iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Škoda Enyaq iV: Elektrický crossover
Škodovka poodhalila svůj první čistě elektrický model, pro který si vybrala název Enyaq. Aby se to nepletlo, tak jej ještě doplňuje označením iV, vyhrazeným pro elektrifikované modely automobilky, přestože spalovacího Enyaqu se nedočkáme, protože je postaven na platformě MEB, která ani zástavbu klasického pohonu neumožňuje. Bude to podle všeho z hlediska prostornosti praktické auto.
Enyaq bude nabízen ve třech verzích co do kapacity baterie a pěti co do výkonu. Čistě elektrické SUV bude vyráběno v Mladé Boleslavi, jako jediné auto na bázi MEB tedy nebude vyráběno v Německu, což je podle předsedy představenstva automobilky Bernharda Maiera důležité mimo jiné také z hlediska udržení zaměstnanosti.
Škoda zatím odhalila fotky Enyaqu s maskovacím polepem, tvary již ovšem nejsou pozměněny žádnými matoucími nástavci, „rozbíjí“ je pouze vzor polepu. Je tedy jasné, že Enyaq nebude žádnou dramatickou designovou revolucí, spíše evolucí toho, co již známe z jiných modelů SUV této značky. Lišit se však bude vnitřním uspořádáním a prostorností, obojí jde na vrub odlišné architektuře platformy a pohonu. Nově pojatý tak bude interiér vozu, který na délku měří 4648 mm, je 1877 mm široký a 1618 mm vysoký. Rozvor je dlouhý 2765 mm a zavazadlový prostor nabídne základní objem 585 l. Rozměrově nejblíže má Enyaq ke Kodiaqu, oproti kterému je o 49 mm kratší, o 5 mm užší a o 63 mm nižší. Rozvor je kratší o 18 mm. Kodiaq nabídne také o 45 l větší zavazadlový prostor. Enyaq je tedy kratší, ale také o poznání nižší než Kodiaq, což mu pomůže co do aerodynamického odporu. Mimochodem, hodnota součinitele tvarového odporu je 0,27, což rozhodně není špatné.
Tři dojezdy pět výkonů
V základní verzi pohání vzadu umístěný motor kola zadní nápravy. Výkonnější verze mají také druhý elektromotor umístěný vpředu. Nejvýkonnější verze Enyaqu mohou táhnout přívěs o hmotnosti až 1200 kg. Verze s největší kapacitou baterie by měla umožnit dojezd podle WLTP až 500 km. Christian Strube, člen představenstva automobilky odpovědný za oblast technického vývoje, říká: „Základní verze, která je určena rodinám, nabízí velkorysý prostor a vysokou funkčnost. Vůz je určen také řidičům, kteří často jezdí dlouhé trasy a pro něž je důležitý dlouhý dojezd. Vůz využijí také sportovně založení řidiči, kteří od elektrického SUV vyžadují maximální výkon.“ Základní výkonovou verzí je Enyaq iV 50 s kapacitou 55 kWh, ze které lze využít 52 kWh. Elektromotor umístěný na zadní nápravě má výkon 109 kW a dojezd udává automobilka předběžně hodnotou 340 km. Verze Enyaq iV 60 se systémovým výkonem 132 kW a baterií s kapacitou 62 kWh, resp. netto kapacitou 58 kWh, nabídne dojezd 390 km. Nejdelší dojezd až 500 km nabídne verze Enyaq iV 80 o výkonu 150 kW s pohonem zadních kol a baterií o kapacitě 82 kWh (netto 77 kWh). Pohon zadních kol byl zvolen kvůli lepší trakci, pro přenos vysokého točivého momentu je vhodnější než pohon předních kol.
Baterii o kapacitě 82 kWh využívají také verze 80X o výkonu 195 kW a verze vRS o výkonu 225 kW. Obě mají dva elektromotory a pohon všech kol. Vrcholný model zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,2 s a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h. Obě verze s pohonem všech kol poskytnou dojezd až 460 km. Všechny dojezdy jsou podle realističtější normy WLTP.
Vrcholná technika i jeden (zdálnivý) anachronismus
Vůz bude samozřejmě vybaven všemi aktuálně dostupnými informačními, asistenčními a zábavními prvky i špičkovou konektivitou, naproti tomu se na zadní nápravě objeví ve všech verzích, včetně nejvýkonnějších bubnové brzdy. Vzhledem k síle rekuperačního brzdění by totiž byla instalace dražších kotoučů úplně zbytečná. Nejedná se tedy o anachronismus, ale o snahu ušetřit tam, kde to je možné bez „ztráty kytičky“ na jízdních vlastnostech nebo komfortu. Vzhledem k cenám baterií je to ostatně pro automobilky jediná cesta, jak tato auta alespoň trochu „polidštit“. Ceny samozřejmě zatím neznáme a neodvažuje se ani příliš tipovat. Bylo by sice možné se odpíchnout od cen Volkswagenu ID.3, který používá téměř shodnou základní techniku, ale Škodovka umí překvapit. Takže si počkejme… Auto pro spořivé to ovšem, navzdory potenciálně levnému provozu, ovšem zcela jistě nebude.
Dobíjení od 2,3 kW do 125 kW
Enyaq nabídne tři možnosti dobíjení: z běžné domácí 230V zásuvky na střídavý proud o výkonu 2,3 kW, pomocí wallboxu s výkonem až 11 kW a stejnosměrné rychlodobíjení, u kterého povolí systém vozu výkon až 125 kW. Dobití z 10 % na 80 % kapacity pak trvá za optimálních podmínek, kdy není výkon snížen kvůli nutnosti ochrany baterie, jen cca 40 minut. V domácích podmínkách se ovšem budou muset řidiči ještě nějaký čas spléhat především na „rychlodobíječky“ s výkonem maximálně 50 kW, což například pro dobití baterie z 10 % na 80 % znamená čekat zhruba hodinu a dvacet minut. Kromě toho na rychlonabíječkách rostou ceny dobíjení, nabíjení zdarma nebo za symbolický měsíční poplatek je nenávratně pryč, rychlodobíjecí stanice tedy bude třeba brát jako řešení „v nouzi“, kdy leží cíl cesty za hranicí reálného dojezdu auta, které si řidič zalevno dobije doma, nebo v práci, ideálně z Wallboxu. Kdo tuto možnost nemá, ten ať na elektromobil a koneckonců i na plug-in hybrid prozatím raději zapomene…
Sériová výroba vozu Enyaqu bude zahájena na konci letošního roku, na trh bude uveden na začátku roku 2021, nicméně předobjednávky budou dealeři přijímat již po letošní světové premiéře. Edice Founders Edition (1895 kusů) bude mít speciální výbavu a bude se odlišovat také designem. Tato limitovaná edice připomíná založení podniku před 125 lety.