iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Renault začíná prodávat elektromobil Zoe. Ceny od 829 900 Kč
Renault se konečně odhodlal, koncem května na Karlštejně představil svůj plán zahájení prodeje svých čistě elektrických vozidel také v České republice.
Renault připravoval různé koncepty osobního elektromobilu ZOE od roku 2005, provedení z roku 2010 už bylo ve stylu dnešního sériového pětidveřového hatchbacku podle vítězného návrhu designera Jeana Sémérivy. Carlos Ghosn, generální ředitel Renaultu (a Nissanu), už koncem ledna 2008 vyhlásil ve švýcarském Davosu plán stavby čtyř různých typů elektrických vozidel. To se také stalo, vedle ZOE se zrodily další elektromobily jako lehké užitkové vozy Kangoo Z.E., ale také elektrický sedan Fluence Z.E. a kuriózní quadricykl Twizy, patřící spíše do kategorie motocyklů než automobilů. Elektrické Fluence nikdo moc nechtěl; elektrické Kangoo, ZOE a Twizy se vyrábějí dodnes. Nedávno k nim přibyla elektrická verze lehkého užitkového vozu Renault Master Z.E.
Jak samotný importér přiznává, nabídka elektromobilu Zoe je spíše záležitostí image než reálného obchodu, protože vývoj trhu elektromobilů je nejvíce závislý na dotačních programech příslušných zemí. Ředitel domácího zastoupení Renaultu Zdeněk Grunt uvedl příklady národní podpory elektromobility, Česká republika mezi nimi ovšem nadále chybí. Jedinou opravdu významnou výhodou je možnost bezplatného parkování v modrých zónách (po registraci a uhrazení ročního poplatku 100 Kč) v Praze.
Renault je evropskou jedničkou na trhu elektromobilů, při konstrukci elektrických pohonů využívá alianční spolupráce s Nissanem (ten pro Evropu vyrábí vlastní elektromobil Leaf v britském Sunderlandu), ale svoje elektromobily produkuje především ve Francii. Výjimkou je pouze malé Twizy ze španělského Valladolidu. Renault Zoe je plnohodnotný osobní automobil, u něhož dochází průběžným vývojem k obměně poháněcí soustavy i zdroje elektrické energie, takže uváděný dojezd na jedno nabití se během let navýšil na dvojnásobek. Vlastní elektromotory vyrábí Renault v Cléonu, finální montáž Zoe probíhá ve Flinsu spolu s vozy Clio čtvrté generace (a Nissanem Micra generace páté). Loňský odbyt Zoe vzrostl na úctyhodných 31 300 vozů, což je 88 procent odbytu všech elektromobilů Renault na evropském trhu. Reálný dojezd vozu se zvýšil na 300 km (z původních 160 a předchozích 240 km), a to už vyhovuje převážné většině uživatelů, zvláště když uvážíme, že se jedná o kompaktní automobil určený pro kratší každodenní cesty.
Jízda se Zoe je svižná i tichá, pro běžné cesty je podvozek dobře odladěn. Akumulátory Li-ion jsou uloženy pod podlahou mezi nápravami, což přispívá ke snížení polohy těžiště (o 35 mm níže oproti Cliu) a dobrému rozložení hmotnosti na nápravy v poměru 59:41. Konstrukce vychází z alianční platformy B (Clio III), všechna kola jsou nezávisle zavěšena, vpředu na příčných ramenech a vzpěrách McPherson, odvozených z Clia IV. Pomocný rám a spodní ramena jsou z o třídu vyššího segmentu C (Mégane), a to pro dosažení lepšího komfortu při vyšší hmotnosti (akumulátory). Pod přední kapotou je uložen trakční elektromotor 68 kW (typ R90) s řídicí elektronikou, která tvarem evokuje hlavu válců napříč uloženého klasického motoru. Pohání samozřejmě přední kola jednostupňovým redukčním převodem (Zoe zrychluje z klidu na 50 km/h za 4,1 sekundy). Vzhledem k charakteristice elektromotoru, vyvinutého Renaultem v technickém středisku v Lardy, je jízda plynulá, s maximem točivého momentu 220 N.m od 250 ot/min, tedy ve zlomku sekundy od rozběhu. Protože se ve městě Zoe pohybuje téměř bezhlučně, do rychlosti 30 km/h varuje chodce zdroj umělého zvuku proměnné frekvence podle rychlosti od jednoho do třiceti kilometrů za hodinu (tzv. Z.E. Voice). Ve výbavě nechybí asistent rozjezdu do svahu Hill-Start Assist a samozřejmě obvyklé protiblokovací, protiprokluzové a stabilizační systémy. Novou alternativou je verze R110 se zvýšeným výkonem na 80 kW, anebo základní v provedení Q90 (Q jako Quick, tedy rychlý) s rychlonabíjením dvojnásobným výkonem (43 kW).
Výbava Zoe si v ničem nezadá s klasickými vozy. Pasivní bezpečnost zajišťují dva čelní airbagy, dva boční a dva airbagy v sedadlech proti podklouznutí, samozřejmostí jsou závěsy Isofix na zadních bočních a předním spolujezdcově sedadle, tříbodové pásy s napínači a omezovači síly, protiponořovací sedadla Fix4Sure atd. K prvkům aktivní bezpečnosti patří ABS s brzdovým asistentem, ESC s kontrolou trakce ASR a nedotáčivosti CSV, samočinné zamknutí dveří při pohybu vozu aj. Rychlodobíjení z třífázové nabíjecí stanice 22 kW trvá 2 hodiny a 40 minut. Konektivita, ovládání různých funkcí dálkově z chytrého telefonu či osobního počítače je podobná jako u jiných elektromobilů (např. BMW i3). Základní cena na českém trhu činí 829 900 Kč včetně DPH (za typ R90), to je o necelých sto tisíc méně, než základní cena nového Nissanu Leaf, který je ovšem vozidlem o kategorii větším.