Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nový Renault Trafic: úsporný a užitečný

Nový Renault Trafic: úsporný a užitečný

 
trafic-ii

pátek, 4. července 2014

V oblasti užitkových aut se vývoj podobně jako u aut osobních vydal zejména cestou snižování spotřeby a emisí. Evropské emisní limity jsou neúprosné... Renault samozřejmě není výjimkou a při vývoji nové generace dodávky střední velikosti s názvem Trafic se mu dílo více než podařilo. Testovací jízdy v okolí dánské Kodaně i v samotné metropoli dopadly na výbornou, protože ukázaly, že auto je schopno jezdit se spotřebou výrazně pod normovanou hodnotou.

 

Renault je od roku 1998 evropským lídrem co do prodejů užitkových aut, vloni mu patřilo 14,6 % trhu. Francouzská značka hodlá svou pozici udržet, a proto obnovila svou modelovou řadu od nejmenšího modelu Kangoo až po největší Master. Ten sice prošel pouze modernizací, ale nové motory a vybavení mu dávají kvalitu, potřebnou pro souboj s nejnovější konkurencí. Zajímavým úkazem je model Traffic: i když v něm můžeme spatřovat silnou tvarovou shodu s předchůdcem, nejedná se o modernizaci, ale o skutečnou novou generaci. Automobilka nic neměnila samoúčelně a zásadní změna tvarů skříně by samoúčelná byla. Dosavadní přísně krabicový průřez s malými rádiusy v rozích je velmi praktický, navíc zachování jeho tvarů a kotevních bodů konstrukce potěší firmy dodávající nejrůznější přestavby a nástavby: nemusejí totiž vyvíjet a homologovat své produkty znovu: sednou i na nový Traffic. Ten přitom není tvarově a rozměrově zcela shodný s předchůdcem. Jednak dostal zcela novou, mnohem výraznější příď, a také se navzdory shodnému rozvoru protáhl. Delší je jak přední (+ 10 cm), tak zadní (+ 11 cm) převis. Vpředu bylo potřeba zvětšit deformační zónu kvůli bezpečnosti a také bylo zapotřebí udělat prostor pro nové pohonné jednotky řady Energy s dvojitým turbem. Zadní převis prodloužili konstruktéři proto, aby zákazníkům nabídli oproti předchozí generaci „něco navíc“. V tomto případě o 10 cm delší ložnou plochu. V kratším provedení je tak možno převážet předměty dlouhé až 3,75 m, prodloužená verze pojme 4,15 m, což jsou hodnoty, které řadí Trafic na špičku segmentu i přesto, že byla dělicí příčka dodávkové verze posunuta o 3 cm dozadu ve prospěch prostoru pro osádku.

 

Promyšlený interiér

Interiér Traficu II je zcela nový, a byl navrhován jako plnohodnotná pojízdná kancelář. K dispozici jsou tedy držáky telefonů a tabletů, prostor pro umístění notebooku či odnímatelný stolek. Podle automobilky je v interiéru vždy minimálně 14 úložných prostorů o celkovém objemu přesahujícím 90 litrů, ten největší je ukryt pod sedadlem spolujezdců.

Řidič má pěkně po ruce nápojový držák v levé horní části přístrojové desky, níže má výklopnou schránku na drobnosti a nad středovou konzolí zase odkládací prostor na dokumenty. Velké kapsy ve dveřích pojmou věci, které nemusí být po ruce za jízdy.

O pozornosti, která byla věnována pohodlí řidiče, svědčí i přepracované dveřní výplně. Ty jsou nyní tvarovány ve své horní části tak, aby bylo opření si levého předloktí pohodlné i pro řidiče menšího vzrůstu.

Interiér působí opravdu útulně a přehledně. Napomáhá tomu i řada prvků převzatých z osobních aut. Nastavení sedadla řidiče má velký rozsah (60 mm na výšku, 200 mm podélně) a sedadla byla navíc zcela přepracována. Mají polstrování tužší pěnovou hmotou a povedenou ergonomii. Snad jen sedák by mohl být o něco delší. Konstrukce předního lavicového sedadla pro dva spolujezdce má zesílené bočnice na sedácích a opěradlech. V porovnání s předchůdcem je nyní sedák o 36 mm níže a opěradlo má větší sklon, takže se pozice za volantem přiblížila tomu, na co jsou zvyklí řidiči osobních MPV. A ještě jedna nikoli podružná maličkost: došlo k mírnému posunutí pedálů tak, aby byly přesně v ose sedadlo – volant. I to přispívá k pohodlí řidiče a jeho dobrému pocitu za volantem.

Zajímavou inovací je panoramatické zrcadlo Wide View v pravé sluneční cloně. Po jejím vyklopení v něm vidí řidič doprava dozadu, tedy do oblasti, která je bolavým místem oplechovaných dodávek, neboť se jedná o velký slepý úhel.

 

Konektivita

Nový Trafic dostal do vínku i bohaté možnosti využívání přenosných zařízení. Má držák mobilního telefonu umístěný na horní části přístrojové desky vpravo od volantu, který je vhodný pro celou řadu mobilních telefonů až do velikosti displeje 4,7". Díky vedle umístěnému USB vstupu je možno telefon za jízdy pohodlně nabíjet. Držák je navíc otočný, takže si lze zvolit umístění telefonu na výšku nebo na šířku. Vyjímatelný držák tabletu je umístěn nad středovou konzolí a je vhodný pro tablety 4,8" až 10,6".

Sklopením opěradla předního prostředního sedadla a zvednutím krytu v zadní části opěradla vznikne prostor, do kterého je možno uložit notebook (do 17"), aby nebyl v zaparkovaném autě vidět. Kryt lze také použít jako držák otevřeného notebooku, který lze natočit ke spolujezdci nebo k řidiči.

Renault vybavil nový Trafic už v základu rádiem s Bluetooth i vstupem USB a Aux. na středové konzoli. Další USB vstup se nachází u držáku mobilních telefonů (za příplatek). Konektivita pro externí zařízení je tedy už v základu nadstandardní. Za příplatek lze navíc zvolit integrovaný multimediální systém Renault R-Link, který bude k dispozici na sklonku letošního roku. Ten obsahuje navíc i slot pro SD kartu s mapovou databází, ovšem na kartu si lze třeba uložit fotografie a pak si je prohlédnout na displeji ve středové konzoli.  

Příplatkový systém MEDIA NAV je vybaven dotykovou 7" obrazovkou a poskytuje navigaci Nav & GO se zobrazením ve formátu 2D nebo 2,5D (v ptačí perspektivě). Díky vstupu USB a webovému rozhraní mohou uživatelé pomocí počítače aktualizovat mapové údaje.

V nabídce je i multimediální systém R-Link s hlasovým ovládáním telefonu, navigace a aplikací. Zahrnuje funkci Text To Speech (TTS) umožňující hlasité čtení e-mailů (pokud je ve vozidle dostupná aplikace eMail) a tok RSS, navigaci s online připojením TomTom se službami LIVE, které poskytují dopravní informace v reálném čase a nabídku aplikací Renault R-Link Store, např. upozorňování na nebezpečné oblasti Coyote.

Zajímavostí je také aplikace R&GO, což je aplikace pro tablety a chytré telefony se systémem Android nebo iOS. Po stažení umožňuje automatické připojení chytrých telefonů a tabletů k vozidlu, takže se na nich zobrazí kombinované menu se čtyřmi ikonami, jejichž rozměry umožňují okamžitou vizuální identifikaci. Slouží pro navigaci (3D Copilot Premium), telefon (hovory, historie, kontakty…), multimédia (ovládání rádia, zdrojů MP3 a internetových rádií, identifikace názvů skladeb a interpretů) a palubní počítač. Řidič tak může máít díky svému tabletu ve vozidle velký barevný displej pro ovládání těchto funkcí.

 

Nákladový prostor

Nový Trafic je k dostání se dvěma výškami a délkami, v čistě dodávkové verzi, jako poloprosklené kombi, samostatný podvozek s kabinou pro nástavby (k dispozici bude příští rok) nebo jako až devítimístný mikrobus. Suma sumárum to podle automobilky dělá 270 různých verzí... Objem nákladového prostoru dodávkového provedení je 5,2 až 8,6 m3 přičem i do kratší verze L1 se vejdou tři europalety.

Nový Trafic je přeborníkem co do délky ložné plochy. Se zavřenými zadními dveřmi lze v základní verzi L1 přepravovat až 3,75 m dlouhé předměty, u verze L2 je to až 4,15 m. Umožňuje to průvlak se dvěma kryty. První je umístěn ve spodní části dělicí příčky a prodlužuje ložnou délku o 41 cm. Otevřením druhého krytu pod sedadlem spolujezdce se ložná délka prodlouží o dalších 80 cm. Otevřený průvlak má šířku 51 cm a výšku 22,8 cm. Kryt drží otevřený díky dvěma magnetům, případně jej lze zcela vyjmout. Pokud by bylo zapotřební převážet delší předměty, lze zadní levé dveře zavřít a zajistit (je na nich registrační značka) a pravé aretovat otevřené o 90°.   

Zajímavým pomocníkem pro lepší využitelnost nákladového prostoru je vnitřní střešní nosič. Má sice maximální zatížení jen 13 kg, ale třeba pro dvoumetrové novodurové či měděné trubky nebo různé lišty se hodí náramně. Ty pak nepřekážejí na podlaze, kterou lze využít pro těžší náklad. Nosič je široký 65 cm a lze jej namontovat nalevo nebo napravo nákladového prostoru. Pro upevnění převáženého nákladu je nový Trafic vybaven šestnácti (z toho šest na podlaze) upevňovacími oky pro L1 a osmnácti (z toho osm na podlaze) pro L2.

 

Osobní verze

V osobní devítimístné verzi nabídne nový Trafic pod krytem zavazadlového prostoru objem 550 litrů u provedení L1 a 890 litrů u L2. Jednoduché řešení modularity dvou zadních lavic umožňuje výběr z různých konfigurací a navíc zvětšuje objem zavazadlového prostoru. Pro snazší přístup do třetí řady se boční opěradlo druhé řady sklápí na sedák. Opěradlo lavice třetí řady je zase možno celé sklopit na sedák, který pak lze překlopit až k opěradlu lavice druhé řady, čímž vznikne rovná podlaha o délce 1,55 m s užitečným objemem 3,4 m3 u L2 (1,15 m a 2,5 m3 u L1). Obě zadní lavice lze také demontovat, čímž vznikne stejný objem zavazadlového prostoru jako u dodávky.

Přímo z tovární výroby je možno nově objednávat i přestavbu firmy Snoeks, která nabídne pěti, či šestimístné provedení, za kterým je zcela uzavřený nákladový prostor s objemem 3,2 m3 nebo u verze L2 až 4 m3 objemu.  

 

Připraven pro přestavby

Přibližně 30 % užitkových vozidel Trafic se podle údajů automobilky dočká nějaké přestavby. Ať už u společnosti Renault Tech nebo u některé ze společností autorizovaných Renaultem. Těch je na světě 360. Nový Trafic nabízí pro usnadnění a rozšíření nabídky přestaveb přípravy montované již ve výrobě. Je to například dvojitá řemenice klikového hřídele, která umožňuje umístění chladicího nebo hydraulického kompresoru ke kompresoru klimatizace kabiny. U nové izotermní a chladicí verze tak lze ochladit nákladový prostor se zachováním nastavené klimatizace v kabině. Tyto přestavby jsou kompatibilní s verzemi Stop & Start díky funkci „volnoběh“, která blokuje automatické vypnutí motoru v případě probíhajícího ochlazování nákladového prostoru. K dispozici je také skříň adaptéru pro doplňky, která umožňuje připojení na CAN sběrnici vozidla pro zajištění funkčnosti nástavby. Volitelně je v nabídce i zesílené zavěšení pro těžké přestavby. Povoluje zvýšení maximálního technického zatížení zadní nápravy o 85 kg, což rozšiřuje adaptační možnosti karosářů.

 

Motory

V nabídce motorů jsou čtyři vznětové agregáty. Dva jsou vybaveny jedním turbodmychadlem a nabídnou výkon 66 kW (dCi 90) a 84 kW (dCi 115). Novinkou v nabídce jsou agregáty Energy dCi s technologií Twin Turbo o výkonu 88 kW a 103 kW.

 

Agregát Energy dCi 120 Twin Turbo nabídne točivý moment 320 Nm při 1500 ot/min a s tímto novým motorem vykazuje nový Trafic nejnižší normovanou spotřebu v kategorii: 5,9 l/100 km u dodávky a 5,7 l/100 km u osobní verze (obojí pro verzi L1). Nejvýkonnější agregát, Energy dCi 140 Twin Turbo má maximální točivý moment až 340 Nm, opět při otáčkách 1500 ot/min a bez zatížení nákladem nabídne řidiči velmi slušnou dynamiku, kterou ilustruje i akcelerace z nuly na 100 km/h za 10,9 s. Točivý moment 270 Nm je navíc dostupný již při 1250 ot/min, takže řidič může využívat i velmi nízkých otáček.

 

První dojmy

Nový Trafic je dodávkou, jejíž jízdní vlastnosti i komfort patří na vrchol segmentu. Jízda je příjemná díky dobré pozici za volantem, vynikajícímu odhlučnění interiéru (byly přidány tlumicí materiály) a na poměry užitkových aut velmi útulnému interiéru. Příjemným překvapením byla přesnost řazení šestistupňové manuální převodovky. Má trochu tužší chod, ale také velmi malé vůle v kulise a středně dlouhé dráhy řazení. Řízení je lehké, bez větší vůle kolem středové polohy, prostě takové, aby řidiče neunavovalo.

A teď v úvodu zmíněná spotřeba: S motorem dCi 115 má nový Trafic psánu kombinovanou normovanou spotřebu 6,5 l/100 km, což rozhodně nezní špatně. Zkušenosti nám ale říkají, že normovaný údaj je jedna věc a realita věc druhá. Je tomu tak i v tomto případě, ale zcela opačně, než je zvykem. Reálná spotřeba může být totiž výrazně nižší než normovaná. Téměř 130 km dlouhou trasu, která vedla ulicemi Kodaně, okresními silnicemi po dánském venkově a částečně i po dálnici, jsem byl schopen ujet za 5,2 l/100 km. A to byla v nákladovém prostoru umístěna zátěž o hmotnosti 450 kg! Je pravdou, že tomuto výsledku napomohl extrémně spořivý styl jízdy s maximálním využíváním setrvačnosti vozu a také klidný charakter provozu na dánských komunikacích, na hony vzdálený šílenství na českých silnicích. Ale když jsem pak s nejvýkonnějším provedením Energy dCi 140 Twin Turbo trochu přidal na jízdní dynamice, spotřeba na podobné trati činila 6,0 l/100 km, tedy stále ještě desetinu pod normovaným průměrem, který pro tuto verzi činí 6,1 l/100 km. A opět s 450 kg v nákladovém prostoru... Je jasné, že každodenní „tvrdý chleba“ řidiči dodávky neumožňuje jezdit podobným stylem, přesto si troufám tvrdit, že je dlouhodobý průměr spotřeby pod sedmilitrovou hranicí pro dobrého a rozumného řidiče zcela reálný. Společně s jízdní kvalitou a vysokou užitnou hodnotou další důvod, proč je třeba brát nový Trafic více než vážně.  

Napsal: ifleet

 
trafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-iitrafic-ii
 
 
 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz