iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Škoda Scala: je pěkná a prostorná. Pár chybiček se ale najde
„To nerad slyším,“ reagoval na poznámku, že se jedná o nástupce Rapidu, při mezinárodní premiéře nové Škody Scala ředitel domácího zastoupení domácí automobilky Lubomír Vlček. A je to tak - Škodovka o novince jako o nástupci Rapidu nemluví, je to pro ni nová modelová řada a nový začátek v kompaktním segmentu. Tak se vyjádřil při tiskové konferenci předseda představenstva automobilky Bernhard Maier. A je pravda, že Scalou se Škodovka v mnoha ohledech pouští do nových sfér.
Scala je líbivé, elegantní auto se sportovním šmrncem a s pravděpodobností hraničící s jistotou se bude většinové části veřejnosti líbit. V rozhovorech vedených v mnoha jazycích kolem aut, která automobilka odhalila dnes v osm večer v Tel Avivu, bylo místy slyšet, že se ta či ona partie vozu podobá nějakému jinému typu.
Padly zmínky o starší generaci Volva V40 (záď), příď z bočního pohledu může evokovat třeba modely Seatu no a řešení „přetažené“ kapoty motoru jako by z oka vypadlo Superbu... Scala ve skutečnosti rozhodně nepůsobí jako skládačka různorodých nápadů, naopak, je velmi kompaktní co do soudržnosti tvarů a proporcí. A těch tvarů je na tomto autě o dost více, než je u Škodovky v posledních letech zvykem. Zejména perfektní studiové fotky odhalují propracovanost jednotlivých partií karoserie. Boční pohled odhaluje na kompaktní hatchback nezvykle protaženou siluetu, která mírně evokuje tvary vozů kombi.
Na designu Scaly ještě pracoval Jozef Kabaň, současný šéfdesignér Škodovky Oliver Stefani mohl provést pouze drobné úpravy, jako například výrazný nápis Škoda na zádi. To je u škodovek novinka a vypadá to velmi dobře. Sebevědomě...
Škoda vyzdvihuje aerodynamičnost karoserie Scaly, která má součinitel odporu Cx 0,29, ovšem dnešní kompakty umí být ještě o něco aerodynamičtější. Například Opel Astra má změřeno Cx O,285, nový Focus 0,273. Nejde o hru se zanedbatelnými setinami - každá má svůj vliv na spotřebu či aerodynamický hluk. Škoda zde zřejmě platí určitou daň za protáhlejší záď.
Největší z malých
Scala je postavena na modulární koncernové platformě MQB, ovšem to neznamená, že je její základ shodný s Octavií nebo Superbem, protože Volkswagen nedávno vytvořil verzi této architektury pro malé a levnější modely (Škoda na ní také postaví auta pro Indii v rámci své nové role koncernového lídra v nejlidnatější zemi světa). Ale tak jako dokázali ve Škodě vykouzlit na standardní platformě MQB auto velikosti Superbu, zvládli i na platformě pro malá auta vytvořit velmi prostorný kompakt. Rozvor byl natažen na samou hranici možností technického základu a výrazně překonává „předchůdce“ jménem Rapid.
Co za ni?
Novinka půjde do prodeje ve druhém čtvrtletí příštího roku, na ceník si také ještě počkáme. A právě na něm bude samozřejmě hodně záležet. Vzhledem k tomu, jak se představitelé značky při zmínkách o nástupci Rapidu ošívají, nelze očekávat ani ceny na úrovni Rapidu. Ten dnes začíná v provedení Spaceback na částce 299 900 Kč za provedení 1.0 TSI 70 kW a výbavový stupeň Active. Nový a velmi povedený pětidveřový Ford Focus s motorem 1.0 EcoBoost 74 kW začíná na částce o 70 000 Kč vyšší. Scala dostane jako základ rovněž agregát 1.0 TSI 70 kW a uvidíme, jak kvalitativní a rozměrový posun oproti Rapidu Škodovka nacení. Octavia začíná na 437 900 Kč, takže aspoň víme, kde je „strop“. Tipujeme, že základ Scaly bude výrazně pod čtyř set tisícovou hranicí, někde okolo 360 000 Kč.
Nabízené pohonné jednotky zahrnují vedle zmíněného tříválce 1.0 TSI 70 kW ještě výkonnější variantu 85 kW a čtyřválec 1.5 TSI 110 kW. Diesel je jediný, 1.6 TDI 85 kW. Nabídku doplní ještě provedení G-Tec, tedy verze na CNG s motorem 1.0 TSI vyladěným na 66 kW. Tak jako v modernizované verzi Octavie G-Tec i tady bude nádrž na benzín pouze nouzová.
Uvnitř v novém
Dojmy z nového interiéru vozu jsou v zásadě dobré, několik „ale“ bychom ovšem našli. Nejprve dobré zprávy: Místa je v autě na kompaktní třídu hodně. Prostorem pro nohy cestujících se Scala plně vyrovnává Octavii a automobilka hovoří o nejdelším interiéru v segmentu.
OK, čísla asi nelžou, ale nemůžu se zbavit pocitu, že v novém Focusu je na zadních sedadlech místa pro nohy víc. Alespoň podle obvyklého testu „Nastav si pozici za volantem, vystup a usaď se dozadu za sedadlo řidiče“. Nicméně osoby s výškou okolo 180 cm se „za sebe“ usazovaly do předvedených aut bez problémů, se slušnou rezervou před koleny. Výrazným pozitivem je šířka interiéru. Je z tohoto hlediska tak trochu škoda, že zadní sedadlo má výrazné tvarování sedáku vytvářející dvě plnohodnotná krajní místa a jedno prostřední, které je víceméně nouzové. Ještě k těm zadním sedadlům, když už jsem u nich: Mají dlouhý sedák, který je umístěn výše než v Octavii, takže lépe podpírá stehna. Tvarování jak sedáku, tak opěradla vytváří i vzadu určitou míru boční opory po obou stranách.
Ještě lépe jsou na tom přední sedadla, s jejichž tvarováním i čalouněním si návrháři vyhráli. Mají sportovní vzhled, ale jsou velmi komfortní. Základní výbavový stupeň Active ovšem dostane zjednodušené provedení sedadel.
Může být stále online
V nejvyšších výbavových stupních bude mít Scala k dispozici přístrojový štít tvořený konfigurovatelným displejem (úhlopříčka 10,24 palce) se čtyřmi odlišnými módy zobrazení. V různé míře může prostor v přístrojovém štítu „okupovat“ navigace - od jednoduchých informačních symbolů až po bezmála celý štít vyplněný mapou a navigačními údaji. A to je jen taková viditelná „třešnička na dortu“, protože Scala dostala k dispozici prakticky vše, co má koncern k dispozici a co v této třídě zákazník cenově „ustojí“. Asistenční systémy Lane Assist (varování při opuštění jízdního pruhu) a Front Assist(varování před hrozící kolizí) budou součástí standardní výbavy. Nabídka asistenčních a bezpečnostních systémů zahrnuje také například Rear Traffic Alert (kolizní varování při vycouvávání do vozovky) nebo Side Assist, což je systém, který vidí dál než tradiční asistent mrtvého úhlu. Lépe tedy ohlídá řidiči prostor po stranách vozu. Adaptivní tempomat pracuje do rychlosti 210 km/h. Samostatnou kapitolou je infotainment a konektivita. Scala dostává jako první Škodovka novou generaci systému Škoda Connect, který nabídne mimo jiné i trvalé internetové připojení (v nejvyšší verzi).
Úplnou novinkou je u Škody „plovoucí“ dotykový multifunkční displej, který může mít úhlopříčku až 9,2 palce (podle výbavového stupně). Jeho vyvýšená poloha je ergonomicky výhodná a také, co si budeme povídat, působí moderněji. Celá přístrojová deska má výrazné horizontální linie, jednotlivé ovladače již samozřejmě dobře známe z jiných modelů koncernu i samotné Škody. Platí to také o multifunkčním volantu, na kterém ovšem přibylo tlačítko pro změnu zobrazení digitální přístrojovky, pokud je jí auto vybaveno.
Na kritičtější notu...
Co se mi nepozdávalo? Třeba zpracování koženého čalounění sedaček v některých partiích (zejména po stranách). Ale možná to je jen daň předsériové výrobě, která není ve všech detailech dokonalá. Také na zpracování čalounění zadní části zadních opěradel bych našel menší vady. Dále: Škodovka se chlubí „opěrnou plochou“ pro ruku pod centrálním displejem. Taková věc je velmi dobrým nápadem, praktické provedení se mi ale moc nelíbí. Ten zhruba dvoucentimetrový „rantl“ moc dobrou oporu neskýtá, navíc se v této oblasti horizontálně stýkají dva plastové díly a spoj i pod lehčím tlakem ruky „pracuje“. Tady jsem si představoval něco více „Simply Clever“, vývojáři Škodovky mají na víc a nemožnost stabilizace ruky při zadávání jakéhokoli povelu přes dotykový displej za jízdy je u mnoha aut nepříjemný problém. Nicméně - Scala má aspoň něco, což je lepší než nic.
Materiály: Škoda v tiskové zprávě slibovala nový dezén povrchu měkčených plastových dílů. Je tam, ale je v menšině. Většina plastových dílů má dobře známou „koženou“ texturu. Je to škoda, nový dekor vypadá lépe. Od horního dílu přístrojové desky jsou všechny materiály směrem dolů už pouze tvrdé, bez měkčeného povrchu. Zejména oblast středového tunelu mezi sedadly působí trochu laciněji. Když se vrátím k nejnovějšímu z konkurentů - Fordu Focus, jeho interiér na mě působí hodnotněji. Příliš se mi nelíbí ani provedení dvojice USB zásuvek umístěných po pravé straně odkládací otevřené přihrádky pod panelem ovládání ventilace a klimatizace. USB kabely je do nich třeba zasouvat shora a budou tak trčet vzhůru a překážet. Osobně mám nejradši jejich umístění do meziloketní opěrky, kam se také ukryjí připojená média. Př dobíjení stejně zbytečně „neokupuji“ USB port a využívám redukci do 12V zásuvky... Ale tahle výhrada je spíš subjektivní a na druhou stranu je třeba pochválit prostornost zmíněné přihrádky, stejně jako dvojitý nápojový držák mezi sedadly, co kterého lze umístit vložku - držáček mincí s kapsou na karty nebo podobné malé placaté věci.
Základ praktičnosti
Tak a pojďme na to, co je pro leckterého majitele nebo uživatele vozu nejdůležitější - zavazadlový prostor. Objemem 467 l je Scala mezi hatchbacky premiantem, vždyť VW Golf na ni ztrácí 87 l! O 11 l více než nová Škodovka nabídne jen Honda Civic, kterou bychom se ale zdráhali zařadit mezi přímé konkurenty, protože segment kompaktů trochu přerostla a je to celkově svébytné auto. Již dvakrát zmíněný Ford Focus v tomto parametru na Scalu ztrácí ještě o pět litrů více než Golf. Maximálním objemem po sklopení zadních opěradel pak Scala dominuje. Nabídne 1410 l, druhý v pořadí je Focus, který ve dvoumístném uspořádání poskytne pro zavazadla či jiný náklad 1354 l, tedy o 56 l méně.
Scala nabídne několik možností jak zavazadelník optimálně využít, od jednoduchých a známých zarážek s velcro páskem přes háčky až po upevňovací síť. A také je zde polohovatelná podlaha, která by měla být dodávána v rámci příplatkové výbavy (automobilky vždy hovoří o výbavě „na přání“, ale jak víme, jenom přání nestačí, je třeba zaplatit). Skutečné dno zavazadlového prostoru je utopeno oproti nákladové hraně asi o 14 cm, Mezipodlaha je řešena tak, že ji lze vozit buď na dně zavazadelníku, nebo ji usadit do držáků tak, aby srovnala dno s nákladovou hranou a tedy s meziprostorem vespod.
Po stranách má dvě krátké flexibilní části, jejich význam mi zpočátku unikal. Následně mi bylo vysvětleno, že se jedná o další z „jednoduše chytrých řešení“ kterými je dnes již Škodovka docela pověstná. Oba segmenty po zvednutí mezipodlahy zapadnou do zarážek po stranách a drží ji ve zvednuté poloze, takže si lze v klidu do spodního prostoru odkládat, nebo z něj vyjímat, co je třeba. Pak ji stačí nadzvednout a spustit dolů. Rozhodně lepší, než o něco zachytávat hák na provázku...
Ložná plocha sice není po sklopení sedadel zcela rovná, důležité je, že s mezipodlahou zmizí výrazný schod. Úhel mezi ní a sklopenými opěradly není velký, praktičnost zavazadlového prostoru nijak zásadně nenarušuje.
Nový miláček firem?
Suma sumárum je nová Scala autem, které určitě fleetový segment neponechá bez povšimnutí. Má všechny atributy dobrého firemního auta určeného jak pro práci, tak pro motivaci v případě benefitních účelů. Jako každá škodovka nabídne i Scala praktičnost, nyní ovšem doplněnou také výrazným a znovu opakuji povedeným designem. Může co do zavazadlového prostoru nahradit i Fabii Combi, překonává obě provedení Rapidu a v řadě ohledů příliš nezaostává za Octavií. A hlavně: trh ojetin se už teď na první Scaly doslova třese!
Richard Plos, Tel Aviv