranžovém odstínu Mandarina, jako např. proužky na karoserii a speciálních 18" kolech z lehkých slitin s matně černým povrchem. Motiv Mandarina se promítá i do panelů v interiéru a designu látkového čalounění sedadel.
Kompaktní a hbité
Nový jedinečný zástupce třídy minivozů používá osvědčenou a úspěšnou podvozkovou platformu GA-B, která z Toyoty Aygo X dělá jedinečný crossover s upravenou zmenšenou zadní částí podvozku v kombinaci s kratšími předními i zadními převisy. Nové Aygo X s délkou 3700 mm přerostlo předchůdce o 235 mm, ačkoli rozvor narostl jen o 90 mm. Přední převis j o 72 mm kratší než v případě Toyoty Yaris, zatímco největší dostupná kola nyní mají 18". Aygo X, navržené pro úzké městské uličky, se též chlubí mimořádně malým poloměrem otáčení (jen 4,7 m), jedním z nejmenších v celém segmentu. Celková šířka karoserie se v porovnání s modelem Aygo zvětšila o 125 mm na 1740 mm. Mezeru mezi předními sedadly tak bylo možné zvětšit o 20 mm, čímž se rozestup mezi pasažéry v oblasti ramen zvětšil o 45 mm. Na čele segmentu stojí i prostor pro zavazadla – délka zavazadelníku narostla o 125 mm a díky promyšlenému řešení prostoru za zadními sedadly se v porovnání s předchozí generací podařilo nafouknout objem o více než 60 litrů na výsledných 231 litrů. Kromě toho ‚pagodová‘ koncepce střechy pomáhá zachovat malé celkové vnější rozměry při zachování pohodlné a prostorné kabiny pro řidiče i zbytek posádky. Výška vozidla se zvětšila o 50 mm na 1510 mm. Soustava řízení byla odladěna pro městský a předměstský provoz na evropském kontinentu; nová bezstupňová převodovka S-CVT zprostředkuje v dané třídě nejlepší prvotní odezvu, intuitivní řazení a lineární charakter při zachování dobrého poměru výkonu a spotřeby paliva.
Sebejisté
Světlá výška kompaktního crossoveru se zvýšenou karoserií narostla oproti předchozí generaci o 11 mm, a tak Aygo X dodává řidiči více jistoty na každém povrchu. Poloha sedadel se zvýšila o 55 mm ve prospěch lepšího očního kontaktu s ostatními účastníky silničního provozu, zejména cyklisty a chodci. Kromě toho se o 10 % zvětšil úhel předního A-sloupku (nyní 24°) v zájmu co nejlepšího výhledu ven. Větší kola a pneumatiky jsou sladěny s osvědčeným systémem odpružení TNGA, který společně s vylepšenou klopnou tuhostí a menšími náklony vozidla zprostředkuje mimořádné jízdní pohodlí a míru kontroly.
Optimalizace zvukově izolačních hmot
Vedle smělého designu a koncepce barev koření evokuje Aygo X dojem robustního vozu připraveného vyrazit kamkoli, o čemž svědčí 40% poměr pneumatik vůči karoserii, příslušející vozu z kategorie crossoverů. K potlačení hluku v interiéru napomohlo široké uplatnění a optimalizace zvukově izolačních hmot, a tak se v kabině podařilo o 6 % zlepšit index srozumitelnosti řeči na úroveň srovnatelnou se špičkou segmentu. Výsledkem spolupráce Toyoty s dodavatelem JBL je prémiový audiosystém, jehož akustický profil byl upraven v souladu s charakteristickými vlastnostmi Ayga X. Audiosystém se čtveřicí reproduktorů používá zesilovač o výkonu 300 W a velký 200mm subwoofer v zavazadlovém prostoru pro hutné basy, živou odezvu reproduktorů a čistý zvukový projev v širokém spektru kmitočtů. Ničím neomezený výhled vzhůru si užije posádka Ayga X v provedení s vysunovací látkovou střechou (výbava na přání), která se mezi crossovery segmentu A objevuje vůbec poprvé. Nová látková střecha byla navržena tak, aby si ji vychutnal i řidič za volantem – otvor je větší o 40 mm při 20% zvětšení úhlu výhledu ven. Látková střecha z vysoce kvalitních materiálů, které jsou typické spíše pro luxusní modely, nabízí zvýšenou ochranu před vodou a prachem. K odolnosti a robustnosti pro cestování bez obav přispívá i nová konstrukce aerodynamického deflektoru.
Technologicky vyspělé
Aygo X je kompaktním vozem, v jehož výbavě najdeme i některé z důležitých moderních technologií. Se svojí Toyotou Aygo X bude každý zákazník propojen prostřednictvím systému Toyota Smart Connect a mobilní aplikace MyT. Toyota Smart Connect zahrnuje velký 9" dotykový displej s vysokým rozlišením, difuzní osvětlení a bezdrátové nabíjení, a nabízí tak zákazníkům bezproblémové uživatelské prostředí s doplňkovou mobilní aplikací MyT. Pomocí aplikace MyT může majitel sledovat různé analýzy vozidla, jako např. analýzu jízd, stav paliva v nádrži, varování nebo sledování polohy vozidla. Nejnovější multimediální systém od Toyoty ve vyšších výbavových liniích dále nabízí navigaci na bázi cloudu, která zprostředkuje dynamické informace o trase na bázi on-line služeb. V průběhu času budou uváděny nové služby prostřednictvím on-line aktualizací, a tak bude touto cestou do systému automaticky dodáván nový software i online služby. Systém Toyota Smart Connect dále nabízí kabelové i bezdrátové připojování chytrých telefonů prostřednictvím technologií Android Auto a Apple CarPlay. Pro nejnovějšího zástupce třídy minivozů se rovněž uvádí vyspělý systém full-LED světel, který uvedenou technologii zpřístupňuje většímu počtu zákazníků. Světla denního svícení a směrová světla sestávají ze dvou světlovodů lemovaných jemnou žhnoucí září k akcentování ikonického profilu Ayga za všech světelných podmínek.
Aygo X znamená velký skok kupředu ve smyslu bezpečnosti, kdy tento model ze segmentu minivozů bude poprvé na všech trzích standardě vybaven bezpečnostním systémem Toyota Safety Sense. Nejnovější paket Toyota Safety Sense používá jednookou (monokulární) kameru ve spojení s milimetrovým radarem. Předkolizní bezpečnostní systém (PCS) s funkcí rozpoznávání vozidel navíc nyní funguje i za vyšších rychlostí. Premiéru v Toyotě Aygo X má funkce rozpoznávání chodců ve dne i v noci, rozpoznávání cyklistů za denního světla, asistenční systém pro zmírňování rizika kolize na křižovatkách, adaptivní tempomat, asistent pro udržení v jízdním pruhu a nouzový asistent řízení. Aygo X obsahuje dalšími prvky pasivní bezpečnosti, jako např. konstrukčními výztuhami pro pohlcování nárazové energie k zajištění všestranné bezpečnosti.
Provozně hospodárné
Aygo X bylo od počátku navrhováno tak, aby garantovalo maximálně hospodárný provoz.
Aygo X má například nejnižší hmotnost surové karoserie ze všech vozů napříč automobilovými segmenty A a B (mini a malé vozy), což samo o sobě pomáhá k dosažení vynikající spotřeby paliva.
Ke snížení spotřeby napomáhají i výlisky v prostoru předního nárazníku a podběhů kol, které lehce odklánějí proud vzduchu směrem od pneumatik, a potlačují tak víření vzduchu na přídi a kolem boků vozidla. Výlisky kolem podběhů zadních kol dále pomáhají odklánět proud vzduchu od zadních pneumatik k bodu sbíhání na zádi vozidla.
K pohonu Toyoty Aygo X slouží opakovaně oceňovaný litrový tříválec 1KR-FE, jenž doznal dalších zlepšení v souladu s evropskými předpisy a nabízí vysokou míru spolehlivosti a výkonu s cílovým parametrem spotřeby paliva pouhých 4,7 l/100 km a emisí CO2 na úrovni 107 g/km. Zbrusu nové Aygo X, navržené a vyráběné v Evropě, v České republice, pro evropské zákazníky, bude v evropských městech udávat trend od první poloviny roku 2022.