iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nový Lexus NX
(TZ:Toyota Central Europe - Czech s.r.o.)Zbrusu nový Lexus NX představuje druhou generaci prémiového SUV střední třídy. Předznamenává nový směr designu, nové hnací jednotky vč. prvního plug-in hybridního ústrojí značky Lexus, jakož i skokové zlepšení dynamických schopností včetně příjemných jízdních vlastností v těsném spojení s vozidlem při zachování typického jízdního projevu Lexus.
V novém NX se rovněž představuje nová platforma multimédií, která znamená zásadní kvalitativní posun konektivity, informovanosti a funkčnosti s využitím většího funkčního rozsahu nové generace systémů aktivní bezpečnosti a systémů na podporu řízení Lexus Safety System+ s rozpoznáváním většího spektra dopravních rizik a snížením únavy na straně řidiče. 95 % komponent vozidla bylo vyvinuto zcela nově. Nové NX sehraje určující roli v utváření budoucnosti značky Lexus v Evropě a naplňování růstové strategie této firmy. Původní NX, uvedené v roce 2014, se stalo nejprodávanějším modelem Lexus v tomto regionu s více než 175 tisíci prodanými vozy, z nichž většinu si pořídili zákazníci přicházející od jiných značek. NX v současnosti stojí přibližně za třetinou evropských prodejů značky Lexus. Lexus NX je klíčovým modelem i v celosvětovém měřítku s úhrnnými prodeji přes jeden milion vozů. Nový model s vylepšeným elektrifikovaným ústrojím s parametry výkonu a spotřeby na vrcholu třídy představuje široké spektrum nových technologií pro vyšší bezpečnost cestování, ještě těsnější propojení s vozidlem a příjemnější pobyt na palubě.
Koncenpce vývoje
Hlavní konstruktér Takeaki Kato: „Nové NX bylo navrženo v souladu s různorodými potřebami zákazníků z celého světa a ještě zvyšuje svoji atraktivitu cestou kompletní obměny svých silných stránek, kam patří elektrifikace, design, jízdní schopnosti a vyspělé technologie.“ Výsledkem uvedeného přístupu jsou mnohá výrazná vylepšení, jako je např. nový designový jazyk; první plug-in hybridní provedení v rámci značky Lexus; příjemné jízdní zážitky v těsném spojení s vozidlem a s typickým jízdním projevem Lexus; ergonomický kokpit zaměřený na řidiče a navržený v souladu s novou koncepcí Tazuna; a použití vyspělých, na potřeby člověka zaměřených technologií ve prospěch bezpečnosti a funkčnosti. Program vývoje nového NX přinesl zásadní změnu v přístupu značky Lexus k vývoji nových vozidel včetně nasazení metod digitálního modelování a dalších počítačových technologií ve prospěch chytřejšího konstruování vozidel a vyšší garantované úrovně kvality. Současně však platí, že k dosažení nejvyšší úrovně smysly vnímané kvality jsou nezbytné dovednosti řemeslných mistrů Takumi s uplatněním lidského hmatu, sluchu a zraku. Konstruktéři též věnovali zvýšenou pozornost novým technologiím na poli bezpečnosti a pohodlí při zachování rozumné míry nákladů s ohledem na cenovou dostupnost produktů pro zákazníky. Jednotlivé prvky vývojové koncepce spojuje motiv „intenzivnějšího zážitku v každém okamžiku“ – kterým Lexus vyjadřuje mimořádné smyslové kvality a zajímavé jízdní schopnosti nového NX.
Nový designový směr Lexus
Nové NX otevírá nové vývojové období designu Lexus, avšak současně zůstává věrno klíčové filozofii designu L-finesse – tedy důvtipného a vytříbeného uplatňování špičkového designu a technologií. Záměrem návrhářů bylo zachovat avantgardní charakter vozu, který zájemce o první generaci tohoto modelu tak zaujal, avšak s uplatněním ještě rafinovanějšího, vyzrálejšího a dynamičtějšího designového jazyka. Výsledkem těchto snah je tzv. „funkční krása“, spojující design s jízdními schopnostmi ve prospěch stylistického ztvárnění, které přináší vylepšenou aerodynamiku, menší hlučnost a nižší spotřebu paliva. Karoserie představuje kontrast zaoblených povrchů s ostrými hranami při použití dynamických proporcí vyjadřujících agilitu a postoj vozu zdánlivě přilepeného k vozovce. K optimálnímu obestavění prostoru přispěla podvozková platforma GA-K značky Lexus (Global Architecture K), která se odrazila v prostornější kabině a velkorysé nabídce místa v zavazadelníku. Oproti předchozí generaci NX je vůz nyní o 20 mm delší, rozvor se prodloužil o 30 mm, šířka narostla o 20 mm, resp. výška o 5 mm. Podvozková platforma GA-K dovoluje použít širší rozchod předních i zadních kol (+35 mm, resp. +55 mm) s důrazem na dynamický postoj vozidla, k němuž přispívají i větší kola a pneumatiky (ráfky 18 až 20", pneumatiky o průměru 720-740 mm). Přední maska, charakteristický znak všech vozů Lexus, nyní hraje v celkovém designu ještě důležitější roli. Její menší sklon napomáhá k lepšímu proudění vzduchu do motorového prostoru; návrháři krom toho zbavili masku chromového orámování. Dozadu ubíhající křivky masky zdůrazňují dlouhou kapotu a přitahují pozornost k celkovému tvaru a objemu karoserie, výrazně se rozšiřující směrem k zadním blatníkům. Elegantní tvary kapoty rovněž přispívají k dobrému výhledu vpřed ze sedadla řidiče. Maska používá nový vzor rastru složený z bloků ve tvaru písmene „U“, společně tvořících výraznější trojrozměrný profil (tentýž motiv písmene „U“ se opakuje u podoby litých kol pro vyšší stupně výbavy).
Vozy z vyšších výbavových linií používají LED světlomety se čtveřicí zdrojů a první adaptivní systém ovládání dálkových světel Lexus (AHS) ve štíhlém provedení. Každá z jednotek obsahuje 11 čipů LED s regulací světelného výkonu prostřednictvím přední kamery. Nad hlavními světlomety najdeme světla denního svícení ve tvaru písmene „L“ – ty zaujmou zcela hladkým osvětlení povrchu a funkcí zeslabování intenzity při použití směrového ukazatele. Ve standardu jsou k dispozici Bi-LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel (AHB). Dlouhá a štíhlá přední partie je v kontrastu se zhuštěnou zadní částí vozu s krátkými převisy a mohutnými boky na zádi vozu. Při pohledu zezadu upoutají pozornost nové full-LED koncové svítilny ve tvaru písmene „L“ a typický světelný ‚břit‘ Lexus napříč celou šířkou vozidla – prvek, který byl poprvé použit kompaktním luxusním SUV s označením UX. Původní emblém Lexus byl nahrazen zdobným nápisem „LEXUS“ na výklopné zádi ve prospěch jednoduchého a moderního vzhledu s větším důrazem na identitu tohoto vozu. Pro nové NX je k dispozici 11 odstínů karoserie vč. tří nových s využitím ultrazvukové technologie lakování Lexus – bílá Sonic a nová šedá Sonic. Na povrch se nanáší pět ultra tenkých vrstev laku se zhuštěnými pigmenty, které jsou poté ručně rozleštěny k dosažení markantního kontrastu světel a stínů s hlubším leskem napříč celou karoserií. Provedení NX F SPORT zvenčí zaujme akcenty v tmavém chromu, rastrem masky chladiče a 20" litými koly s 10 paprsky, jejichž předobrazem byla kola používaná vlajkovým kupé Lexus LC. Nové je též provedení předního i zadního nárazníku s většími bočními průduchy, zakusujícími se do předního nárazníku. Výlučně pro verzi F SPORT se nabízejí dva speciální odstíny karoserie – safírově modrá a bílá F White.
Nový přístup k návrhu kabiny
Nové NX je prvním modelem značky navrženým v souladu s novou architekturou kokpitu Tazuna – přístupem, který byl poprvé odhalen u koncepčního vozidla Lexus LF-30 Electrified. Koncepce pojmenovaná podle japonského výrazu pro ovládání koně jezdcem prostřednictvím otěží se zaměřuje na přímou a intuitivní kontrolu na vozidlem v souladu s principem „ruce na volantu, oči na silnici“. Nová koncepce též zvyšuje požitek z jízdy, neboť řidiči dodává více jistoty a lepší kontrolu nad vozidlem i okolím. Vysvětluje hlavní konstruktér Takeaki Kato: „Upravili jsme definici ideálního kokpitu jako kontaktního místa mezi řidičem a vozidlem s cílem vytvořit takový kokpit, jenž dovoluje hlubší a intuitivnější propojení, jakož i spolehlivější ovladatelnost vozidla.“
Informace letmým pohledem
Ve snaze podpořit maximální soustředění řidiče na dopravní situaci jsou všechny hlavní zdroje informací – multi-informační displej, obrazovka multimédií, kruhové a další ukazatele a (na přání dodávaný) head-up displej – přehledně seskupeny tak, aby je řidič mohl intuitivně sledovat letmým pohledem. Head-up displej nabízí tři režimy pro zobrazování různých úrovní informací: plný režim zahrnuje stav bezpečnostních a asistenčních systémů Lexus Safety System+; standardní režim shrnuje na spodní hraně displeje klíčové informace; a v minimalistickém režimu se zobrazuje pouze rychlost jízdy. U displeje lze upravovat umístění, natočení i jas; je-li vůz vybaven ukládáním nastavení řidiče do paměti, ukládá se i nastavení tohoto displeje. Informační ukazatele u vyšších výbavových linií disponují jemnou grafikou s možností upravovat vzhled prostřednictvím tří různých uspořádání; varianta F SPORT přitom používá exkluzivní vzhled informačních ukazatelů s otáčkoměrem, displejem hybridního systému a rychloměrem. Obsah multi-informačního displeje lze aktualizovat nebo měnit pomocí spínačů systému Touch Tracer na volantu bez nutnosti odklánět zrak od vozovky. Volant samotný se chlubí novým designem, jenž se postupně uplatní i u dalších modelů Lexus nové generace. Optimální průřez a rozmístění i tvar opěrek pro palce pomohli definovat zkušení mistři výroby Takumi, aby byl zajištěn co nejpříjemnější úchop pro optimální pocit kontroly a propojení s vozidlem. Volič převodovky – tvarovaný podobně jako ve vlajkových modelech Lexus LC a LS – byl záměrně navržen co nejmenší, avšak tak, aby příjemně padl v ideálním úhlu do ruky. Lexus zkoumal vzdálenost mezi ramenem a konečky prstů u lidí z celého světa, aby výsledné uspořádání zajišťovalo vynikající ovladatelnost bez nutnosti měnit polohu za volantem. Dále byla o 84 mm prodloužena loketní opěrka na středovém panelu ve prospěch vyššího pohodlí řidiče i předního spolujezdce. Atmosféru kokpitu dodává tvar křivky celého prostoru, obepínající řidiče od dveří až po středový panel.
Zjednodušené ovládací prvky
Počet fyzických spínačů na palubě nového NX se snížil na 45 (z původních 78) a nyní jsou tyto seskupeny v určených zónách podle funkce. Pro nejčastěji používané funkce jsou i nadále k dispozici fyzická tlačítka ve prospěch rychlejšího a intuitivnějšího ovládání. Tlačítka používaná během řízení jsou uspořádána kolem volantu; ovladače audiosystému a klimatizace byly soustředěny na obrazovce centrálního displeje; a ovládací prvky řízení, které lze používat u stojícího vozidla, se nacházejí na středovém panelu. Ergonomické uspořádání přispívá k hladkému pohybu rukou řidiče od spouštění vozidla přes ovládání voliče převodovky až po volbu jízdního režimu.
Spínače jedinečného systému „Touch Tracer“
Příkladem intuitivního ovládání, které je ústředním motivem koncepce Tazuna, jsou spínače systému Touch Tracer na volantu. Ty lze nastavit tak, aby ovládaly řidičem zvolené funkce, jako např. klimatizaci nebo panoramatické zobrazení okolí vozu. Použití spínače se imituje ve formě obrazu na head-up displeji, aby řidič nemusel sklánět zrak k volantu za účelem potvrzování funkce. Pokud je head-up displej vypnutý, pokyny k ovládání se zobrazují na multi-informačním displeji před řidičem. Ačkoli fungují na principu dotykového ovládání, zpětná vazba zde připomíná „kliknutí“ jako u fyzických ovládacích prvků. Míru citlivosti na dotek lze přitop upravovat podle vkusu řidiče.
NX 350h s hybridním elektrickým ústrojím Lexus čtvrté generace
Nové NX 350h používá hybridní elektrický pohon Lexus čtvrté generace, s výrazně vyšším výkonem a lepší hospodárností provozu. Hybridní elektrický systém je postaven na témže spalovacím motoru 2,5 litru s Atkinsonovým cyklem jako plug-in hybrid NX 450h+, avšak se zvýšeným výkonem díky odlišné elektronické řídicí jednotce. S maximálním výkonem 244 k/179 kW je o 24 % výkonnější než předchůdce NX 300h. To se odráží v 16% zkrácení doby zrychlení z místa na 100 km/h: ta nyní činí 7,7 sekundy. Nová hybridní převodovka přináší nejlepší kombinaci spotřeby paliva a výkonu v dané třídě, na čemž má podíl i přepracované převodové soukolí, kompaktnější konstrukce, nižší hmotnost a menší ztráty třením. Taktéž zde najdeme menší a efektivnější jednotku řízení energie. Provedení NX 350h je k dispozici s pohonem předních kol nebo elektrickým pohonem všech kol „E-FOUR“. Nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu u provedení FWD se zvýšila na 1500 kg, čímž se vyrovnala schopnostem verze AWD. Podobně jako NX 450h+ i hybridní provedení NX 350h používá volič jízdních režimů (Drive Mode Select) a systém řazení Shiftmatic s ovládáním pomocí páček pod volantem. Lithium-iont polymerový akumulátor je zabudován pod zadními sedadly, co nejníže k zemi a zároveň co nejblíže ke středu vozidla, aby vůz disponoval nízkým těžištěm a optimálním rozložením hmotnosti mezi nápravami.