iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nový Renault Clio: Evoluce i revoluce
Renault odhalil novou, v pořadí pátou generaci modelu Clio. Oproti čtvrté se designově žádná revoluce neudála, protože k tomu nebyl důvod. Auto se mírně zkrátilo, snížilo a rozšířilo. Interiér, který na rozdíl od vnějšího designu prošel zásadní změnou, bude prostornější než u předchůdce, objemem zavazadlového prostoru 391 l se řadí Clio na špičku segmentu B, tedy malých vozidel.
Clio je úspěšný model. V segmentu B (malé vozy) je v Evropě nejprodávanější a také drží druhou příčku v prodejnosti napříč všemi segmenty. Je to dáno tradiční silnou pozicí Renaultu v tomto segmentu, ale také tím, že se prostě čtvrtá generace tohoto vozu designově povedla a jak si již mnozí (Renault nevyjímaje) empiricky ověřili, hezká auta se prodávají lépe než ta ošklivá...
Zvenčí evoluce, zevnitř revoluce
Design nového Clia se v detailech přiblížil většímu Megane, v zásadě ale vychází z předchůdce, který zůstal až do konce své výroby „šik“ autem, plně zapadajícím do moderních i módních trendů. V tomto ohledu se designéři Renaultu už před lety opravdu vytáhli.
Zásadní změnou je ale interiér. Zcela nový koncept má název „Smart Cockpit“ a je vybaven největšími displeji v kategorii malých aut. Klíčovým prvkem je multimediální obrazovka o úhlopříčce až 9,3 palce. Svislý vertikální tablet není nepodobný tomu, co nalezneme v modelech Espace nebo Talisman a s novým připojeným multimediálním systémem Easy link nabízí souhrn multimediálních, navigačních a infotainment služeb, stejně jako jednoduché nastavování režimů Multi-Sense.
Nové Clio také poprvé nabízí digitální displej místo klasických analogových přístrojů, a to ve verzi sedm a 10 palců. Větší verze umožní plné zobrazení mapy navigace. Zcela nově pojaté přístrojové desce byla věnována zvýšená pozornost i v oblasti kvality provedení. Je členěna na tři části, horní s měkčeným materiálem, střední s personalizovatelným pásem a spodní s funkčními prvky. Výrazné horizontální členění opticky rozšiřuje interiér. Zvláštní péče byla věnována ergonomii klavírových tlačítek a ovladačů klimatizace ve spodní části centrálního displeje s přímým přístupem k vybraným funkcím.
Nový je také volant, který těží z kompaktnějšího airbagu, což zlepšuje výhled na přístroje. Věnec je sice zesílený, ale střed volantu je menší.
A konečně sedadla: i ta jsou nová, respektive převzatá z větších modelů a zajistí tak vyšší komfort cestujících.
„Kufrový“ rekordman? Jen papírově...
O pohonných jednotkách zatím Renault nemluví, ale dá se očekávat, že základní nabídka nebude příliš odlišná od stávající, která zahrnuje dvě zážehové přeplňované tříválcové devítistovky a turbodiesel 1.5 dCi ve dvou výkonových verzích. Clio ovšem dostane od příštího roku vedle konvenčního pohonu také hybridní systém pohonu E-Tech a stane se tak prvním hybridem od Renaultu.
Karoserie nového Clia je kratší o 14 mm a také o 30 mm nižší, přesto je interiér prostornější. Renault uvádí základní objem zavazadlového prostoru 391 l a takový objem by katapultoval nové Clio do výrazného vedení v rámci celého segmentu, vždyť Škoda Fabia nabídne 330 l, tedy o 61 l méně!
Jenže se jedná o neporovnatelná čísla kvůli odlišné metodice měření - hodnota 391 l u nového Clia reprezentuje měření metodou tekutin, které dává o poznání lepší výsledky než metoda VDA, která měří pomocí pevných krychliček a kterou používá i Škoda. Renault ale hodnotu podle této metodiky zatím neuvádí a zozdíl od stávající generace Clia, které má pole ní změřen objem kufru na rovných 300 l. Kolik litrů tedy bude mít nové Clio pro zavazadla podle metody VDA? Můžeme odhadnout, že to bude něco okolo 340 l, jeho zavazadelník tedy bude zcela jistě větší než u předchůdce, a to díky optimalizaci konstrukce této partie vozu, která dostala pravidelnější tvar. Dvojitá podlaha navíc usnadňuje nakládání zavazadel a v případě sklopení zadních sedadel je k dispozici rovná ložná plocha. Nově nezmenšuje objem ani prémiový audiosystém od Bose (u čtvrté generace něco z objemu ubral). Takže co do objemu zavazadlového prostoru se i navzdory „nadnesenému“ údaji zařadí nové Clio mezi nejlepší.
Smutnou zprávou je, že končí provedení Grandtour (kombi), které zůstávalo de facto jediným konkurentem Fabie Combi. Ovšem i její budoucnost je podle neficiálních zpráv ze Škodovky nejistá. S největší pravděpodobností tento "malý velký" kombík nahradí v nabídce nový crossover Kamiq. Nové Cli pak podle všeho přijde také o třídveřovou verzi.
Dvě specifické verze
Novinkou v nabídce je provedení R.S. Line, které postupně nahradí současnou GT Line. R.S. Line přinese podle automobilky více sportovního charakteru, aby odpovídala očekávání zákazníků, kteří si přejí výraznější odlišení svého vozu od standardní verze. Mezi vnější změny patří mřížka chladiče ve tvaru včelí plástve nebo specifická kola o průměru 17 palců. V interiéru jsou sportovní sedadla s výraznějším bočním vedením, karbonové dekorace, sportovní volant z perforované kůže s emblémem R.S., hliníkové pedály a tmavé provedení celého interiéru s červenými detaily a prošíváním.
Dalším specifickým provedením je komfortně pojaté Initiale Paris s chromovanými detaily (lem oken, spodní hrana dveří a mřížka chladiče) či specifickými 17palcovými koly. Interiér může být v jednom ze dvou provedení: černým, nebo světle šedým. Specifikem této verze jsou také kožená sedadla se svébytným designem a volant potažený jemnou kůží. Po větších modelech Renaultu se toto špičkové provedení objevuje v nabídce řady Clio poprvé.
Renault odhalí pátou generaci Clia poprvé na autosalonu v Ženevě, do prodeje na našem trhu půjde v září.