iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nový Espace se přesunul od MPV mezi crossovery
Renault představil pátou generaci modelu Espace, ve které se tento zakladatel segmentu velkých MPV mění v crossover a již není koncipován s důrazem na co největší vnitřní prostor. Namísto toho nabídne mnohem více stylu a image.
Celkem se od roku 1984, kdy byl Espace první generace uveden na trh, prodalo po celém světě na 1,3 milionu těchto vozů. Po počáteční rozpačité reakci trhu se dostavil prodejní úspěch, který následně inspiroval i další výrobce k výrobě vozů této kategorie. Až do své čtvrté generace byl Espace vždy vozem, u kterého byla nabídka vnitřního prostoru a variability jeho uspořádání na prvním místě, od třetí generace dokonce Renault nabízel také provedení Grand Espace s prodlouženou karoserií. Pátá generace ale znamená odklon od této filozofie. Renault namísto toho vsadil na eleganci a výrazný styl. I když to neznamená, že by již Espace nenabízel nadprůměrný vnitřní prostor v porovnání například s vozy kombi, není to už ten „pojízdný obývák“, na jaký byli zákazníci zvyklí. Podle automobilky je příklon k novému crossoverovému pojetí reakcí na preference trhu, který dnes právě takovéto automobily žádá.
Přes dva metry krychlové pro náklad
Nový Espace dostal zvýšenou světlou výšku 16 cm (o 4 cm více než dosud), která navozuje vzhled SUV, zároveň se výrazně zmenšila plocha bočních oken, snížila výška karoserie a vůz se tak vzhledově přiblížil velkým kombíkům. Výrazný styl přídě podtrhuje neméně výrazná záď s dvojitě prohnutým C sloupkem. Pátá generace Espace působí mnohem kompaktněji než předchůdce, nicméně řeč čísel je jasná: na délku měří oba vozy stejně a rozvor se dokonce u novinky o 16 mm prodloužil. Vůz je ale také navzdory vyšší světlé výšce o 69 mm nižší, což zásadně změnilo jeho boční siluetu.
V interiéru se nechali návrháři inspirovat kokpitem letadla. Dominantou přístrojové desky je středová konzole koncepce Floating (plovoucí) Console. Vzdáleně připomíná řešení známé z vozů Volvo a zahrnuje velký 8,7palcový na výšku orientovaný dotykový displej. Floating Console je k dispozici pro vozy vybavené automatizovanou převodovkou EDC. Klasická řadicí páka manuální převodovky je umístěna na standardní středové konzoli.
Nová sedadla mohou být vybavena masážní funkcí a vyhříváním nejen v první, ale i druhé řadě. Opěradla zadních sedadel se přitom sklápějí zcela do roviny s podlahou zavazadelníku a je lze snadno sklopit i pomocí tlačítek v zavazadlovém prostoru (systém One Touch). Kromě jednotlivých tlačítek pro každé sedadlo je zde i jedno centrální tlačítko, kterým se sklopí všechna sedadla najednou (včetně dvou sedadel třetí řady, pokud jsou instalována a vyklopena). Sedadla se již nevyjímají, pouze sklápějí. Ve dvoumístném uspořádání interiéru přitom nabídne nový Espace objem pro náklad 2101 l, v pětimístném je pak za druhou řadou sedadel objem 680 – 785 l (podle podélného nastavení sedadel). Sedmimístná verze nabídne za třetí řadou sedadel 247 l, za druhou 614 – 719 l a za první 2035 l. Takže navzdory štíhlejšímu vzezření nabídne Espace i nadále hodně místa pro náklad.
Nové systémy pro komfort i bezpečnost
Ve výbavě se objevuje celá řada nových nebo inovovaných systémů. Například Head-Up Display nyní umí zobrazovat nejen rychlost, ale i navigační informace, informace z adaptivního tempomatu (vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla) či hlášení o rychlostních omezeních. Ještě přínosnější je systém automatického přepínání dálkových světel a zcela bez diskuse je přínos systému Active Energency Braking, který dokáže automaticky zastavit vůz, pokud řidič nereaguje na překážku před ním. Systém je aktivní v rychlostech 30 km/h až 140 km/h nad touto rychlostí bdí nad bezpečností adaptivní tempomat. Espace dostává také Full LED světla s novým světleným „podpisem“. S jinými ani k dispozici nebude, protože jsou v základu již od nejnižšího výbavového stupně.
Vylepšený systém 4Control přebírá Espace z modelu Laguna. Nově je kombinován s adaptivními tlumiči a zajišťuje aktivní natáčení kol zadní nápravy pro lepší průjezd zatáčkou při vyšších rychlostech (nad 60 km/h) a pro dosažení co nejmenšího stopového poloměru otáčení při malých rychlostech. Díky němu má Espace menší stopový poloměr otáčení než malé Clio, takže se s ním velmi dobře parkuje a manévruje ve stísněných městských podmínkách. Na mokré vozovce pak zvyšuje bezpečnost jízdy v zatáčkách.
Pátá generace modelu Espace dostala také modernizovaný infotainment systém R-Link 2, který umožňuje ovládat přes dotykový displej mnoho funkcí vozu a nabízí i řadu možností pro využití externích zařízení či snadnou konfiguraci interiéru. Umožňuje také čtení sms zpráv nebo odesílání e-mailů, přístup do Apps-Store a řadu dalších funkcí navázaných na mobilní telefon. Součástí R-Link 2 je také hlasové ovládání navigace, telefonního seznamu či rádia nebo přehrávače hudby. Systém hovoří celkem čtrnácti jazyky a je příjemné, že je mezi nimi i čeština.
Vstříc osobním preferencím
Nový Espace dostal do výbavy systém Renault Multi Sense, což je volič, který umožňuje řidiči nastavit si podle svého gusta mapy převodovky a motoru, charakteristiku tlumičů a řízení či účinnost systému 4Control (řiditelná zadní náprava).
Ale to není všechno. Renault věnoval hodně pozornosti detailům, které sice „nejezdí“, nicméně zpříjemňují atmosféru na palubě. Přes systém Multi Sense si tak může řidič nastavit osvětlení interiéru a podsvícení přístrojů a ovladačů. To lze nastavovat nejen co do jasu, ale také barevného odstínu. Další libůstkou je možnost volit si zvuk motoru. Ten ovšem nevytváří motor samotný, jedná se o zvuk, který je přenášen z audiosystému. Majitel vozu si může stáhnout z internetové aplikace různé zvukové projevy motoru a díky tomu může znít v interiéru Espace třeba sportovní šestiválec, přestože takový agregát v nabídce není. Poslední věcí, kterou si může řidič nastavit přes systém Multi Sense podle vlastního gusta, je funkce masážních sedadel a výkon klimatizace.
Pro všechny uvedené oblasti nastavení existují přednastavené režimy Eco, Comfort, Neutral a Sport. Kromě nich si ale může řidič zkombinovat jednotlivá nastavení podle vlastních preferencí a auto si tak skutečně výrazně přizpůsobit svému gustu.
Inovována byla také hands free karta, která má nejen nový design, ale také novou funkci „Welcome Scenario“. Auto díky ní reaguje na blízkou přítomnost karty: vůz rozsvítí světla denního svícení, blikne směrovými světly, vyklopí zpětná zrcátka (při uzamčení vozu se automaticky sklápějí) a u výbav Zen a Initiale Paris osvítí interiér. Po otevření dveří se navíc rozsvítí středová konzola, na displeji se objeví uvítací logo a zazní uvítací zvuk. Zdají se vám podobné vychytávky zbytečné? Asi opravdu jsou, ale doba a generace Y si je prostě žádají...
Třikrát šestnáct
Pohled do motorového prostoru nového Espace odhalí, že to u Renaultu myslí s downsizingem opravdu vážně. K dispozici již není nic jiného, než přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 l. K dispozici jsou verze Energy TCe 200, Energy dCi 130 a Energy dCi 160.
Řada šestnáctistovek 1.6 dCi se již stačila úspěšně etablovat v užitkové řadě Trafic, není se tedy třeba obávat, že by na Espace tyto motory nestačily. Nejvýkonnější provedení nabídne 118 kW a 380 N.m točivého momentu a o jeho přeplňování se starají dvě turba rozdílného průměru pro zajištění dostatečné hnací síly v širokém rozpětí otáček. V porovnání s předchozí generací by měl nový turbodiesel podle automobilky nabídnout o 27 procent nižší spotřebu paliva. Samozřejmě k tomu vedle nových motorů přispívá také fakt, že je Espace páté generace až o 250 kg lehčí než předchůdce a má menší čelní plochu a tedy i aerodynamický odpor.
Zážehový přeplňovaný čtyřválec 200 TCe je nejvýkonnějším agregátem v nabídce. Díky 147 kW výkonu uděluje vozu maximální rychlost 211 km/h a akceleraci z klidu na 100 km/h během 8,6 s.
S výjimkou slabšího turbodieselu, který je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, jsou oba výkonnější agregáty dodávány s novou dvouspojkovou automatizovanou převodovkou EDC s technologií Shift-by-Wire, tedy „řazením po drátech“. To znamená, že volič již není nijak mechanicky spojen s převodovkou. Jeho pohyby pouze vysílají elektronický signál do převodovky, podobně jako u vozů F1. Pro motor dCi 160 je šestistupňová, pro TCe 200 sedmistupňová.
Tři výbavy, bohatý základ
Renault vytvořil pro pátou generaci modelu Espace tři výbavové stupně: Life, Zen a vrcholnou Initiale Paris. Ta není dostupná se základním agregátem dCi 130, zatímco pro první výbavový stupeň zase není v nabídce agregát TCe 200.
Již v první úrovni výbavy je v ceně automatická dvouzónová klimatizace, hands-free karta (klíč), sklápění sedadel druhé řady pomocí tlačítek z interiéru (One Touch), systém R-Link 2, navigace, rádio s Bluetooth a USB konektivitou, 8,7palcový displej, palubní počítač či parkovací systém s 360° kamerou. V ceně je samozřejmě i standardní bezpečností výbava. Výbava Zen je obohacena například o systém Multi-Sense, automatickou převodovku EDC, dvoubarevné provedení přístrojové desky, kola z lehké slitiny o průměru 18 palců a bezpečnostní výbavu je vylepšuje systém pro sledování mrtvého úhlu. Ve vrcholném provedení Initiale Paris se pak zákazník dočká i koženého čalounění, systémů 4Control a Electronic Damper Control, elektricky nastavitelných předních sedadel s masážní funkcí a vyhříváním či elektrického ovládání dveří zavazadlového prostoru. A k poslechu zahraje systém Bose s dvanácti reproduktory.
A jaké jsou ceny? Nejlevnější provedení dCi 130 LIfe má v ceníku uvedenu částku 769 000 Kč. Výbavu Zen je se stejným agregátem o rovných 50 000 Kč dražší, s motorem TCe 200 přijde na 869 000 Kč a s turbodieselem dCi 160 na 919 000 Kč. Vrcholné provedení Initiale Paris je k mání s motorem TCe 200 za 1 009 900 Kč, o 50 000 Kč více stojí verze s agregátem dCi 160.