Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nová Toyota Yaris: Stylovější a komfortnější

Nová Toyota Yaris: Stylovější a komfortnější

 
yaris-2014

čtvrtek, 24. července 2014

Model Yaris je pro Toyotu v Evropě velmi důležitý. Je součástí segmentu, ve kterém se na starém kontinentu prodá okolo čtyř milionů aut ročně, což je pětina všech prodaných aut v Evropě. Ve vysoce konkurenčním segmentu B se přitom stále více sází na emoce a stylovost, což dosud nebyla zrovna silná stránka modelu Yaris.

 

Yaris se od své první generace pyšní především účelností, vysokou užitnou hodnotou a nízkými provozními náklady. Je to prostě auto pro racionálního zákazníka. A to se rozhodli u Toyoty změnit, aniž by přitom potlačili zmíněné původní kvality. Nově představený Yaris modelového roku 2014 přitom není novou generací, ale ani pouhým faceliftem. Na to prošel až příliš mnoha změnami, které se dotkly velmi výrazně jak vnějšího vzhledu, tak provedení interiéru a stranou zájmu vývojářů nezůstaly ani hnací ústrojí a podvozek. Inovovaný Yaris díky všem změnám pocitově dospěl a díky svému vzhledu má opravdu šanci přitáhnout i tu skupinu zákazníků, kteří o něm zatím pro jeho „neviditelnost“ neuvažovali.   

Budoucnost do X

Nejviditelnější proměnou prošla samozřejmě příď vozu, která nemá s tou dosavadní prakticky nic společného. Její provedení jde v duchu designérského stylu, kterému u Toyoty říkají „Under Priority“ a také přitom hovoří o jakýchsi „Keen Look“ prvcích. Čert ví, co je co, ale běžného zákazníka tyto hrátky se slovíčky, na kterých si automobilky kdovíproč tolik zakládají, v podstatě nezajímají. Důležitý je výsledek, a ten vypadá neotřele a zajímavě. Pod štíhlým „nosem“, jehož středem je výrazné logo značky, zeje v přídi masivní, výrazně vykrojený otvor, který kryje plastová lamelová mřížka. Ve spodní části rámuje celek úzký spoiler v barvě karoserie. Tmavé části čelní masky vytvářejí náznak písmene X, což se má evidentně stát poznávacím znakem všech budoucích toyot.  

Změnu zaznamenaly i přední světlomety, které dostaly novou projektorovou technologii použitou u dálkových i potkávacích světel. K dispozici jsou nyní i LED světla pro denní svícení (v závislosti na stupni výbavy). Také sdružená zadní světla mají novou grafiku se světelným „podpisem“ a k dispozici je pro ně LED technologie.  

Toyota při modernizaci opustila tvarové rozdíly, které odlišovaly klasické provedení a hybridní verzi. Sloganem je nyní „jeden Yaris“, takže o tom, že se pod kapotou nachází hybridní ústrojí, svědčí jen drobné detaily, jako například modrá barva v logu Toyoty na přídi a zádi. Drobné stylistické rozdíly nicméně nalezneme i v případě konvenčních verzí. Toyota nabídne v zásadě tři různá provedení: jedno standardní, jedno sportovní s ambicemi zaujmout mladší klientelu a jedno laděné spíše elegantně a komfortně.

 

Náprava omylů

V interiéru sáhla Toyota k razantnějším změnám, než jaké jsou pro modernizaci stávajících modelů běžné. De facto tím přiznala, že se jí napoprvé interiér tak docela nepovedl. Obecně lze označit ztvárnění interiéru jako bolavé místo Toyoty, protože se jí stále nepodařilo vytvořit jednotnou, ucelenou koncepci, která by se vinula napříč modelovou nabídkou a která by byla přijímána bez výrazné polarizace názorů veřejnosti ať již co do tvarování nebo použitých materiálů. U Yarisu došlo ke změnám obojího. Upravily se tvary přístrojové desky i krytu přístrojového štítu a změnily se některé materiály, aby byla zvýšena subjektivně vnímaná kvalita. Horní část přístrojové desky je tak nyní tenčí a vrchní část krytu přístrojového štítu působí štíhleji. Přepracovány byly i dveřní výplně, upravilo se tvarování a zvětšila se plocha, která má měkčený povrch.

Středová konzola je nyní o 23 mm výše, takže bylo možné zkrátit o 30 mm řadicí páku, před kterou se nyní vešel i otevřený odkládací prostor. Zvětšila se úhlopříčka multifunkčního displeje (z 6,1 na 7 palců), na kterém je zobrazována grafika multimediálního systému Toyota Touch 2 (dodáván jako standard od stupně výbavy Active). Rámeček kolem displeje s typickým kruhovým vykrojením v levé části, je z nového matného plastu s příjemným povrchem, obdobný materiál je použit i na štítku s ovládáním ventilace a klimatizace.

Velká část přístrojové desky má měkčený povrch, jehož textura se navíc mění podle stupně výbavy. Nová je i nabídka čalounění sedadel, opět s rozdíly v jednotlivých výbavových stupních, které odliší i další detaily. Různé stupně výbavy bude možné rozpoznat třeba podle způsobu zpracování spodní části masky chladiče (bez lakování, metalická černá, resp. černý klavírní lak) nebo dekorů lemujících masku chladiče (chrom, saténově matný chrom, resp. černý klavírní lak). Například u hybridní verze je použita maska chladiče v černém klavírním laku s dekoračním lemem v saténově matném chromu.

 

O dva stupně víc

Kromě tradičního členění výbavových stupňů byla nabídka rozšířena o dvě varianty s názvy Style a Premium. Dynamičtěji pojatý stupeň výbavy Style dostal atraktivní šestnáctipalcová litá kola a odlišný dezén masky chladiče se strukturou medové plástve namísto standardních horizontálních lamel. Sportovnější styl doplňuje červený dekor přístrojové desky, části čalounění sedadel a dveřních panelů. Varianta Premium se naproti tomu zaměřuje více na pohodlí. Má patnáctipalcová litá kola v novém designu a lze ji rozpoznat podle chromových dekorů lemujících černou masku chladiče a dále chromového dekoru nad horní hranou registrační značky na zádi. V interiéru nabídne parciální kožené čalounění sedadel.

V nabídce výbavy pro nový Yaris lze najít řadu moderních prvků, jako například zadní parkovací kameru, tempomat, dvouzónovou klimatizaci, dešťové a světelné senzory, dálkové odemykání dveří nebo tlačítkové spouštění motoru.

 

Vylepšené motory

Toyota přistoupila také k úpravě pohonných jednotek, hybridní systém nevyjímaje. Ten byl upraven v souladu s emisní normou Euro 6 a prošel úpravami, díky kterým se spotřeba snížila pod hranici 3,3 l /100 km. Výraznou modernizací prošel i zážehový tříválec 1,0 l, u kterého se podařilo dosáhnout tepelné účinnosti 37 %, což je mezi atmosférickými zážehovými agregáty vynikající hodnota (běžně 30 – 35 %). Konstruktéři usilovali o snížení spotřeby paliva při zachování výkonových parametrů, a proto zvýšili kompresní poměr z 10,5 na 11,5:1. Díky dalšímu vylepšení technologie variabilního časování ventilů od Toyoty je motor schopen přepínat mezi Atkinsonovým a Ottovým cyklem podle zatížení motoru. Při nízké zátěži a nižších otáčkách využívá tříválec Atkinsonův cyklus, zatímco za zvýšené zátěže a ve vysokých otáčkách je schopen vrátit se k Ottovu cyklu.

Další dvě pohonné jednotky, tedy zážehový čtyřválec 1,33 l a vznětový agregát 1.4 D-4Dl prošly úpravami, které jsou zaměřeny především na snížení hluku a vibrací. Motor 1,33 l je k dispozici i s variátorovou převodovkou Multidrive S, která umožňuje řidiči manuální sekvenční řazení sedmi přednastavených rychlostních stupňů.

 

Vyšší komfort

Nový Yaris doznal řady změn také na podvozku a nosné struktuře karoserie. Vše v zájmu zvýšení jízdního komfortu, zlepšení ovladatelnosti a celkově příjemnějšího jízdního projevu. Obě nápravy sice mají měkčí pružiny, ale zároveň dostala zadní náprava tužší torzní příčku a na přední nápravě jsou nově použity roztažné pružiny uvnitř tlumičů, které zlepšují ovladatelnost a omezují náklony karoserie při průjezdu zatáčkami. Nová technologie ventilů pro tlumiče, která našla uplatnění na přední i zadní nápravě, potlačuje přenos vibrací od povrchu vozovky.

První testovací jízdy naznačily, že se konstruktérům jejich záměr podařil: Nový Yaris je tišší a komfortnější než předchůdce, jeho ovládání je lehké a dostatečně jisté. K tomu se přidává vynikající vnitřní prostornost. Dostatek místa je nad hlavou i pro kolena, a to i na zadních sedadlech. Celkově se dá říci, že Yaris dospěl a nabízí nyní velmi kultivovaný jízdní projev. Testování hybridní verze v okolí Düsseldorfu ukázalo, že není problém dosahovat spotřeby okolo čtyřlitrové hranice i se zapnutou klimatizací, a i když tamní kvalitní silnice inovovaný podvozek příliš neprověřily, těch několik míst s horším povrchem naznačilo, že i na rozbitých českých okreskách dokáže obstát. Nový Yaris prostě výrazně „prokoukl“ – jak vzhledem, tak zlepšeným interiérem a podvozkem.

 

Hybrid ještě dostupnější

Na našem trhu je v případě Yarisu největší zájem o motor 1,33 l, domácí zastoupení ale věří, že se mu podaří zvýšit prodeje hybridní verze, která se stává ještě dostupnější. Nově je totiž nabízena ve třech výbavových stupních, včetně základního Power, které vyjde na 364 900 Kč. A to je cena, která je velmi konkurenceschopná ve srovnání s dieselovými verzemi malých aut.

Vůbec nejlevnější provedení Yarisu je třídveřová verze Power s motorem 1,0 l za 259 900 Kč, největší zájem se očekává o provedení Active s motorem 1,33 l a pětidveřovou karoserií. To vyjde podle nového ceníku na 294 900 Kč s šestistupňovou manuální převodovkou a na 324 900 Kč s převodovkou Multidrive S. Stejná výbava s dieselem 1.4 D-4D vyjde o 85 000 Kč dráž, tedy na 379 900 Kč. Vyšší výbava Style, která přidává automatickou klimatizaci (Active má manuální) či elektrické ovládání zadních oken, je o 40 000 Kč dražší a není již k dispozici s litrovým tříválcem. Totéž platí o nejvyšším provedení Premium. To navíc není k dispozici ani s hybridním pohonem, zatímco výbavy Power, Active a Style ano. Nejdražším Yarisem je tak provedení 1.4 D-4D Premium za 419 900 Kč, i nejlépe vybavená hybridní verze vyjde na 399 900 Kč. 

Napsal: ifleet

 
yaris-2014yaris-2014yaris-2014yaris-2014yaris-2014yaris-2014yaris-2014yaris-2014yaris-2014yaris-2014
 
 
 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz