iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nové diesely od Mercedesu: téměř bez oxidů dusíku!
Vozidla, homologovaná v souladu s emisní normou Euro 6d-TEMP, se vyznačují výrazně nižšími emisemi NOx. Tuto normu splňují všechny nové osobní vozy Mercedes-Benz, které lze v současnosti objednávat. Mercedes-Benz kromě toho nabízí na trhu již dnes řadu vozidel, která splňují ještě přísnější emisní normu Euro 6d, která bude postupně závazná od začátku příštího roku.
Některé automobilky nad vznětovým (dieselovým) motorem lámou hůl, jiné nikoli. Do druhé kategorie patří i Mercedes-Benz, tedy automobilka, která má velký podíl na tom, že se „nafťáky“ v osobních autech zabydlely. Tlak na eliminaci emisí oxidů dusíku (NOx) ve výfukových plynech výrazně zesílil kvůli aféře Volkswagenu, který si s legislativními požadavky poradil po svém, tedy podvodem, na který se přišlo. Zejména kvůli „Dieselgate“ byl zaveden komplikovaný systém měření emisí v reálném provozu (RDE) a začalo omezování provozu dieselových aut v některých lokalitách. Spíše nezávisle na něm se dále zpřísňuje limit těchto škodlivin. Mercedes-Benz se ještě před vypuknutím aféry Volkswagenu rozhodl vsadit na vývoj zcela nové generace vznětových agregátů s co nejnižšími emisemi NOx, což se ukázalo jako velmi prozíravé rozhodnutí. Dnes má díky tomu tato automobilka k dispozici agregáty splňující nejen normu Euro 6d-TEMP, ale také ještě přísnější Euro 6d.
U této normy Euro 6d jsou emise NOx limitovány hodnotou 80 miligramů na jeden kilometr, a tohoto výsledku musí být dosaženo i při měření podle metody RDE. Patří přitom mezi limity, které nesmí být při měřeních emisí překročeny, a to při každé platné měřicí jízdě. To znamená, že vozidlo nesmí tuto hodnotu přesáhnout ani při nejméně příznivé kombinaci jízdních podmínek, které ještě splní parametry měřicího cyklu RDE. Například při velkém zatížení vozidla, kopcovitém profilu trasy a nepříznivých teplotách i dopravních situacích. Limit přitom platí nejen pro nová vozidla, ale i pro vozidla s více než 100 000 ujetými kilometry. Podle nezávislých měření přitom zůstávají v reálných testech naměřené hodnoty osobních automobilů Mercedes-Benz často výrazně pod tímto limitem.
Téměř nula...
Mezi nezávislé testy patřily i zkoušky magazínu Auto motor und sport, který měřil emise dvanácti vozů různých značek. Podle nich měl testovaný Mercedes C 300 d kombi „téměř nulové emise NOx“. Konkrétně byly naměřeny tyto hodnoty: kombinovaná spotřeba paliva 5,6 - 5,0 l/100 km, kombinované emise CO2 147 - 133 g/km a pouze 13 miligramů (!) NOx. Svou zprávu o vlastních rozsáhlých měřeních zveřejnil letos v únoru také autoklub. Stojí v ní, že: „Emise NOx aktuálních automobilů jsou v reálném provozu na silnicích hluboce pod limity pro laboratorní měření.“ Mimořádně pozitivně byl hodnocen Mercedes-Benz C 220 d (kombinovaná spotřeba paliva 4,8 l/100 km, kombinované emise CO2 126-117 g/km). „Jeho hodnota emisí NOx byla sotva měřitelná, mezi nulou a jedním mg/km“. Donedávna byly podobné výsledky nemyslitelné, nový dvoulitrový turbodiesel Mercedesu s označením OM 654 byl však důsledně koncipován jako nízkoemisní motor. Průměrné emise vozidel po ujetí mnoha tisíc kilometrů jsou v tomto ohledu ještě výrazně výmluvnější. Při tomto měření dosahují osobní vozy Mercedes-Benz s nejnovější technikou vznětových motorů průměrných hodnot 20 až 30 mg NOx na kilometr za podmínek RDE.
Zlepšení se koná
ADAC na téma emisí oxidů dusíku u vozidel se vznětovými motory různých výrobců aktuálně zjistil: „Vznětové motory Euro 6d-TEMP vypouštějí v průměru o 76 procent méně NOx než vznětové motory Euro 6b a o 85 procent méně než turbodiesely Euro 5. Namátkové zkoušky při měřeních na silnicích ukázaly, že u dobrých vznětových motorů Euro 6d-TEMP došlo ke snížení emisí v porovnání s průměrnými vznětovými motory Euro 5 dokonce o 95 až 99 procent.“ Ještě přísnější je norma Euro 6d, která umožňuje jen nízké přípustné tolerance měření. Norma Euro 6d je pro nové typy předepsána od 1. 1. 2020 a pro ostatní vozidla začne platit o rok později. Mercedes-Benz zahájil již v roce 2016 ofenzivu v oblasti motorů. V jejím rámci byly vyvinuty zcela nově koncipované vznětové čtyřválce (OM 654 a OM 654q) a šestiválce (OM 656). Na tomto základě, který si vyžádal investice tři miliardy eur, splňuje již dnes řada modelů Mercedes-Benz se vznětovými motory normu Euro 6d.