Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Saab: Ještě není konec. Stane se evropskou Teslou?

Saab: Ještě není konec. Stane se evropskou Teslou?

 
saab-0

pátek, 15. ledna 2016

Automobilka Saab ještě žije! Zdálo se, že plány udělat z ní výrobce elektromobilů definitivně ztroskotaly už před více než rokem, ale jak to vypadá podle nejnovějších informací, mohlo by se to ještě povést. Saabu, někdejšímu propagátorovi přeplňovaných zážehových motorů, by tento hi-tech posun rozhodně slušel...

 

Smutný příběh slavné značky Saab, druhdy ztělesňující inovativnost a specifický severský styl, je obecně znám. Automobilka se dostala do problémů ještě předtím, než ji odkoupil ve dvou krocích (1989 a 2000) americký General Motors, pod jeho jhem ovšem uvadla definitivně. Když se pak vlivem finanční krize samotný GM málem zhroutil, stal se Saab obětí restrukturalizace a zeštíhlování. Hledal se jeho kupec, ale zatímco podobně uvažující Ford prodával Volvo jako „running business“, GM už nabízel jen trosky ještě nedávno prestižní značky. Také proto nenašel žádného vhodného zájemce a rozhodl se automobilku uzavřít. Na poslední chvíli sice Saab odkoupil v roce 2010 malovýrobce supersportovních vozů Spyker, ale ten už rok nato zkrachoval. Vypadalo to, že Saab definitivně zmizí z automobilové scény, neboť GM blokoval prodej konsorciu čínských společností, protože si nepřál transfer svých technologií, použitých při vývoji poslední generace vozů Saab, do čínských rukou. To, co tedy ze zbankrotovaného Saabu zbylo, nakonec odkoupil v roce 2012 nově vytvořený mezinárodní holding National Electric Vehicle Sweden (NEVS), který také od držitele názvu Saab, kterým je zbrojařský koncern Saab Industry, obdržel povolení pro další používání značky.

Následně byly zahájeny práce na obnovení výroby standardních sedanů 9-3 Aero a také na elektrické verzi, která byla jako koncept vyvinuta ještě pod křídly GM a představena v roce 2010 s elektromotorem o výkonu 181 koní a akumulátory s kapacitou 36 kWh, což by mělo postačit k dojezdu okolo 200 km. Právě na elektromobilech hodlal ambiciózní plán NEVS stavět a postupně se ze Saabu měl stát přední světový výrobce elektromobilů.

Elektrický Saab 9-3 byl sice připraven, ale NEVS již v roce 2014 došel dech a požádal o ochranu před věřiteli. Vzápětí mu konsorcium Saab odebralo povolení používat tento název. Na sklonku loňského roku však NEVS podepsal kontrakt na dodávku 150 000 elektrifikovaných Saabů 9-3 pro čínskou leasingovou společnost Panda New Energy. Kontrakt má hodnotu 12 miliard dolarů, což je částka, která by mohla vrátit ambiciózní projekt zpět na koleje. Navíc se s poptávkou přidala na začátku letošního roku také další čínská společnost Volinco. Ta by měla údajně objednat dalších 20 000 vozidel. Objednávky právě od čínských zákazníků nejsou až tak překvapivé: Majoritním vlastníkem NEVS je National Modern Energy Holdings Ltd., což je uskupení čínských společností a investorů. Technologie GM se tedy tak jako tak do čínských rukou dostaly... A jestli se nakonec povede skutečně značku vzkřísit a transformovat do podoby specialisty na elektromobily, bude to hlavně zásluhou čínských objednávek a investic.     

 

Tématu "Hon na Teslu" zaměřenému na aktivity klasických automobilek v oblasti elektromobilů se bude věnovat článek v magazínu FLEET č. 1/2016.

Předplaťte si ročník 2016 a zajistěte si pravidelný přísun informací ze světa fleet managementu a automobilismu. 

Napsal: ifleet

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Příspěvky jsou zakázányČlánek má zakázané vkládání komentářů.
 
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz