Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nové Suzuki SX-4: více prostoru i trakce

Nové Suzuki SX-4: více prostoru i trakce

 
sx-4-2013

pondělí, 23. září 2013

Suzuki SX-4 se stalo pojmem. V roce 2005 založilo segment B-Crossoverů a japonská značka s ním žala úspěchy na mnoha trzích, český nevyjímaje. Zde se dokonce její „es iks čtyřka“ stala v roce 2008 nejprodávanějším japonským autem. Zákazníci oceňovali kompaktní rozměry vozu, zároveň ale volali po zvětšení zavazadlového prostoru. Suzuki přání vyslyšelo a nádavkem přidalo nový systém pohonu všech kol, nehledě na to, že nové je vlastně celé auto. Od předchůdce převzalo pouze zážehový agregát 1,6 l a i ten prošel modernizací.

 

Na délku se nový model oproti dosavadnímu protáhl o 150 mm, rozvor se prodloužil o 100 mm na rovných 2600 mm. Rozšíření už není tak výrazné (+ 10 mm) a pouze u výšky karoserie došlo naopak ke zmenšení rozměru: nové SX-4 je o 25 mm nižší než předchůdce. Vzhledem ke zvětšení rozměrů se nové SX-4 „stěhuje“ o patro výš do segmentu C-Crossover, ve kterém konkuruje modelům jako jsou Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX nebo třeba i Peugeot 3008. V porovnání s nimi se může SX-4 pochlubit velmi příznivou ekonomikou provozu, která je dána i bezkonkurenčně nízkou provozní hmotností. Se zážehovým motorem 1,6 l váží pouze 1160 kg, tedy jen o 100 kg více než malý Swift... Nízká hmotnost se projevuje příznivě jak na spotřebě, tak jízdní dynamice.   

Více místa pro náklad i osádku
Nové SX-4 nezklame ani zavazadlovým prostorem, který má nyní objem 430 l. To je zásadní pokrok proti předchůdci, který nabízí pouze 270 l. Maximální objem je u nové SX-4 udáván hodnotou 1269 l. Od druhého výbavového stupně Comfort je dodávána variabilní podlaha zavazadlového prostoru, která eliminuje schod mezi zavazadelníkem a zadní stranou sklopených opěradel zadních sedadel. Nevzniká sice zcela rovná ložná plocha (opěradla zůstanou v úhlu cca. 10°), přesto je prostor dobře využitelný. Suzuki navíc připravilo pro vzniklou schránku mezi podlahou a zvýšenou podlahou zavazadelníku šikovný organizér pro uložení menších předmětů. Dělený kryt zavazadlového prostoru umožňuje přístup ze zadních sedadel, což je praktické vylepšení.
Nové Suzuki SX-4 nabídne výrazný a líbivý design karoserie a prostorný interiér, který pojme bez problémů čtveřici, případně i pětici dospělých. Jedinou výhradu lze mít k výšce nad hlavou zadních cestujících. V případě instalace panoramatického střešního okna (novinka v nabídce) se dostupný prostor sníží natolik, že osoby nad 175 cm výšky budou temenem hlavy škrtat o strop. Bez této střechy se dostupný prostor zvětší zhruba o 3 cm. I tak tady nebude místa na rozdávání. V každém případě se z SX-4 stalo plnohodnotné pětimístné auto, které zvládne jak rodinnou, tak třeba i služební roli. Suzuki sice není zrovna fleetovou značkou, ale kdo by hledal ekonomické auto s pohonem všech kol pro občasnou cestu mimo zpevněné komunikace, ten by mohl být v případě nové SX-4 na správné adrese.

Nový pohon všech kol
Asi největší technickou zajímavostí novinky je zcela nový systém pohonu všech kol s názvem AllGrip. Je osazen elektromagneticky ovládanou mezinápravovou spojkou a nabízí řidiči čtyři jízdní režimy: AUTO, SPORT, SNOW a LOCK, Řidič volí režim pomocí otočného ovladače na středovém panelu. Režim Auto je určen pro běžné jízdní podmínky, kdy je prioritou plynulost a ekonomika jízdy. Trvale jsou poháněna přední kola, v případě počínající ztráty adheze systém připojí pohon zadních kol. V režimu Sport využívá systém v maximální možné míře pohonu všech kol. Upřednostňuje jej před stabilizačními zásahy systému ESP, aby tak umožnil sportovní jízdu. Řídicí jednotka navíc v tomto režimu pracuje s odlišnou charakteristikou plynového pedálu a v případě CVT převodovky je pozměněna charakteristika řazení, aby byl agregát neustále udržován v otáčkách, které zajišťují maximum hnací síly. Volbou režimu Snow řidič sepne pohon všech kol s aktivním dělením hnací síly podle signálů o úhlu natočení volantu a poloze plynového pedálu. Systém se tak snaží zajistit maximální trakci na kluzkém povrchu. Konečně v režimu Lock dojde k rovnoměrnému rozdělení hnací síly na obě nápravy, aby tak napomohl vyproštění vozu z bláta, písku a z podobných situací.

Motory a převodovky
K pohonu byly vybrány dvě šestnáctistovky. Zážehová atmosférická a vznětová přeplňovaná. Zážehový agregát je modernizovanou verzí již známé pohonné jednotky. Konstruktéři se zaměřili na snížení vnitřního tření motoru, zvýšili účinnost palivového čerpadla, přepracovali systém uchycení motoru a zaměřili se také na celkové odlehčení agregátu. Motor má maximální výkon 88 kW při 6000 ot/min a točivý moment 156 N.m při 4400 ot/min. Maximální rychlost verze s pohonem jedné nápravy a s pětistupňovou manuální převodovkou je 180 km/h a akcelerace 0 – 100 k/h trvá rovných 11 s. S pohonem všech kol je to 175 km/h a 12 s. S bezstupňovým automatem CVT jede nová SX-4 maximálně 170 km/h, akcelerace je 12,4 s, s pohonem všech kol to bude 165 km/h a 13,5 s.
Spotřeba je udávána na úrovni 5,5 l/100 km při pohonu jedné nápravy, s pohonem všech kol je to 5,7 l/100 km s manuálem a 5,9 l/100 km s CVT. Manuální převodovka může být zkombinována se systémem Stop Start, pak jsou hodnoty spotřeby 5,4 l/100 km pro „dvoukolku“ a 5,7 l/100 km pro „čtyřkolku“.
Nový turbodiesel o objemu 1,6 l s označením DDiS disponuje variabilní geometrií lopatek turbodmychadla. Nabídne maximální výkon 88 kW při 3750 ot/min a nejvyšší točivý moment 320 N.m při 1750 ot/min.
Dieselová verze má k dispozici jedinou převodovku, manuální šestistupňovou. S pohonem jedné nápravy jede dieseové SX-4 maximálně 180 km/h a akceleraci z klidu na 100 km/h zvládne za 12 s. Pro verzi s pohonem všech kol platí hodnoty 175 km/h a 13 s. 
Spotřeba s pohonem jedné nápravy je podle údaje automobilky 4,4 l/100 km (4,2 l/100 km se systémem Stop Start), pro „čtyřkolku“ platí hodnoty 4,6 l/100 km (4,4 l/100 km).

První jízdní dojmy
Nová SX-4 nabízí velmi příjemnou charakteristiku odpružení podvozku. Jízda po rozbitých okreskách ukázala, že je na nich novinka jako ve svém živlu. Velmi dobře je utlumen i dieselový agregát, zážehová verze na tom bude ještě lépe. Jízdním komfortem tedy novinka překvapila. Nezklamala ani z hlediska ovládání. Podvozek umí podržet, v režimu „Sport“ byla jízda zatáčkovitými mokrými okreskami zábavou. Vzhledem k nízké hmotnosti a dostatečnému výkonu motoru (88 kW, 320 N.m) není třeba mít obavy ani o jízdní dynamiku. Celkově vzato je Suzuki SX-4 zajímavou novinkou a obohacením trhu kompaktních crossoverů.

Výbavy
Domácí importér nabízí čtyři stupně výbav: Start, Comfort, Premium a Elegance. Zaujme velmi bohatý popis základní výbavy Start, kde nechybí sedm airbagů, ESP, monitorování tlaku v pneumatikách, brzdový asistent, elektrické ovládání všech bočních oken, manuální klimatizace, centrální zamykání s DO, palubní počítač či elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka. Z běžně požadované výbavy tak chybí pouze rádio s CD/MP3 přehrávačem. To nabídne druhý stupeň Comfort a přidává například také výškové nastavení předních sedadel, USB vstup ve středové konzoli, zmíněnou mezipodlahu v zavazadlovém prostoru, vyhřívání vnějších zpětných zrcátek či tempomat. Největší zájem očekává domácí zastoupení Suzuki o třetí výbavový stupeň Premium, kde dostane zákazník například systém Hill Hold Control pro usnadnění rozjezdu do kopce, bezklíčové startování vozu, automatickou dvouzónovou klimatizaci, polohování opěradel zadních sedadel, kožené čalounění volantu a řadu designových vylepšení a doplňků v interiéru i exteriéru. Nejvyšší provedení Elegance přidá navíc třeba parkovací senzory, vyhřívání předních sedadel a celokožené čalounění.     

Ceny
Nová SX-4 začíná na ceně 359 900 Kč za provedení 1.6 VVT Start a pohonem jedné nápravy. To je ostatně jediná konfigurace tohoto stupně výbavy. U stupně Comfort má zákazník volbu ze dvou možností: 1.6 VVT 4x2 za 409 900 Kč nebo 1.6 DDiS 4x2 za 479 900 Kč. Pohon všech kol je tedy dostupný až od stupně výbavy Premium. S motorem 1.6 VVT je k dispozici za 489 900 Kč s manuální převodovkou nebo 519 900 Kč s CVT. Dieselové provedení s pohonem všech kol je vyhrazeno pouze nejvyššímu stupni výbavy Elegance, což je trochu škoda. Jedná se o nejdražší provedení celé nabídky, stojí 579 900 Kč.

 
 

 
sx-4-2013sx-4-2013sx-4-2013sx-4-2013sx-4-2013sx-4-2013sx-4-2013
 
 
 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz