iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Peugeot Rifter: víc než jen partner
Druhou značkou skupiny PSA, která odhalila své provedení nového univerzálního kompaktu, je Peugeot. Stejně jako Citroën začal s osobním provedením, které v tomto případě doprovází i změna názvu. Namísto Partneru je zde nově Rifter. Sama automobilka charakterizuje nové jméno jako „krátké, úderné a evokující svět outdoorových aktivit“.
Peugeot změnou názvu navazuje na předloňské představení většího modelu Traveller, který také opustil dříve používané jméno Expert, aby se více odlišil od užitkové verze, které původní název zůstal. Dá se předpokládat, že i v tomto případě zůstane jméno Partner zachováno pro užitkové verze. Na trh bude Rifter uveden v září letošního roku.
Podle poslední módy
Na designu přídě Rifteru jsou jasně patrné prvky aktuálního designu osobních peugeotů, s výraznou maskou chladiče typických proporcí. Charakter auta určeného mimo jiné pro outdoorové aktivity podporují vyšší světlá výška, široké prahové lišty a „obrněná“ spodní část obou nárazníků.
Interiér Rifteru přebírá od klasických osobních modelů koncept i-Cockpit s malým, zploštělým a nízko posazeným volantem, vyvýšeným přístrojovým štítem a „vyčištěnou“ středovou konzolou, které dominuje vyvýšený osmipalcový, „letmo“ uchycený displej coby rozhraní pro ovládání většiny sekundárních funkcí vozu. Klasickým ovladačů je na středové konzoli pomálu, vlastně jen pro ovládání ventilace a klimatizace, a mají efektní chromování.
Osvědčený základ
Nový Peugeot Rifter je postaven na moderní platformě EMP2, která již získala řadu uznání coby základ nejnovějších modelů značky. V zadní části byla ovšem pro Rifter upravena tak, aby zvládala vyšší zatížení a poskytla větší modularitu potřebnou pro nabídku prodloužené verze včetně možnosti vybavit vůz třetí řadou sedadel.
Přední náprava je tvořena zavěšením kol typu Pseudo MacPherson, zadní náprava je vlečená s deformovatelným příčným nosníkem. Pro vylepšení schopností vozu v terénu je v nabídce již dobře známý systém Advanced Grip Control, což je vlastně elektronická uzávěrka diferenciálu s několika režimy pro odlišné adhezní podmínky. Za jízdy pomůže v terénu řidiči také funkce Hill Assist Descent Control, která automaticky udrží optimální rychlost na strmých svazích. Adhezi zase napomohou pneumatiky Michelin Lattitude Tour kategorie M&S. Komu by „dvoukolka“ nestačila, ten může zvolit verzi 4x4, která je již tradičně dodávána ve spolupráci se společností Dangel. A aby Peugeot ukázal, jak může takový Rifter „drsoň“ vypadat, představí v Ženevě zároveň show-car Rifter 4 x 4 Concept, který se kromě zajímavého laku pochlubí i světlou výškou zvýšenou o 80 mm, ochrannými plasty a zajímavým střešním stanem Overland, díky kterému lze na autě „bivakovat“. A pak je tu samozřejmě pohon všech kol od Dangelu a speciální terénní pneumatiky BF Goodrich.
Motory: filtry i pro benzín
Zpět k běžnému provedení: Asi nepřekvapí, že všechny motory, které Peugeot pro Rifter nabídne, plní emisní normu Euro 6c s ohledem na plnění emisí v novém homologačním cyklu WLTP. Nabídku zážehových agregátů tvoří čtyřválec 1.2 PureTech o výkonu buď 81 kW, nebo 96 kW. Silnější verze dostane v příštím roce k dispozici nový osmistupňový automat. V obou případech je standardem systém Start&Stop a také filtr pevných částic Gasoline Particulate Filter.
Vznětový agregát 1.5 BlueHDi bude k dispozici ve třech verzích: 55 kW, 74 kW a 96 kW. Nejvýkonnější provedení je vybaveno systémem Start&Stop, filtrem pevných částic a systémem selektivní katalytické redukce (SCR) jsou vybaveny všechny dieselové verze. Také pro diesel 96 kW bude k dispozici zmíněný osmistupňový automat.
„Plná palba“ asistentů
V seznamu asistenčních a aktivních bezpečnostních prvků nechybí prakticky nic z toho, co má dnes Peugeot k dispozici. Za zmínku stojí například adaptivní tempomat, který udržuje nastavenou rychlost a upravuje vzdálenost od vozu jedoucího vpředu a ve spojení s novou automatickou převodovkou bude schopen vozidlo v případě potřeby zcela zastavit. Systém sledování jízdních pruhů dostává funkci automatického zásahu do řízení, kontrola stability přívěsu zase stabilizuje oscilační pohyby přívěsu a v případě potřeby vůz zpomalí. K dispozici bude také automatické přepínání dálkových světel, systém sledování mrtvého úhlu s výstražnou kontrolkou ve vnějších zpětných zrcátkách, Hands-free přístup do vozu a startování motoru, či couvací kamera Visiopark 180°, která přenáší na displej okolí za vozem v úhlu 180°, s možností klasického zobrazení 180° (ptačí perspektiva) nebo režimu zoom s přiblížením překážky.
Rozhraní mezi člověkem a technikou zajišťuje zmíněný osmipalcový barevný dotykový displej se dvěma USB porty. Standardem je systém Bluetooth, k dispozici bude i bezdrátová nabíječka mobilů. Systém je doplněn funkcí Mirror Screen kompatibilní se systémy Mirror Link, Apple Carplay a Android Auto. Navigace vyvinutá ve spolupráci se specialistou Tom Tom zohledňuje provoz v reálném čase a nabídne i hlasové ovládání a jednoduché vyhledávání bodů zájmu (POI). V nabídce je zobrazování parkovišť, čerpacích stanic a informací o počasí v daném místě.
Dvě, pět i sedm míst
V nabídce bude standardní verze s délkou 4403 mm a také prodloužená, která měří 4753 mm. Obě provedení nabídnou možnost sedmimístného interiéru. Delší verze má prodloužený rozvor a delší zadní převis.
Sedadla druhé řady jsou samostatná, na každém z nich lze uchytit dětskou sedačku a každé se dá také snadno sklopit do roviny pomocí ovladače Magic Flat umístěného v zavazadlovém prostoru (k dispozici ve druhém čtvrtletí roku 2019). Samostatná sedadla ve třetí řadě lze z vozu vyjmout, navíc jsou podélně posuvná pro nastavení podle aktuální potřeby prostoru pro zavazadla, nebo nohy cestujících. Převoz dlouhých předmětů usnadňuje možnost překlopit opěradlo spolujezdce.
Objem zavazadlového prostoru se pohybuje v rozmezí od 775 l pod krytem u pětimístné standardní verze po 4000 l ke stropu se sklopenými sedadly u dlouhé verze. Kryt zavazadelníku má dvě polohy a lze jej tedy přizpůsobit uspořádání zavazadlového prostoru. V případě potřeby jej lze uložit za opěradla sedadel ve druhé řadě.
„Dračí sluj“ před spolujezdcem
Zajímavostí vnitřních odkládacích prostorů, kterých je v interiéru celá řada, je nadstandardně velká odkládací schránka před spolujezdcem. V závislosti na verzi může mít objem až 186 l, což je zavazadlový prostor miniauta. Vznik takové „dračí sluje“ umožnilo přesunutí čelního airbagu spolujezdce do stropu. Leckdo si možná vzpomene na Peugeot 208, který měl také schránku před spolujezdcem dimenzovanou na tašku se středně velkým nákupem...
Vývojem prošla i multifunkční střecha Zénith, která se od svého prvního představení v roce 2002 postupně vyvinula do současného provedení. Nyní má jednodílné střešní okno, které lze zakrýt clonou s elektrickým ovládáním. Podélně je pod střechou umístěn „plovoucí“ poloprůhledný oblouk, ve kterém je 14 l odkládacích prostorů. Zároveň je přímo napojen na podstřešní odkládací prostor, který je přístupný z druhé řady sedadel, nebo ze zavazadlového prostoru.
Široké dveře zavazadlového prostoru jsou opatřeny otevíratelným oknem, kterým lze do zavazadlového prostoru ukládat, nebo z něj vyjímat předměty bez nutnosti otevírat celé víko.
Nechybí ani GT Line
Rifter nebude ochuzen ani o stylové provedení GT Line. Jeho odlišení od ostatních výbavových stupňů zajišťují specifické prvky v odstínu Černá Onyx, které se objevují na liště kolem masky chladiče, na krytech zpětných zrcátek, na střešních nosičích a jako součást bočních lišt. Dalším markantem budou v tomto případě sedmnáctipalcová litá kola s diamantovým výbrusem Aoraki a měděné logo GT Line na předních blatnících a na víku zavazadlového prostoru. Pro interiér provedení GT Line je typický volant potažený kůží, prvky palubní desky v kaštanově hnědém odstínu Marron Quente, látkové čalounění Tissu Casual a šachovnicový vzor podkladu přístrojů na palubní desce.