iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nový Citroën C4: Mimořádně přizpůsobivý
Citroën představil novou C4. Mimořádně důležitý model, na kterém bude značka v následujících letech stavět, neboť jí zajistí přítomnost v důležitém segmentu nižší střední třídy a zároveň rozšíří elektrifikovanou nabídku, neboť bude dostupný také jako elektromobil.
Citroën hovoří v souvislosti s novou C4 jako o „novém pojetí hatchbacku“. Proč, to je jasné na první pohled. Značka se ani v tomto případě nevzdala „hravějšího“ přístupu k designu karoserie a nová C4 tak vypadá spíš jako crossover klasického hatchbacku, nebo spíše liftbacku, a SUV.
Tento dojem podporují krátké přední a zadní převisy v kombinaci s vyšší světlou výškou 15,6 cm a také oplastování lemů blatníků a dveřních prahů. Nová C4 má poměrně dlouhý rozvor 2670 mm, karoserie je dlouhá 4560 mm, široká 1800 mm a vysoká 1525 mm. U designu stojí za zmínku například příď se světelným podpisem ve tvaru písmene V, dvouúrovňové světlomety a chromované lišty, které jsou protažené po celé šířce. Kapota je vysoká, což opět evokuje styl SUV. Plynule se svažující záď pak lehce naznačuje siluetu kupé, což ještě podtrhuje výrazný spoiler, který dělí zadní okno na dvě části. Inspirací bylo v tomto případě C4 Coupé z roku 2004. Autu také sluší kola o průměru 18", která budou součástí vyšších výbav nebo příplatkové výbavy.
Prostornost díky koncepci
Interiér byl navržen ve velmi moderním duchu s jednoduchými, funkčními liniemi. Návrháři se zároveň snažili posunout vnímanou kvalitu, která doplňuje filozofii programu Citroën Advanced Comfort. Zajímavostí je několik úložných přihrádek: zásuvka na palubní desce, Smart Pad Support Citroën nebo mobilní přihrádka v konzoli. Povrch má v řadě oblastí měkčený povrch. Týká se to pružné horní části palubní desky, opláštěných panelů předních dveří, měkce čalouněných loketních opěrek. Na větrácích, volantu, přístrojové desce, ovládačích klimatizace a systémech infotainmentu, středové konzole nebo zásuvce na palubní desce jsou použity saténově chromované nebo leskle černé prvky. Před řidičem je umístěn digitální přístroj HD frameless, který doplňuje velký barevný HUD. Uprostřed přístrojové desky je v horní části palubní desky zabudovaný 10" dotykový bezokrajový displej. Ovladače automatické dvouzónové klimatizace jsou ovšem klasické pro pohotovější nastavení.
Na fotkách to vše vypadá slibně, a to nejen co do vzhledu, ale také prostornosti interiéru. Díky dlouhému rozvoru mají cestující na zadních sedadlech velký prostor pro kolena (198 mm). Podle automobilky dokonce největší ve své třídě. Šířka v úrovni ramen na zadních sedadlech je 138 cm a v úrovni loktů 144 cm. Základní zavazadlový prostor má na tuto kategorii běžný objem 380 l. Jeho nakládací hrana je ovšem ve výšce 71,5 cm, což je lepší než u klasických SUV. Dvoupolohová podlaha umožňuje zavazadlový prostor vertikálně rozdělit podle potřeby. Po sklopení zadního sedadla je tak možno vytvořit zcela rovnou ložnou plochu. V zavazadlovém prostou jsou rozmístěny po stranách háčky pro zavěšení tašek, vnitřní přepravní systém umožňuje převážení dlouhých předmětů. Hodnotu maximálního objemu zatím automobilka nezveřejnila.
Komfort především
Tak jako je tématem pro Volvo bezpečnost, je v případě Citroënu jedním z hlavních témat komfort. Již zmíněný program Citroën Advanced Comfort je dokonce ochrannou známkou značky a indikuje v mnoha ohledech nový a inovativní přístup ke komfortu. Nová C4 staví na čtyřech hlavních atributech programu. Jsou to jízdní komfort, životní komfort (komfort interiéru), duševní komfort (ergonomie ovládání) a uživatelský komfort (podpůrné a asistenční systémy.
V zásadě nejde o nic převratného, stejným oblastem se věnují i ostatní značky, jde ale o míru důrazu na jednotlivé položky a na výsledek. Citroën už před časem například představil své odpružení s progresivními hydraulickými dorazy, které poskytují zvýšený jízdní komfort.
Cílem této inovace je zlepšit kvalitu odfiltrování rázů při přejezdu nerovností, což je ostatně oblast, které se Citroën věnuje dlouhodobě. V rámci vývoje tohoto odpružení bylo podáno dvacet patentů. Princip jeho fungování je jednoduchý. Zatímco klasické odpružení tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz, v případě inovace Citroënu jsou do sestavy zařazeny dva hydraulické dorazy – jeden pro rozpínání a jeden pro stlačení. Odpružení tak pracuje ve dvou fázích podle potřeb zatížení. V případě mírného stlačení a rozpínání řídí pružina a tlumič společně vertikální pohyby bez toho, že by se musely zapojit i hydraulické dorazy. Přítomnost těchto dorazů však konstruktérům umožnila nabízet větší volnost zdvihu vozu, což vytváří dojem „létajícího koberce“ a pocit, že auto nad nerovnostmi vozovky doslova letí.
V případě většího stlačení a rozpínání se k pružině a tlumiči přidává i hydraulický doraz, který pohyb zpomaluje postupně, takže nedochází k rázům. Na rozdíl od klasického mechanického dorazu, který absorbuje energii, ale část jí vrátí zpět, totiž hydraulický doraz tuto energii absorbuje.
Dalším významným bodem pro pohodlí na palubě jsou sedadla Advanced Comfort, která se již objevila u modelů C4 Cactus a C5 Aicross. V nové C4 jsou k dispozici u interiérových provedení Urban Grey, Metropolitan Grey, Metropolitan Blue, Hype Black a Hype Red. Citroën i tady definuje čtyři oblasti, na které se zaměřil. Je to zaprvé čalounění, u kterého byl důraz kladen na vnímanou kvalitu. I proto jsou použity atraktivní grafické prvky včetně výrazného prošití. Zadruhé je to polstrování. Speciální pěnový materiál o tloušťce 15 mm má poskytovat jak pohodlí, tak oporu tělu. Nová pěna o vysoké hustotě uprostřed sedadel zase poskytuje dobrou oporu zad na dlouhých cestách. Je navíc odolná proti sesedání, takže sedadla po několika letech používání neztrácejí své vlastnosti. Přední sedadla pak mohou být kromě vyhřívání vybavena i masážní funkcí.
S plnou "palbou" systémů
Nová C4 samozřejmě dostala všechny asistenční a bezpečnostní systémy, stejně jako systémy konektivity, které má dnes PSA k dispozici. Většina z nich je dnes již notoricky známa, jako zajímavost tedy uveďme alespoň systém Highway Driver Assist, který je de facto autonomním řízením úrovně 2. Kombinuje systémy adaptivního tempomatu s funkcí Stop & Go a aktivního systému varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, kdy vůz přebírá kontrolu nad rychlostí nebo dráhou vozu. Řidič tedy může částečně předat řízení samotnému vozu, jeho jedinou povinností je nadále sledovat provoz na silnici s rukama na volantu (v souladu s platnou legislativou). Řízení může kdykoli převzít. Druhou zajímavostí je stabilizátor přívěsu v případě vozů s tažným zařízením (příplatková tovární výbava). Existenci přívěsu systém zjistí po připojení elektrického konektoru přívěsu k tažnému vozu a sleduje oscilační pohyby přívěsu nebo zpomaluje přívěs při kritické rychlosti pomocí střídavého přibrzďování jednoho či druhého kola přední nápravy. Jsou-li však oscilační pohyby velké, systém sníží točivý moment motoru a působí na všechna čtyři kola tažného vozidla, aby se co nejrychleji dostalo z rozsahu kritické rychlosti.
A do třetice můžeme uvést kameru ConnectedCAM Citroën, což je nezávislý systém využívající kameru zabudovanou do držáku vnitřního zpětného zrcátka. Využívá technologii Full HD a GPS a umožňuje pořizovat fotografie nebo videa okolí před vozem. Data se ukládají do zabudované paměťové karty (16 GB). Díky Wi-Fi připojení mohou být data uložená kamerou přesunuta do paměti telefonu a lze je odesílat e-mailem nebo je sdílet na sociálních sítích. Tento systém již používá modernizovaný C3 a také C5 Aircross.
Pohony: benzín, nafta, elektrika
Elektrické provedení nové C4 nese poněkud krkolomné označení ë-C4 – 100% ëlectric a má udáván dojezd na nabití 350 km. Baterie má kapacitu 50 kWh. Motor o výkonu 100 kW a točivém momentu 260 N.m umožní akceleraci z klidu na 100 km/h za 9,7 s a maximální rychlost 150 km/h. Jedná se o již známý systém skupiny PSA využívaný u vozů postavených na platformě CMP. Za jízdy je k dispozici funkce Brake, umožňující zpomalovat bez sešlápnutí brzdového pedálu díky zvýšené míře rekuperace. K dispozici je několik režimů jízdy, které se přepínají voličem režimů na středové konzoli (Eco, Normal nebo Sport), který ovlivňuje řadu oblastí, včetně klimatizace nebo dostupného výkonu. Řidič si také může vybrat mezi sportovní nebo úspornou jízdou. Baterie má záruku osm let nebo 160 000 km na udržení 70 % kapacity. Palubní nabíječka má standardně výkon 7,5 kW, za příplatek 11 kW. Zvláštní stránky v menu na dotykovém displeji, které jsou přístupné přímo stisknutím tlačítka na středové konzoli, zobrazují provozní stav systému nebo možnost nastavení zpožděného nabíjení baterie. Když se vůz nabíjí, zobrazí se na displeji mimo jiné zbývající čas do úplného dobití, dojezd nebo aktuální úroveň nabití baterie.
Pro zákazníky, kterým elektrický pohon nevyhovuje (a těch je stále většina), nabídne samozřejmě Citroën i konvenční provedení se zážehovými motory 1.2 PureTech o výkonu 74 kW, 96 kW nebo 114 kW a vznětovými 1.5 Blue HDi 81 kW nebo 96 kW. Podle motorizace a stupně výbavy budou k dispozici buď šestistupňová manuální převodovka nebo osmistupňový automat.
Nabídka výbav, stylů interiéru, doplňkových prvků a druhů pohonu dělá z nové C4 jedno z „nejtvárnějších“ aut nižší střední třídy. A také jedno z nejvýraznějších. I když se u nás v masovém měřítku Citroën ve firmách svými osobními auty příliš neprosazuje, právě tato novinka by mohla být pro leckoho řešením efektivní mobility zaměstnanců s přihlédnutím k jejich pozici a typickým jízdním trasám.