iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nový Mercedes-Benz Třída S: Digitalizace pokračuje
Mercedes-Benz představil svou vlajkovou loď, novou třídu S. V kategorii velkých prémiových sedanů se s modelem továrního označení W223 hodlá opět ujmout královského trůnu. Technické vymoženosti i rozměry tomu rozhodně napovídají.
Třída S je pro Mercedes-Benz jedním ze stěžejních modelů. Nejen proto, že symbolizuje zaměření značky na komfort, ale také z toho důvodu, že dělá značce u zákazníků velmi dobré jméno. O tom svědčí i jejich mimořádně vysoká věrnost. Přibližně 80 procent se jich v západní Evropě znovu rozhodne pro vozidlo značky Mercedes-Benz, v USA je to přes 70 procent. Legendární velký sedan, využívaný nejnáročnější klientelou nyní přichází v nové generaci, která sice co do designu není žádnou radikální změnou, zato z technického hlediska je rozhodně o čem psát a hovořit. „Třída S je nejprodávanějším luxusním sedanem na světě. S nejnovější generací chceme našim zákazníkům nabízet dosud nevídanou úroveň inovací, bezpečnosti, komfortu a kvality,“ věří Ola Källenius, předseda představenstva společností Daimler AG a Mercedes-Benz AG.
Podobně jako u Škody Enyaq také v případě nové generace Třídy S unikly snímky na internet ještě před oficiálním odhalením vozu. Stalo se to, co se očekávalo. „Esko“ se vybavilo nejnovějšími stylistickými prvky značky a splývavé elegantní linie bez designérských výstřelků. Snad až na trojúhelníkový tvar zadních světel… Asi nejzajímavější na tvarech nové generace je fakt, že vykazuje součinitel odporu vzduchu pouze 0,221, který novinku řadí mezi vozidla s absolutně nejlepší aerodynamikou. I díky tomu je výsledný odpor za jízdy nižší oproti předchůdci, a to i přesto, že narostla čelní plocha vozu.
Stejně jako u odcházejícího modelu dostane nová generace dvě délková provedení. Standardní s délkou karoserie 5179 mm a rozvorem 3106 mm nebo prodloužené s délkou 5289 mm (+ 71 mm) a rozvorem 3216 mm (+ 51 mm). V porovnání s předchůdcem se zvýšila šířka interiéru v úrovni loktů o 38 mm vpředu až o 23 mm vzadu, kde se také zvětšila výška stropu nad sedákem o 16 milimetrů.
Objem zavazadelníku je u obou verzí shodný, tedy 550 l, což je zvětšení o 20 l v porovnání s předchůdcem.
MBUX II: Kamarád na cesty i domů
Mnohem větší změna se odehrála v interiéru. Nová Třída S dostává jako první vůz značky druhou generaci inteligentního systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Ve výsledku může být interiér osazen až pěticí displejů, zčásti s technologií OLED, přičemž nový 3D displej řidiče poprvé umožní po stisknutí tlačítka prostorové vnímání zobrazení s opravdovým dojmem hloubky díky sledování pohybů očí. Nový centrální displej OLED má rozměry 239,06 mm x 218,8 mm a nabízí aktivní úhlopříčku displeje 12,8 palce. Zobrazovací plocha je o 64 procent větší než v předchůdci. Displej řidiče má rozměry 291,6 mm x 109,4 mm a úhlopříčku 12,3 palce. Úctyhodné rozměry má také větší ze dvou dostupných HUD. Nabízí zobrazovací plochu odpovídající obrazovce o úhlopříčce 77 palců a navrch rozšířenou realitu. Systém mimo jiné umožňuje promítat například při navigování „na vozovku“ ukazatele pro směr jízdy (šipky). A to není v oblasti rozšířené reality všechno. Také technologie světel Digital Light je v tomto ohledu malou revolucí, protože umožní mimo jiné promítání pomocných značení nebo výstražných symbolů na vozovku. V každém světlometu je umístěn jeden světelný modul se třemi extrémně výkonnými LED, jejichž světlo je odráženo a směrováno prostřednictvím 1,3 milionu mikrozrcadel.
Interiérový asistent MBUX je schopen hlasové komunikace v ještě větší míře než dosud a navíc rozpoznává, co řidič dělá, nebo se chystá dělat díky kamerám na stropní ovládací jednotce a algoritmům se schopností učit se. Systém sleduje směr otočení hlavy, pohyby rukou a řeč těla, na což reaguje aktivací funkcí vozidla. Pokud se například řidič podívá přes rameno dozadu, asistent MBUX automaticky otevře sluneční roletu před zadním oknem.
Zajímavostí je zapojení systému ambientního osvětlení do řetězce asistenčních systémů. Může tak například vizuálně umocňovat některá výstražná upozornění.
Aktualizace stále software více než padesátky elektronických systémů lze provádět prostřednictvím bezdrátového přenosu (over-the-air - OTA). Tato možnost se týká kompletního informačního a zábavního systému MBUX, displeje řidiče, asistenčních systémů a osvětlovacích systémů. Předpokladem pro bezdrátový přenos aktualizací je přitom vždy výslovný souhlas uživatele.
Díky funkci MBUX Smart Home může být nová Třída S také ovládací centrálou pro domácnost. Mobilní inteligence totiž umožňuje ovládání na dálku a tak může domov komunikovat s vozem v rámci funkce „Smart Home“ prostřednictvím WLAN a senzorů. Na dálku lze sledovat a ovládat teplotu a osvětlení, žaluzie nebo elektrické přístroje. Senzory pohybu a kontakty na oknech informují o vyžádané nebo nevyžádané návštěvě.
Řízení zadních kol i autonomie 3. stupně
Nejnovější generace standardně dodávaného paketu asistenčních systémů zahrnuje vylepšené i zcela nové funkce. Jedním z nich je předvídavé přizpůsobování rychlosti jízdy rychlostním limitům. O aktuální činnosti asistenčních systémů přitom řidiče informuje nový asistenční ukazatel s celoplošným zobrazením na displeji řidiče. Mezi inovace patří i speciálně upravený zadní čelní airbag, navržený pro Třídu S ve verzi s dlouhým rozvorem. Další bezpečnostní novinkou, která rozhodně stojí za zmínku, je aktivní zvýšení světlé výšky v případě hrozícího bočního nárazu až o 8 cm (ke zvednutí dojde během několika desetin sekundy). Systém je dostupný v případě, že je vůz vybaven funkcí E-Active Body Control. Jedná se o novou funkci systému Pre-Safe Impuls Seite, která při nárazu rozloží energii do mimořádně odolné struktury spodní části karoserie. Samotný aktivní podvozek E-Active Body Control využívá palubní síť s napětím 48 V. Standardně se dodává se vzduchovým odpružením Airmatic s plynule nastavitelnými tlumiči ADS+.
Ovladatelnost více než pětimetrového sedanu může vylepšit systém řízení zadních kol, který je dokáže natočit až o deset stupňů. Průměr otáčení se tak u verze s dlouhým rozvorem a pohonem všech kol zkrátí o 1,9 m na pouhého 10,9 m. Jiným způsobem usnadní ovládání vysoce pokročilý systém autonomního řízení Drive Pilot. Tato funkce bude nabízena od poloviny příštího roku a je navržena pro vysoce automatizovanou (stupeň 3 podle SAE) jízdu na vhodných dálničních úsecích v Německu, zejména ve velmi hustém provozu nebo při popojíždějících dopravních kolonách. Řidič se v takových situacích bude moci věnovat i činnostem, které jsou normálně s řízením v přímém rozporu. Například četbě, prohlížení internetu a podobně. A pro poslech audia je v interiéru zabudováno celkem 30 reproduktorů a osm nízkofrekvenčních převodníků systému Burmester High-End 4D Surround Sound.
Sedadla nabídnou řadu funkcí pro zvýšení komfortu, o který se stará několik elektromotorů. Například u spolujezdce nastavuje polohu osm elektromotorů, další čtyři jsou určeny pro masážní funkci a pět je jich zde pro ventilaci sedadla. Kromě toho je po jednom elektromotoru pro nastavování bederní opěrky a pro změnu polohy monitoru na zadní straně opěradla. Masážních programů je k dispozici celkem deset. Zajímavostí je také možnost vyhřívání hlavových opěrek.
Šestiválce doplní osmiválec i PHEV
Nabídka motorů pro novou Třídu S začíná řadovými šestiválci na benzin nebo naftu v různých výkonových stupních. Brzy po prosincovém uvedení Třídy S na trh bude k dispozici také motor V8 s integrovaným zařízením ISG (Integrated Starter-Generator) s funkcí spouštěče a generátoru a 48V elektrickou sítí. V roce 2021 bude následovat verze Plug-in-Hybrid s externě nabíjitelným hybridním pohonem, který umožní dojezd cca 100 kilometrů při použití výhradně elektrického pohonu. Šeptá se také něco o dvanáctiválcové verzi, ale jen neoficiálně…
Nabídka modelů v době uvedení nové Třídy S na trh bude zahrnovat verze S 450 4MATIC (270 kW), S 500 4MATIC (320 kW), S 350 d, S 350 d 4MATIC (obě 210 kW) a S 400 d 4MATIC (243 kW). Převodovka je ve všech případech samočinná devítistupňová 9G-TRONIC.