Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nový Peugeot 308: Lepší, než jsme čekali

Nový Peugeot 308: Lepší, než jsme čekali

 
308-2013

pondělí, 30. září 2013

Mezi alsaskými vinicemi, kde právě dozrávají hrozny před sklizní, představil svou rovněž vyzrálou novinku Peugeot. Model 308 je první v historii, který nese stejné označení jako předchůdce. Od nynějška už navždy (tedy až do odvolání) platí, že hatchback segmentu C ponese označení 308. S předchozí „třistaosmičkou“ ovšem nemá ta nová společného skoro nic. A pokud zůstaneme u paralely s vinařstvím, tak novinka dozrála minimálně do přívlastku výběr z hroznů...

 

Nová 308 působí na první pohled tvarově trochu nevýrazně, skoro by se chtělo říci „de mode“. Je hodně zakulacená, hran je minimum, linie jsou splývavé, nekomplikované. Tak trochu ve stylu „nenadchne, ale neurazí“. Po dvou dnech strávených s novou 308 však bylo třeba názor trochu poupravit. Nosné tvarové linky byly navrženy s velkým citem a navíc auto působí z každého pohledu trochu jinak, tudíž nenudí. Tak jako potřebuje řada vín po otevření trochu času k „vydýchání“, potřebuje ho také nová 308, aby se předvedla v tom správném „světle“.

Jízda: Jistota i komfort
Peugeot svým přístupem postavil rozjetému Golfu VII do cesty konkurenta, který je na jednu stranu podobný a na druhou stranu úplně jiný. Při troše nadsázky by se dalo říci, že to je Golf, jehož vývoj byl svěřen Francouzům... A to nejen díky sázce na jednoduché a vyvážené vnější tvary. Podobnou paralelu bychom mohli najít v interiéru a, pozor, teď to přijde, také v jízdních vlastnostech. I tady jakoby Francouzi vzali to, co nabízí vládce segmentu, trochu to „zakulatili“, zbavili prušácké strohosti a přidali trochu francouzské „finesse“. Výsledkem je auto, které má obrovský potenciál a zejména svým jízdním projevem mnoho zájemců okouzlí. Je totiž jistý a v intencích nižší střední třídy i nadstandardně komfortní. Testovací trasy vedly po ne zrovna ideálním povrchu, místy by se za četnost výtluků nestyděla ani česká okreska, přesto nás odpružení podvozku znovu a znovu nutilo pokývat uznale hlavou. A to přesto, že jsme měli „obuto“ do sportovního rozměru 225/40 R18...
Pak přišlo několik kilometrů vogézských serpentin (testovací trať vedla malebným pohořím Vogézy) v ostrém stoupání nebo naopak klesání a podvozek nové 308 prošel zatěžkávací zkouškou „ostré“ jízdy. A opět nezklamal. Ani v nejostřeji projížděných zatáčkách (kdy nám bohužel mařil radost z jízdy až příliš nedůtklivý ESP) jsme nedostali podvozek do úzkých. Odpružení povolí pouze omezený náklon, který i v utahované zatáčce zůstává víceméně konstantní a podvozek se tak stále drží všemi čtyřmi koly vozovky. Po stránce jízdních kvalit i komfortu se tedy má konkurence na co těšit, nový Peugeot 308 rozhodně nebude hrát druhé housle. Škoda přeposilovaného řízení (které ale jistě vyhoví dámám i klidným řidičům) a již zmíněného velmi defenzivně nastaveného ESP. Ovšem u nové 308 platí „bezpečnost především“. Kdo za to chce „tahat“, ten ať si koupí třeba RCZ. Proti sportovnímu stylu je tak trochu i řazení. Ne z hlediska přesnosti, tady se odehrála výrazná změna a přesnost chodu řadicí páky v kulise je velmi dobrá. Dráhy jsou ale trochu delší, řekněme komfortní, nikoli sportovní...    

Nový základ, nová kvalita
Na jízdním projevu má velkou zásluhu nová modulární platforma s označením EMP2. Nový Peugeot 308 je druhým autem, které na ní bylo postaveno, jen o něco dříve ji využil nový Citroën Picasso. Tento konstrukční základ přispěl přesně z poloviny ke snížení provozní hmotnosti vozu až o 140 kg. Tu druhou půlku obstaraly další inovace a vylepšení, jako například hliníková kapota a přední blatníky. Víko zavazadlového prostoru je zase vyrobeno z kompozitního termoplastu. Vedle snížení hmotnosti došlo také ke snížení těžiště o 20 mm a obojí je za jízdy znát. Když Peugeot ve svých propagačních materiálech píše, že „Výsledkem je dosud nevídaná syntéza vynikající mrštnosti, komfortu a jízdní stability,“ tak si koneckonců ani příliš nevymýšlí... 
Vedle jízdního komfortu a dynamiky byla dalším zásadním tématem spotřeba paliva a emise. V zájmu úspor na pohonných hmotách se tedy věnovali konstruktéři řadě oblastí. Přispívá k nim zmíněné snížení hmotnosti vozu, další pozitivní efekt má aerodynamika. Konstruktéři se přitom věnovali důkladně a důsledně nejen proudění vzduchu nad vozidlem ale také uvnitř vozu a pod vozidlem. Svědčí o tom i kryty, které vytvářejí rovný spodek vozu. Spodní kryt je vidět i při pohledu do motorového prostoru – to je věc, která se dnes jen tak nevidí...
Další zajímavostí nové 308 jsou Full LED světlomety, tvořené 31 diodami. Mají o 50 % nižší spotřebu energie oproti halogenovým světlům, a nabízejí přirozený světelný tok či rychlé reakce (rozsvícení). Třináct diod denního svícení vytváří „světelný podpis“, který doplňuje design přídě o výrazný prvek.

Motory: hlavně úsporně 
Také pohonné jednotky byly samozřejmě připraveny s ohledem na emise, stejně jako odstupňování převodovek. V tomto případě je nutno poznamenat, že spojení turbodieselu 1,6 e-HDi 85 kW s manuální šestistupňovou převodovkou působí poněkud unyle. Převody jsou v zájmu dosažení nízké normované spotřeby paliva poměrně těžké, v některých jízdních režimech se špatně hledá optimální převod pro svižnější svezení. Klidná jízda samozřejmě problémem není a auto se umí odvděčit spotřebou pod pětilitrovou hranicí i v členitém terénu. To verze 1.6 THP 115 kW si s manuálním „šestikvaltem“ rozumí lépe a bylo jen dobře, že jsme si její test nechali na zmíněné zatáčkovité cesty Vogéz, kde jsme si mohli užít neustálého vytáčení agregátu do výkonového optima (6000 ot/min). 
Dalšími motory v nabídce budou na začátku 1.2 VTi 60 kW (jediný atmosférický agregát v nabídce), slabší 1.6 THP 92 kW a 1.6 HDi 68 kW. Později se v nabídce objeví přeplňovaný tříválec 1.2 e-THP ve výkonových verzích 81 a 96 kW či turbodiesel 1.6 BlueHDi 88 kW, u kterého slibuje automobilka průměrnou spotřebu 3,1 l/100 km. Motory BlueHDI disponují technologií SCR, tedy selektivní katalytickou redukcí, která společně s aditivovaným (AdBlue) filtrem pevných částic snižuje emise oxidů dusíku až o 90 % a zároveň likviduje až 99,9 % pevných částic. Nabídku doplní také nejsilnější diesel 2.0 BlueHDi 110 kW. Pro tento motor a pro 1.2 e-THP 96 kW je připravena také nová automatická šestistupňová převodovka (původcem je Aisin), která vyniká jak rychlostí řazení tak úsporností – oproti manuálním převodovkám vykazují verze s automatem o téměř 10 g CO2 na km méně.

Interiér: Velký úklid
Interiér označuje Peugeot jako i-Cockpit, čímž odkazuje na jeho elektronické pojetí. Je nutno říci, že se konstruktérům podfařilo na přístrojové desce a středové konzoli opravdu „uklidit“. Manuálních ovladačů je od druhého stupně výbavy, který je vybaven velkým dotykovým displejem, minimum. Peugeot zde také zopakoval fígl, který poprvé použil u modelu 208, když vystrčil přístrojový štít nad volant, aby byl lépe v zorném poli řidiče. To se ale daří jen do určité míry, kdo má ve zvyku držet volant ve vyšší poloze pro přesnější vedení vozu, ten možná neuvidí dobře na přístroje. Ty mají mimochodem jednu zvláštnost. Vpravo umístěný otáčkoměr má opačný smysl chodu než rychloměr, ručička se tedy pohybuje zprava doleva. Vypadá to zajímavě, ale chvíli trvá, než si uvědomíte, že netočíte 3200 ale 2800 ot/min...      
Materiály použité pro výrobu přístrojové desky zasluhují uznání. Celý velký jednolitý díl má měkčený povrch, struktura povrchu středové konzoly a dveřních výplní je také zajímavá a dotykově příjemná. Velmi zaujala sedadla vyšších stupňů výbavy, která působí efektním sportovním dojmem a přitom nabízejí vysokou míru komfortu. Popravdě řečeno je to po dlouhé době, co má člověk dojem, že s novou generací přišla v tomto ohledu zcela nová kvalita. Realitou dneška jsou sedadla působící stále unyleji a laciněji... Každopádně můžeme zapomenout na ne zcela povedená sedadla předchůdce, tohle je zcela jiné posezení! S prostorností na předních sedadlech to vypadá dobře, na zadních sedadlech se „za sebe“ řidič měřící do 180 cm bez problémů posadí. Šířka interiéru ve výši loktů vpředu činí 144 cm, vzadu 141,2 cm. Velkou devizou nové 308 je ovšem především zavazadlový prostor. Objemem 470 l překonává všechny konkurenční kompaktní hatchbacky, a to poměrně výrazně (VW Golf VII nabídne 380 l). Maximem je u nové „třistaosmičky“ 1309 l. V tomto ohledu nezbývá, než se těšit na verzi kombi. Zástupci automobilky sice ohledně verze SW, jak se kombíky u Peugeotu označují, tajemně mlčí a odpovídají slovy „Přípravu této verze nemůžeme potvrdit“, ale museli by být padlí na hlavu, kdyby ji na trh v dohledné době neuvedli. Žít v segmentu C na evropských trzích bez kombíku nelze, na to už přišli i u Hondy či Toyoty...   

„Domácí kino“
Peugeotu se povedlo možná vůbec nejlépe ze všech automobilek, prémiové nevyjímaje, zakomponovat multifunkční obrazovku do středové konzoly. Minimalistický design velké rovné obrazovky (úhlopříčka 9,7 palce), na jejíž boky přímo navazují výdechy ventilace, působí tak trochu dojmem, jako by jej navrhoval Jonathan Ive od Applu. Také řemeslně je toto napojení displeje na blok přístrojové desky zvládnuto na výbornou. A co je ještě lepší a důležitější: celý informačně-zábavní systém funguje velmi rychle. Ať už je to navigace, vyhledávání rozhlasových stanic, nastavování systému, vše „naskakuje“ bez prodlení, jako lusknutím prstu. To je dobře protože přes displej se ovládá už i teplota, či rychlost ventilace. Samotný „přínos“ přesouvání dalších a dalších funkcí z klasických ovladačů na screen mutifunkčního displeje je diskutabilní a po stránce bezpečnosti provozu se jedná o krok zpět, neboť nastavování vyžaduje více řidičova času i pozornosti. Asi i proto automobilky přidávají stále více a více elektronických asistentů. Nový Peugeot 308 má k dispozici systém nouzového automatického brzdění, které dokáže zabránit srážce, nechybí samozřejmě ani dnes již dobře známé systémy varování před opuštěním jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu a podobně. Zapomenout nesmíme také na kameru pro couvání, jejíž obraz se přenáší na velký barevný multifunkční displej. Že to není nic nového? To ne, ale kvalita přenášeného obrazu, to je novum! Působí málem jako full HD, tak jasný a ostrý obraz z couvací kamery jinde nenajdete!

Resumé
Nový Peugeot 308 je zajímavým přírůstkem mezi hatchbacky C segmentu. Nabídne jízdní kultivovanost i jistotu, špičkovou bezpečnost, zajímavý a pohodlný interiér i vysokou užitnou hodnotu. Mezigeneračně se jedná o výrazný kvalitativní skok a Peugeot 308 si zaslouží pozornost každé firmy, která hledá do svého vozového parku kvalitní hatchback nižší střední třídy.

Napsal: ifleet

 
308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013308-2013
 
 
 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz