iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Škoda X a ČEZ ESCO podepsaly Memorandum o strategické spolupráci
(TZ:Škoda Auto Mladá Boleslav) Společnosti Škoda X a ČEZ ESCO zveřejnily hlavní body Memoranda o strategické spolupráci v oblasti elektromobility a digitalizace. Jedním z cílů je zaměřit se na využití trakčních akumulátorů z vozů Enyaq pro různá další energetická řešení, včetně bateriových úložišť. Tzv. second life dává bateriím, které již v elektromobilu dosloužily, další možnost využití. Teprve poté zamíří na recyklaci. Mezi další oblasti spolupráce patří rozvoj obchodních příležitostí v elektromobilitě a digitalizaci.
Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro prodej a marketing, říká: „Aktivně podporujeme rozvoj dobíjecí infrastruktury a celého ekosystému elektromobility. Intenzivně řešíme například second life využití a následnou recyklaci trakčních baterií elektromobilů. Baterie, která ve voze již dosloužila, má stále velký potenciál, například v úložišti elektrické energie. Jejím druhým životním cyklem budeme nejen snižovat uhlíkovou stopu, ale zároveň tak poskytneme zákazníkům možnost využít rychlého dobíjení i tam, kde to distribuční síť jinak neumožňuje. Jsme proto rádi, že můžeme na těchto řešeních spolupracovat se silnými partnery, jako je Skupina ČEZ.“ „Potřebujeme dekarbonizovat energetiku, dopravu i celý průmysl. ČEZ má cíl vybudovat 6000 MW obnovitelných zdrojů do roku 2030 a rozvíjet jadernou energetiku pro zajištění bezemisní elektřiny pro český průmysl. Potřebujeme dekarbonizovat celé české hospodářství. Bude to vyžadovat inovace, chytré nápady i neotřelá řešení a spolupráci se silnými partnery z ostatních částí průmyslu. Moderní energetika se stále více prolíná s dopravou a partnerství se Škoda Auto nás posune o výrazný kus vpřed,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. Úložiště energie jako příklad cirkulární ekonomiky Trakční akumulátory z elektricky poháněných vozidel skýtají významný obchodní potenciál. Navzdory rychle se zdokonalující konstrukci a záruce na minimální kapacitu článků 70 % po dobu 8 let nebo 160 000 kilometrů, postupně dochází ke snížení schopnosti uchovávat energii pro pohon v elektromobilu. V tu chvíli se nabízí další využití akumulátorů jako zdroje pro uložení energie z obnovitelných zdrojů, například z fotovoltaických panelů nebo na místech, kde distribuční síť nemá dost velkou kapacitu pro rychlé dobíjení elektromobilů.
Úložiště z použitých akumulátorů lze vybudovat například u prodejců automobilky Škoda pro nabíjení elektromobilů, ale rovněž na sídlištích, kde kvůli infrastruktuře není technicky možné postavit běžnou velkokapacitní dobíjecí stanici. Pilotní projekty prokázaly, že kapacita článků ve stacionárních systémech klesá jen asi o 2 % ročně, což prodlužuje životnost akumulátorů až na 15 let. Významně se tak snižuje uhlíková stopa. Teprve potom se baterie v souladu s principy cirkulární ekonomiky ekologicky recykluje a suroviny z ní se znovu použijí pro výrobu nových elektrických článků. "Bateriové systémy se stávají integrální součástí moderní energetiky a dají se využívat v elektromobilitě, nízkoemisním teplárenství, v kombinaci s obnovitelnými zdroji. První takové baerie už zamířily k zákazníkům v Česku i v zahraničí a další projekty teď finalizujeme. Celkově cheme letos zákazníkům v ČR i v zahraničí dodat až 30 systémů sestavených z baterií elektromobilů. Zajímavě tím rozšířujeme naše portfolio, protože baterie lze vhodně kombinovat s našimi dalšími produkty," vysvětluje generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.
Škoda Auto zrychluje plány v oblasti elektromobility Škoda Auto plánuje výrazně urychlit uvádění nových ekologických vozů šesti plně elektrickými modely v následujících letech, zároveň se zavázala do roku 2027 investovat 5,6 miliardy eur do elektromobility a dalších 700 milionů eur do digitalizace. Ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi vyrábí Škoda Auto bateriové systémy pro plně elektrické vozy na platformě MEB a modely s plug-in hybridním pohonem. Letos v dubnu automobilka oznámila vznik již 500 000. bateriového systému a letos dále rozšíří výrobní kapacity tak, že denně závod opustí 1 500 baterií pro elektromobily a 800 pro dobíjecí hybridy. S rychle rostoucím podílem bateriových vozů proto poroste význam druhotného využití trakčních akumulátorů, ale i dalších souvisejících služeb.
Partnerství s velkým potenciálem Škoda X se pod svým dosavadním názvem Škoda Auto DigiLab dlouhodobě zaměřovala na inovativní řešení v oblasti udržitelné mobility a její další směřování se v souvislosti s novým názvem Škoda X od června 2023 orientuje z převážně vývojového prostředí k využití nových technologií v každodenním životě. ČEZ ESCO disponuje silným know-how v oblasti energetiky a obě strany od vzájemné kooperace očekávají zlepšení služeb zákazníkům a hledání nových příležitostí, jaké skýtá elektromobilita a digitalizace.