iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nový Opel Insignia: důkladná proměna
Po čtyřech letech na trhu se největší osobní model Opelu dočkal modernizace. Čas se nedá zastavit ani u evropského auta roku 2009 a u Opelu, snad s vědomím určité odpovědnosti za osud takto oceněného vozu, vzali modernizaci „od podlahy“. Dotkla se poměrně výrazně exteriéru, ještě více interiéru a zcela zásadně se projevila v útrobách vozu, který má nové motory, bezpečnostní či informační systémy i přepracovaný podvozek.
Modernizace se na vzhledu Insignie podepsala poměrně výrazně. Příď dostala zcela novou mřížku chladiče, která je výrazně širší a zásadně mění „výraz“ vozu. Ten je nyní sebevědomější a sportovnější. Pomáhají tomu i nově tvarované kryty světlometů a mlhových světel. Nové jsou také kryty zadních sdružených světel, které se tvarově odvolávají na model Cascada, úprav doznal i zadní nárazník. Zadní část karoserie se navíc vizuálně jeví nižší a širší než dosud díky chromované liště na dveřích/víku zavazadlového prostoru, která je nyní umístěna níže a nese logo značky. Lišta zasahuje do zadních skupinových svítilen, kde na ni navazují úzká couvací světla. Funkci obrysových a brzdových světel převzaly u všech verzí liftbacku a sedanu LED. Pro všechny verze karoserie je charakteristický „světelný podpis“ ve tvaru křídla.
Na základních tvarech a proporcích karoserie se samozřejmě nic nezměnilo, přesto Insignia slušně „prokoukla“ a navíc její karoserie po úpravách v rámci modernizace zajišťuje mimořádně příznivý součinitel odporu vzduchu. Promyšleným prvkem jsou například aktivní klapky v dolní části přední masky v nárazníku u vznětových modelů s výkonem 88 kW, 103 kW a 120 kW, které se v případě potřeby automaticky zavřou a zabraňují vstupu vzduchu do motorového prostoru a vzniku turbulence. U verze liftback činí jen 0,25, což je špičková hodnota, která se příznivě projevila jak na spotřebě paliva, tak na úrovni aerodynamického hluku.
Modelová paleta Insignie patří k nejširším, jaké jsou na automobilovém trhu nabízeny. Vedle široké palety pohonných jednotek jsou zde tři verze karoserie a speciální provedení Country Tourer, zaměřené na dobrodružněji orientované zákazníky a OPC, kterou zase ocení vyznavači vysokého výkonu a sportovní jízdy.
Interiér: kam se poděla tlačítka?
Při vylepšování interiéru se konstruktéři Opelu soustředili na tři hlavní kritéria: Přehledné, jednoduché a intuitivní ovládání, možnost individualizace nabídky infotainmentu a zvýšení komfortu a bezpečnosti díky co nejmenšímu odpoutávání pozornosti řidiče od provozu.
Nejvýrazněji se změny projevily na středové konzoli, která byla kompletně přepracována. Namísto tlačítek je nyní filozofie ovládání sekundárních funkcí vozu založena na velkém, osmipalcovém dotykovém displeji. Zbylo jen několik nejzákladnějších tlačítek pro ovládání ventilace a klimatizace či nejdůležitější ovladače audia.
Z úvodní obrazovky hlavního menu má řidič přístup k ovládání všech funkcí a jednotlivým sub menu, přičemž vedle dotykové volby lze jednotlivé funkce ovládat i pomocí prvků na multifunkčním volantu, hlasového ovládání či dotykového touchpadu na středovém tunelu, který dokáže číst i gesta a znaky napsané prstem. Kromě toho se systém infotainmentu dá individualizovat - řidič si může uložit až 60 osobních preferencí, jako jsou seznamy skladeb, telefonické kontakty, adresy pro navigaci a podobně.
Barevný displej nalezne řidič také před sebou v přístrojovém štítu. Nahradil standardní přístroje a kromě tradičních informací, jako rychlost jízdy, otáčky motoru a zásoba paliva přímo v zorném poli řidiče, zobrazuje i další údaje jako informace audiosystému, smartphonu, palubního počítače nebo navigace.
Nové motory: síla a úspornost
Konstruktéři značky Opel provedli v rámci modernizace Insignie řadu vylepšení na podvozku, včetně tlumičů, stabilizátorů a řízení. Tyto modifikace přispěly ke snížení přenosu hluku a vibrací do karoserie a zvýšení celkové úrovně komfortu.
V nabídce motorů došlo k několika změnám a novinkám, neboť dosavadní už tak široké portfolio motorů doplnily nové výkonné a vysoce účinné, turbodmychadlem přeplňované zážehové motory s přímým vstřikováním paliva a také nový dvoulitrový turbodiesel s emisemi CO2 pouhých 99 g/km. Takto nízká úroveň emisí posouvá nový turbodiesel do třídy účinnosti A+. Ve čtyřdveřové a pětidveřové karoserii se šestistupňovou manuální převodovkou a systémem Start/Stop spotřebovaly v normovaném testu spotřeby obě verze motoru 2.0 CDTI s výkony 88 kW a 103 kW pouze 3,7 litru nafty na 100 km v kombinovaném cyklu, kombi Sports Tourer má spotřebu 3,9 l/100 km. S těmito hodnotami se stává Opel Insignia 2.0 CDTI nejúspornějším automobilem se vznětovým motorem střední třídy.
Špičkovou vznětovou pohonnou jednotkou v nabídce je čtyřválec 2.0 BiTurbo CDTI s výkonem 143 kW a maximálním točivým momentem 400 N.m. Motor vyniká spontánní reakcí na pohyby plynového pedálu a mohutnou hnací silou v širokém rozsahu otáček díky dvoustupňovému sekvenčnímu přeplňování turbodmychadly různé velikosti.
Technicky i uživatelsky velmi zajímavé jsou dva nové turbodmychadlem přeplňované zážehové čtyřválce s přímým vstřikováním paliva, 2.0 SIDI turbo (SIDI = Spark Ignition Direct Injection) s výkonem 184 kW a maximálním točivým momentem 400 N.m a motor 1.6 SIDI Turbo nové generace s výkonem 125 kW a maximálním točivým momentem 260 N.m (280 N.m s funkcí Overboost). Oba motory se vyznačují vynikající pružností, kultivovaným chodem a příznivou spotřebou paliva. Standardně se montují se šestistupňovou manuální převodovkou a systémem Start/Stop, na přání se dodává i nová šestistupňová samočinná převodovka s nízkými třecími ztrátami. Kromě pohonu předních kol je motor 2.0 SIDI turbo na některých trzích k dispozici také s pohonem všech kol.
Systémy pro komfort a bezpečnost
Nový Opel Insignia je vybaven celou škálou prvků zvyšujících bezpečnost a komfort. Patří k nim nejmodernější asistenční systémy na bázi kamery a radaru jako tempomat Adaptive Cruise Control, asistenční systém pro bezpečnou změnu jízdního pruhu Side Blind Spot Alert a výstražný protikolizní systém Forward Collision Alert. Adaptive Cruise Control automaticky udržuje rychlost nastavenou řidičem při zohlednění individuálního výchozího bezpečnostního odstupu od vozidla jedoucího vpředu. U vozidel se samočinnou převodovkou dokáže systém v případě potřeby úplně zastavit vozidlo. Couvací kamera, doplněná funkcemi Rear Cross Traffic Alert, Lane Change Alert a Side Blind Zone Alert, zajišťuje optimální výhled dozadu a do stran. Adaptivní světlomety Adaptive Forward Lighting AFL+ se svými rozmanitými funkcemi jako městské světlo, mimoměstské světlo a dálniční světlo i dynamické a statické odbočovací světlo zvyšují bezpečnost za snížené viditelnosti a v noci.
Mezi standardní prvky aktivní bezpečnosti patří například elektronický stabilizační systém ESPPlus a protiblokovací systém ABS doplněný funkcí Cornering Stability Control a brzdovým asistenčním systémem Brake Assist. Samozřejmým standardem jsou čelní a boční airbagy vpředu a boční okenní airbagy pro obě řady sedadel. Vysokou úroveň bezpečnosti potvrdil i příkladný výsledek v testu Euro NCAP, ve kterém Opel Insignia dosáhl nejvyššího hodnocení pěti hvězdičkami.
Insignia Country Tourer: cestou necestou
Oproti klasickému kombi dostal Country Tourer ochranné štíty pod předním a zadním nárazníkem, kombinované s plastovými lemy blatníků a ochrannými kryty spodní části karoserie. Elektronicky ovládaný systém pohonu všech kol, využívající multilamelovou spojku systému Haldex v kombinaci s elektronicky ovládaným samosvorným diferenciálem zadní nápravy, zajišťuje vynikající trakci a ovladatelnost za všech jízdních podmínek, včetně nezpevněného povrchu. Systém kontinuálně přizpůsobuje rozdělování točivého momentu motoru na jednotlivé nápravy, jakož i na jednotlivá kola zadní nápravy podle převažujících podmínek od nuly do sta procent. V kombinaci s elektronicky regulovaným adaptivním podvozkem FlexRide vytváří systém pohonu všech kol nové standardy v oblasti reakční doby a ovladatelnosti vozidla.
Insignia OPC: pro požitek z jízdy
S výkonem 239 kW a maximálním točivým momentem 435 N.m je Insignia OPC špičkovým modelem celé nabídky Opelu. Nově stylizovaná přední a zadní část karoserie s charakteristickými designovými prvky OPC, jako jsou výrazné otvory pro vstup vzduchu v předním nárazníku v profilu svislých zubů a koncovky výfuku integrované v zadním nárazníku, vizuálně zvýrazňují výkonnost vozu.
Speciální podvozek OPC konstruktéři dále vylepšili se zvláštním důrazem na zadní nápravu. Nový software elektronického stabilizačního systému ESP umožnil preciznější vyladění podvozku, především v oblasti tendence k nedotáčivosti. Insignia OPC akceleruje z klidu na rychlost 100 km/h za 6,0 s (Sports Tourer za 6,3 sekundy) a dosahuje maximální rychlost 250 km/h (elektronicky limitovanou). Ve verzi bez omezovače umí jet Insignia OPC s manuální převodovkou až 270 km/h (Sports Tourer 265 km/h).
V interiéru najde řidič nový volant a na multifunkčním monitoru může sledovat i specifické informace o stavu vozidla jako tlak a teplotu oleje, napětí akumulátoru, polohu škrticí klapky, intenzitu brzdné síly a zrychlení v příčném směru. Samočinná převodovka může být ovládána prostřednictvím ovladačů u volantu, které umožňují rychlé přeřazení, i když je převodovka v automatickém režimu.