iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Nový Volkswagen Crafter - co nabídne?
Trh s velkými užitkovými automobily čeká podle odborných prognóz celosvětový růst, vyvolaný zejména prudkým nárůstem e-Commerce, tedy nákupů na internetu. Jen malá část zákazníků si zboží vyzvedává osobně, většina si jej nechá doručit. Zvyšuje se objem zásilek a spediční firmy rozšiřují své vozové parky. Volkswagen má co nabídnout i v kategorii velkých dodávek, jeho nový Crafter se určitě zařadí mezi hlavní hráče. Má k tomu všechny předpoklady.
Nový Crafter se pochlubí celkovou hmotností až 5,5 t, větším objemem nákladového prostoru oproti předchůdci (až 18,4 m3) a rozsáhlou nabídkou variant hnacího ústrojí a karosářských verzí. Na rozdíl od předchozí generace, která vznikla ve spolupráci s Mercedesem, je nástupce autem, které si Volkswagen vyvíjel zcela sám, podle svých představ o tom, jak by měl moderní dodávkový automobil vypadat a co by měl umět. Může se pochlubit zcela nově vyvinutým podvozkem s elektromechanickým posilovačem řízení a optimalizovanou konstrukcí, která své kvality předvede jak na dálnicích, tak v městském provozu.
Vývoj s radami od zákazníků
Nový Crafter byl podle Eckharda Scholze, předseda představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy, vyvíjen s velkým důrazem na reálné potřeby zákazníků. „Vývoj nového modelu Crafter byl jedinečnou příležitostí k tomu, abychom nemuseli přijímat žádné kompromisy a zároveň mohli využít bohaté zkušenosti, které jsme v tomto segmentu nasbírali během uplynulých desetiletí. Toto vozidlo jsme vyvíjeli z pohledu zákazníka.“ A šéf vývojového týmu Volker Eissele si libuje, že ještě nikdy neměli konstruktéři při vývoji nového modelu u VW tolik volnosti jako u Crafteru, do jehož vývoje bylo od prvních skic konceptu zapojeno deset klíčových zákazníků a poté, ve fázi vývoje, svými požadavky a připomínkami přispěli zástupci devíti stovek dalších. Volkswagen tak vytvářel auto firmám přímo na míru. Z diskusí například vyplynulo, že zákazníci nechtějí na horní straně přístrojové desky uzavíratelné schránky, ale odkryté odkládací police. A tak se stalo. Zato schránka před spolujezdcem je dost objemná (13 l) na to, aby pojala i velký šanon nebo notebook.
Pracovišti řidiče byla vůbec věnována velká pozornost. Vedle řady odkládacích prostor (vyzdvihujeme příkladně provedený a objemný odládací prostor pod sedadlem spolujezdců) a logické struktury ovladačů jsou v nabídce také prvky zvyšující jízdní pohodlí, jako například ergonomické odpružené sedadlo s pečetí AGR („Aktion gesunder Rücken“ – Akce zdravá záda), nastavitelnou bederní opěrkou a masážní funkcí ve třech různých módech. Nový Crafter je sériově vybaven mimo jiné elektrickým ovládáním oken nebo centrálním zamykáním. U výbavy s kůží čalouněným multifunkčním volantem je standardem také vyhřívání jeho věnce.
Bohatý výběr
Nový Crafter je nabízen v celé řadě verzí a oproti předchůdci nabídne vedle tradičního pohonu zadních kol také verzi s pohonem přední nápravy a k tomu i verzi s pohonem všech kol. K dispozici je jako skříňový vůz a kombi ve třech různých délkách (5986 mm, 6836 mm, nebo v případě skříňové verze, také 7391 mm) a výškách (2355 mm, 2590 mm, nebo v případě skříňové verze, také 2798 mm). Nabídka navíc zahrnuje podvozky s jednoduchou nebo dvojitou kabinou o různé délce, bez nástavby i s nástavbou, jako je například valníková nástavba, skříňová nástavba nebo sklápěcí nástavba.
Verze s pohonem přední nápravy a pohonem všech kol jsou nabízeny v hmotnostech 3 - 4 t, s pohonem zadních kol lze mít Crafter o maximální hmotnosti 3,5 - 4,5 t. Šíířka nákladového prostoru mezi podběhy kol je 1380 mm a maximální délka 4855 mm. Nakládku usnadňují rozměrné boční dveře s šířkou vstupního otvoru 1311 mm a výškou prahu nákladového prostoru 570 mm u verzí s pohonem předních kol. Zajímavostí je speciální konstrukce zadní nápravy, díky které může nabídnout Volkswagen i verzi se sníženou podlahou (o 10 cm). Zadní dveře jsou za příplatek k dispozici s úhlem otevření až 270° s aretací pomocí magnetů.
Do nejmenšího skříňového provedení se vejdou čtyři europalety, největší verze L5H4 se může pyšnit nákladovým prostorem o objemu 18,4 m3.
Zcela nově vyvinutý podvozek má přední nápravou se vzpěrami McPherson a pět různých variant tuhé zadní nápravy s parabolickými pružnami, které mají v závislosti na verzi progresivní charakteristiku. Elektromechanický posilovač řízení poskytuje snadné ovládání vozu, nadprůměrnou obratnost a bezpečné chování vozidla při jakémkoli zatížení.
Vítaní pomocníci
Díky použití elektromechanického posilovače řízení, který je v této kategorii novinkou, nabízí nový Crafter mnoho aktivních asistenčních systémů, mezi něž patří například aktivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu (Lane Assist), parkovací asistent (Park Assist), nebo asistent pro manévrování s přívěsem (Trailer Assist). Nabídku rozšiřují další, z části na přání dodávané asistenční systémy, jako adaptivní tempomat (ACC Follow to Stop), systém pro nouzové brzdění (Front Assist), sériově dodávaná multikolizní brzda, rovněž sériový asistent pro jízdu v bočním větru, rozpoznávání únavy řidiče, automatické ovládání dálkových světlometů (Light Assist) a další. Pasivní bezpečnostní systémy jsou doplněny například zadní kamerou, asistentem pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání (Rear Traffic Alert) a speciálně pro nový Crafter vyvinutým senzorovým systémem pro ochranu bočních stěn.
Crafter nyní nabídne také integrované rozhraní pro správu vozového parku FMS. Přímo z výroby dodávané rozhraní pro telematické funkce je kompatibilní se všemi běžnými telematickými řešeními.
Podpora speciálních řešení
Nový Crafter může být vybaven různými detaily, které usnadňují práci výrobcům nástaveb. Na přání dodávaná univerzální podlaha nákladového prostoru je vybavena úchyty pro skříňové systémy. Díky nim je možné převzít z vozidel s leasingovým financováním nebo z předchozích modelů dosud používané skříňové systémy od všech zavedených poskytovatelů vnitřního vybavení. Nový Crafter bude také jako první vozidlo ve své třídě na přání nabízen s modulárními vedlejšími agregáty. Přímo z výroby tak může být nový Crafter vybaven druhým kompresorem pro přepravu čerstvého a chlazeného zboží, druhým akumulátorem ve čtyřech variantách, druhým klimatizačním zařízením nebo druhým výměníkem tepla pro nezávislé topení poháněné palivem.
Jeden motor, čtyři výkony
Zdokonalené motory vycházejí z modulární platformy vznětových motorů MDB a pro nový Crafter byly laděny speciálně s ohledem na tvrdé požadavky kladené na užitková vozidla. Motor 2.0 TDI (EA 288 Nutz) je pro trhy s platnou emisní normou EU6 a pro verzi s pohonem předních kol k dispozici ve třech různých výkonových verzích: 75 kW, 103 kW nebo jako TDI BiTurbo se 130 kW. K dispozici je také verze 90 kW. Motor TDI se zdvihovým objemem 1968 cm3 je uložen napříč a skloněn dopředu v úhlu osm stupňů, aby zabíral na délku méně místa, což umožnilo zvětšit prostor pro řidiče a náklad. Všechny motory splňují emisní normu EU6 a sériově disponují systémem start/stop. Celkově tak mohla být spotřeba paliva snížena v průměru o 15 procent. Nový Crafter kromě toho boduje nízkými náklady na údržbu, opravy a výměnu dílů podléhajících opotřebení i v dlouhodobém horizontu s ohledem na celkové náklady TCO (Total Costs of Ownership).
První dojmy
Jak ukázalo testování v okolí španělské Almerie, kvalitativní skok je velmi výrazný. Moderní interiér novinky se od předchůdce liší velmi výrazně, také jízdní vlastnosti ukazují, že rozdíl více než deseti let dělá hodně. Když projíždíme úzkými horskými cestami, čtveřice crafterů různých verzí, včetně jednoho dosluhujícího, máme možnost se postupně vystřídat a vyzkoušet si okamžitým srovnáním, jak se od sebe starý a nový model liší. Když přijde řada na mě a vyhoupnu se za volant, napadne mě okamžit, že tohle je jak z pravěku. Následná jízda mé pocity ještě umocňuje. Řízení dosluhujícího modelu je výrazně méně čitelné, řazení „gumovější“, podvozek o poznání méně komfortní. Je to podobě výrazný kvalitativní skok, jaký kdysi udělal přechod z LT na první generaci Crafteru.
Ovládání novinky je velmi příjemné, výrazně se přiblížilo řízení menšího Transporteru T6. Ergonomie interiéru je promyšlená, navíc i materiály působí dost hodnotně, což by ovšem nemělo nijak snižovat jejich odolnost. Každopádně se budou řidiči na palubě cítit o něco lépe. Za asistenční systémy, jako je automatické parkování (kterému stačí jen o půl metru delší mezera než je déka auta), nebo asistent couvání s přívěsem (auto se při couvání ovládá „joystickem“ nastavování zpětných zrcátek) si v našich podmínkách asi mnoho zákazníků nepřiplatí, nicméně fungují opravdu velmi dobře.
Na náš trh je nová verze právě uváděna na trh, zatím ve verzi s pohonem přední nápravy. Souběžně s ní bude po určitou v prodeji i předchůdce se zadním pohonem, protože novinka s tímto uspořádáním hnací soustavy bude k dipozici až v prvních měsících roku 2017.