iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nový Ford Kuga nabídne pět druhů pohonu
Navzdory útlumu v automobilovém světě, danému pandemií koronaviru, se na scéně objevují nové modely, které se i díky znovuotevření dealerství brzy předvedou potenciálním zájemcům naživo. Patří mezi ně také nová generace Fordu Kuga.
Ford zažívá v Evropě SUV ofenzívu. Jen před dvěma měsíci uvedl na náš trh kompaktní model Puma, nyní je na řadě o poznání větší Kuga. Větší nejen oproti Pumě, ale i v porovnání se svým generačním předchůdcem. Je totiž o významných 89 mm delší a také o 44 mm širší. Výška se naopak snížila o 6 mm, rozvor se natáhl o 20 mm. Zvětšený půdorys s sebou přinesl větší prostornost interiéru, což ilustruje i objem zavazadlového prostoru, který narostl z 406 l až na 645 l. A to i díky posuvné druhé řadě sedadel (v rozsahu 150 mm). Kuga je pro Ford velmi důležitým modelem, protože je v Evropě nejprodávanějším SUV značky a celkově po Fiestě a Focusu jejím třetím nejprodávanějším modelem. U nás byla Kuga dokonce nejprodávanějším vozem Fordu. I proto věnoval Ford nové generaci velkou pozornost, a právě s ní zahájil stavbu svých SUV na nové flexibilní globální platformě. Ve srovnání s dosavadní generací má lepší aerodynamiku a váží až o 80 kg méně (při porovnání ekvivalentních motorizací). Nově zkonstruovaná karoserie je odolnější při nárazu, má o 10 procent vyšší torzní tuhost a díky tomu také umožňuje lepší využití vnitřního prostoru. Například v oblasti druhé řady sedadel je nový Ford Kuga podle tvrzení automobilky nejprostornějším vozem své kategorie. Prostor pro hlavu, ramena i boky je na obou řadách sedadel větší než u předchůdce.
Oboustranná podlaha zavazadlového prostoru má z jedné strany kvalitní velurový povrch, zatímco druhá strana je v odolném pryžovém provedení, které přijde vhod například při přepravě zabláceného sportovního nebo pracovního vybavení. Krycí plato se vejde pod flexibilní podlahu zavazadlového prostoru. Snazší je rovněž jeho demontáž, stačí ho uvolnit zatažením za popruh.
Tři hybridy, nafta i benzín
V duchu dřívějších oznámení o elektrifikaci modelové nabídky připravil Ford pro novou Kugu tři úrovně zapojení elektropohonu. Jako první vůz značky je nabízena v provedení mild-hybrid, full-hybrid nebo plug-in hybrid. V nabídce ale zůstávají i konvenční verze se vznětovými motory 1.5 EcoBlue a 2.0 EcoBlue, nebo zážehovým agregátem 1.5 EcoBoost. Představme si nabídku možností podrobněji.
Kuga Mild-Hybrid: Nová Kuga Mild-Hybrid staví na vznětovém motoru 2.0 EcoBlue 110 kW. K němu je připojen řemenem poháněný integrovaný startér/generátor, který při zpomalování zachycuje kinetickou energii a ukládá ji ve formě elektřiny do vzduchem chlazeného 48V lithium-ion akumulátoru. Startér/generátor může účinkovat také jako elektromotor. Při požadavku na důraznější akceleraci asistuje spalovacímu motoru. Současně napájí elektrické příslušenství vozu. Díky 48V elektroinstalaci může Kuga Mild-Hybrid častěji využívat systém Auto Start-Stop. To se odráží ve spotřebě paliva od 4,3 l/100 km NEDC (od 5,0 l/100 km WLTP) a emisích CO2 od 111 g/km NEDC (od 132 g/km WLTP).
Kuga Hybrid: Do nabídky se toto provedení s takzvaným autonomním (rekuperačním) dobíjením zařadí v průběhu letošního roku. Hybridní agregát tohoto modelu je tvořen kombinací zážehového čtyřválce 2,5 l s Atkinsonovým cyklem, elektromotoru, generátoru, lithium-ion baterie a samočinné převodovky, vyvinuté ve vlastní režii Fordu. Kuga Hybrid bude nabízena ve variantách s předním pohonem i s inteligentním pohonem všech kol. Ford předpokládá spotřebu paliva od 5,6 l/100 km a emise CO2 od 130 g/km.
Kuga Plug-in Hybrid: Hybrid s možností dobíjení ze sítě nabídne hospodárnost a kultivovanost elektrického pohonu v kombinaci s dojezdem a rychlým čerpáním zásoby energie spalovacího motoru. Zážehový čtyřválec 2,5 l pracující v Atkinsonově cyklu je kombinován s elektromotorem a 14,4kWh lithium-iontovou baterií. Soustava dosahuje nejvyššího výkonu 165 kW. Kuga Plug-in Hybrid má elektrický dojezd až 72 km NEDC (56 km WLTP), spotřebu paliva od 1,2 l/100 km NEDC (od 1,4 l/100 km WLTP) a emise CO2 od 26 g/km NEDC (od 32 g/km WLTP). Baterii lze dobíjet nabíjecím portem umístěným na předním blatníku. Automaticky se však dobíjí také při jízdě díky rekuperačnímu brzdění podobně jako je tomu u Hybridu. O nakládání s energií uloženou v baterii může řidič rozhodnout volbou režimu EV Auto (automatické nakládání s energií), EV Nyní (preference elektrického pohonu), EV Později (zachování elektrické energie na pozdější část jízdy), nebo Nabíjení EV. Po vybití baterie se Kuga automaticky přepne do režimu EV Auto.
Kuga EcoBlue: Vznětový motor 2.0 EcoBlue o výkonu 140 kW má spotřebu paliva od 4,8 l/100 km NEDC (od 5,9 l/100 km WLTP) a emise CO2 od 127 g/km NEDC (od 155 g/km WLTP). K nižší spotřebě mu pomáhají integrované sací kanály s leštěným povrchem a turbodmychadlo s nízkou setrvačností. Vysokotlaká vstřikovací soustava je rychlejší, přesnější a tišší. Ke snížení emisí NOx přispívá sériově montovaný systém selektivní katalytické redukce. K dalším technickým novinkám zaměřeným na snížení třecích ztrát v motoru patří přesazení klikové hřídele o 10 mm, použití ocelových pístů, zmenšení ložisek klikové hřídele a máčení řemenových pohonů rozvodů i olejového čerpadla v oleji. Vznětový motor 1.5 EcoBlue o výkonu 88 kW má spotřebu paliva od 4,2 l/100 km NEDC (od 5,1 l/100 km WLTP) a emise CO2 od 109 g/km NEDC (od 133 g/km WLTP). Dostal inovativní nízkotlakou recirkulaci výfukových plynů s chlazením voda-vzduch, integrovaný sací trakt, turbodmychadlo s nízkou setrvačností a zdokonalené vysokotlaké vstřikování paliva.
Kuga EcoBoost: Motor 1.5 EcoBoost je pro Kugu nabízen ve variantách 88 a 110 kW. Má spotřebu paliva od 5,5 l/100 km NEDC (od 6,6 l/100 km WLTP) a emise CO2 od 125 g/km NEDC (od 150 g/km WLTP). Zásluhu na tom má mimo jiné inovativní funkce vypínání jednoho válce při částečném zatížení, kterou Ford u tříválců nasadil jako první. Deaktivace či opětovná aktivace válce proběhne za pouhých 14 milisekund. Nechybějí osvědčené prvky technologie EcoBoost v podobě vyspělé konstrukce turbodmychadla, vysokotlakého vstřikování paliva a proměnného časování sacích i výfukových ventilů. K dalším inovacím patří kombinace nepřímého a přímého vstřikování, sběrné potrubí integrované do hlavy válců nebo celohliníková konstrukce. Motory 1.5 EcoBlue 88 kW a 2.0 EcoBlue 140 kW lze kombinovat s novou osmistupňovou samočinnou převodovkou. Ta nabídne plynulou změnou převodů a inteligentní algoritmy, které přizpůsobují strategii řazení jízdnímu stylu řidiče i aktuálním okolnostem.
Rozšířená nabídka systémů
Nová Kuga nabídne řadu komfortních a asistenčních systémů včetně zabudovaného modemu FordPass Connect se speciálními funkcemi pro elektrifikované pohony. Nabídka výbavy dále obsahuje například nově řešený 12,3“ digitální přístrojový štít, bezdrátové dobíjení, SYNC 3 s 8“ dotykovou obrazovkou nebo prémiový audiosystém B&O. Nový adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, s čtením dopravních značek a s vedením uprostřed jízdního pruhu usnadňuje popojíždění v hustém provozu, stejně jako jízdu po dálnici. Aktivní parkovací asistent 2. generace umí plně samočinné zaparkování.
Modem FordPass Connect umožní vytvořit WiFi hotspot až pro deset zařízení a umožňuje využívat v navigaci aktuální dopravní informace získávané v reálném čase, streamovat zvukový a video obsah i během jízdy a v kombinaci s mobilní aplikací FordPass Connect používat několik funkcí dálkového přístupu (poloha a stav vozidla, odemykání a zamykání na dálku, spuštění motoru na dálku u vozů s automatickou převodovkou, preferované časy nabíjení pro Plug-in Hybrid, stav nabití baterie a dojezd, záznamy jízd nebo vyhledávání nabíjecích stanic).
Kultivovanost při jízdě zvyšuje technologie aktivního potlačování hluku. Prostřednictvím tří mikrofonů rozmístěných v interiéru monitoruje systém pronikání hluku motoru do prostoru pro cestující a podle potřeby vysílá z reproduktorů zvukové vlny s opačnou fází, které nežádoucí složky akustického spektra ruší. Aktivní potlačování hluku patří do sériové výbavy modelů Kuga Plug-in Hybrid Vignale a Kuga 2.0 EcoBlue Vignale. Kuga je také první SUV značky Ford v Evropě, které nabízí průhledový displej (HUD). Systém je mimořádně efektivní a vyznačuje se jedním z nejširších zorných úhlů ze všech HUD dostupných v Evropě: 6 stupňů krát 2,5 stupně. Zároveň se řadí k nejjasnějším zařízením tohoto typu. Jas lze nastavit v šestnácti krocích.
Z jízdního hlediska je zajímavá možnost vybírat z několika režimů, které řidiči umožňují přizpůsobit odezvu a chování vozu aktuální situaci. Vedle režimů Normal, Sport a Eco má Kuga také režim Kluzký povrch a režim Hluboký sníh/písek, určený speciálně pro jízdu na měkkém, bortivém podkladu. Dvě nová technická řešení významně usnadňují jízdu s přívěsem, který může mít v případě nové Kugy hmotnost až 2100 kg. Tažné zařízení se vyklápí i sklápí elektricky prostřednictvím tlačítka v boční výplni zavazadlového prostoru. K dispozici je rovněž odnímatelné tažné zařízení se snadným zajištěním v pracovní poloze.
Aby nedošlo k nehodě…
Novinkou u značky Ford je systém automatického navrácení do jízdního pruhu, kombinovaný se systémem hlídání mrtvých úhlů. Uplatní se při jízdě na víceproudých komunikacích. Pokud dá řidič směrovým světlem najevo úmysl přejet do vedlejšího pruhu nebo vůz takový úmysl rozpozná ze zásahu řidiče do řízení a v souběžném pruhu se právě nachází jiné vozidlo, systém zapůsobí na řízení opačným momentem, aby řidiče upozornil na nebezpečí a od rizikového manévru ho odradil.
Nová funkce informací o nebezpečí v okolí dá řidiči v předstihu vědět o potenciálně rizikové situaci i tehdy, když je skrytá za zatáčkou nebo jinou překážkou. Upozornění jsou přijímána nezávisle na navigaci a pocházejí od místních úřadů, záchranných složek i jiných vozidel připojených do cloudu. Upozornění se může týkat práce na silnici, odstaveného vozidla, zvířat, chodců či objektů ve vozovce, popřípadě sjízdnosti komunikace.
Předkolizní asistent Pre-Collision Assist s detekcí chodců a cyklistů byl rozšířen o detekci protijedoucích vozidel při odbočování vlevo. Pokud řidič odbočí do cesty protijedoucímu vozidlu a systém vyhodnotí riziko srážky jako bezprostřední, začne automaticky brzdit. Účelem těchto funkcí je snížit následky při čelním nárazu, v některých případech však mohou nehodě i zcela zabránit.
Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go s rozpoznáváním dopravních značek upravujících rychlost a s adaptivním vedením v jízdním pruhu pomáhá zachovat bezpečnou vzdálenost od vozidel vpředu a omezuje únavu na dlouhých cestách. Funkce Stop & Go dokáže vůz zcela zastavit, což se velmi osvědčuje zejména v hustém městském provozu. Využívá přitom až 50 procent maximální brzdné síly. Současně se vůz samočinně opět rozjede, pokud doba zastavení není delší než tři sekundy. V případě, že je prodleva delší, může řidič systém opět aktivovat pouhým stiskem tlačítka na volantu nebo lehkým zatlačením na plynový pedál. Systém adaptivního vedení v jízdním pruhu sleduje vodorovné značení a podle potřeby provádí jemné, ale citelné zásahy do řízení.
Tři tradiční provedení
Nová Kuga je nabízena ve třech provedeních – Titanium, ST-Line a Vignale. Kuga Titanium má sportovně tvarované nárazníky, kryty zrcátek, obložení prahů a kliky dveří v barvě karoserie, LED denní svícení a 17“ kola z lehké slitiny. Na přání budou k dispozici kola o průměru až 20 palců. Kuga ST-Line je sportovněji laděná, nárazníky a nástavce prahů jsou lakované v barvě karoserie, maska, přední ochranný kryt pod nárazníkem, zadní difuzor i střešní ližiny jsou černé. Sportovní vzhled této varianty zdůrazňuje velký střešní spoiler, 18“ kola z lehké slitiny (na přání až 20“) a dvojitá koncovka výfuku. Uvnitř má Kuga ST-Line tmavý potah stropu, sedadla ST-Line s kontrastními červenými švy, hliníkové pedály, sportovně tvarovaný volant a koberce i prahové lišty s logem ST-Line. Komfortní Kuga Vignale sází na matné hliníkové provedení exteriérových detailů v kombinaci se specifickým designem obou nárazníků a charakteristickou chromovanou maskou Vignale. Sériově se bude dodávat s 18“ koly z lehké slitiny, v nabídce však budou i 19“ a 20“ disky. Sedadla jsou čalouněná kůží Windsor se specifickým šestiúhelníkovým vzorem Vignale. Atmosféru v interiéru vylepšují prémiové velurové koberce.
Novou Kugu již lze objednávat, Ford připravil pro „rozjezd“ prodejů nabídku, která začíná na 599 900 Kč za základní provedení Tend. Vyšší verze Titanium startuje na 659 900 Kč, Plug-in Hybrid je v tomto provedení k mání za 869 000 Kč. Další výbavy Titanium X, ST-Line a ST-Line X jsou s příplatkem po 10 000 Kč, posledně jmenované provedení má tedy cenovku 689 900/ 899 000 Kč.