iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Stinger: řízená střela značky Kia
Kia již několik týdnů posílala médiím neurčité upoutávky na zcela nový model. V noci na dnešek jej odhalila na autosalonu v Detroitu. Jmenuje se Stinger a jedná se o sportovní fastback, kterým Kia dle svých vlastních slov přepisuje svou vlastní historii.K dispozici bude i s šestiválcem a pohonem 4 x 4.
Kia představila novinku na probíhajícím autosalonu NAIAS. Jedná se o pětimístný sedan se splývavou zádí, který bude k dispozici v několika kombinacích motorů, uspořádání pohonu a výbav. Mělo by se přitom jednat o nejvýkonnější sériový model v historii značky.
Splněný slib
Stinger navazuje na studii GT, kterou v roce 2011 Kia představila ve Frankfurtu a který poté díky příznivým ohlasům slíbila uvést do sériové výroby. „Stinger je ve srovnání s předchozími modely Kia skutečným automobilovým snem. A právě dnes zde v Detroitu se tento sen stává skutečností díky několikaletému nasazení a tvrdé práci skupiny nadšených návrhářů, konstruktérů a manažerů z celého světa,“ komentoval Orth Hedrick, viceprezident pro produktové plánování ze společnosti Kia Motors America. „Po vzniku koncepčního modelu GT následovaly roky ladění a cizelování na proslulém okruhu Nürburgring. Jako posedlí jsme věnovali pozornost i těm nejdrobnějším detailům, a výsledek je tak prostě senzační.“
Nad designem stingeru bděl přímo vedoucí návrhář automobilky Peter Schreyer se svým týmem. O vyladění jízdních vlastností se postaral Albert Biermann, šéf testování vozidel a vývoje nejvýkonnějších modelů automobilky Kia. „Opravdové gran turismo, tedy vůz pro energickou jízdu, nespočívá prvoplánově ve výkonu, dynamice na hraně nebo surovém ztvárnění na úkor luxusu, pohodlí a půvabu,“ poznamenává Gregory Guillaume, hlavní návrhář společnosti Kia Motors Europe. „Cílem Stingeru není dojet do cíle jako první – u tohoto vozu je cílem samotná cesta. Jde o nadšení spojené s jízdou.“
Sportovní i komfortní
Stinger nabídne zcela nový interiér. Sedadla s výrazným bočním vedením jsou na přání čalouněna jemnou kůží Nappa. U opěradla a bočních polštářů sedadla řidiče se volitelně nabízí provedení se vzduchovými komorami pro optimální oporu a komfort. Barevný TFT displej mezi kruhovými ukazateli zprostředkuje údaje důležité pro sportovní jízdu, např. síly příčného zrychlení v zatáčkách, časy na okruh nebo teplotu motorového oleje, společně s doplňkovými informacemi, jako jsou údaje palubního počítače, nastavení řidiče, pokyny navigace nebo diagnostika vozu. Dlouhý rozvor 2908 mm náprav umožňuje nabídnout velkorysý prostor pro nohy vpředu i vzadu. Zajímavé jsou i další rozměry: Stinger měří na dílku 4831 mm a je široký 1869 mm. Podvozek je z 55 procent vyroben z vysokopevnostní oceli, která dodává vozu potřebnou tuhost. Přední náprava je typu MacPherson, na zadní je použito víceprvkové zavěšení. Poprvé je u vozu značky Kia k dispozici podvozek s nastavitelnou charakteristikou tlumičů DSDC (Dynamic Stability Damping Control). V závislosti na stavu vozovky a stylu jízdy je možné podvozek nastavit tak, aby vykazoval agilnější reakce v zatáčkách, kdy systém sníží tuhost předních tlumičů a současně zvýší tuhost zadních. Naopak k vyšší stabilitě jízdy za vysokých cestovních rychlostí napomáhá, když systém zvýší tuhost předních tlumičů a sníží tuhost zadních. Systém se nastavuje prostřednictvím pětice jízdních režimů: Personal (osobní nastavení), Eco (nízká spotřeba), Sport, Comfort (pohodlí) a Smart (inteligentní). Standardně dodávaný elektrický posilovač R-MDPS má proměnný převodový poměr.
Zatím byly pro Stinger ohlášeny dva motory, oba jsou však zatím ve stádiu vývoje. Základní přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec Theta II by měl dosahovat maximálního výkonu 187 kW. Nejvyšší točivý moment 353 Nm bude k dispozici v pásmu 1400 až 4000 ot/min. Výkonnější verzi bude pohánět vidlicový šestiválec Lambda II s dvojitým přeplňováním o objemu 3,3 l. Ten by měl nabídnout 268 kW a dosahovat maxima točivého momentu 510 Nm v pásmu od 1300 do 4500 ot/min. S jednotkou V6 twin-turbo chce Kia dosáhnout akcelerace z 0 km/h na 100 km/h za 5,1 s a maximální rychlosti 269 km/h. O přenos hnací síly se postará druhá generace osmistupňové automatické převodovky. Převodové ústrojí používá měnič točivého momentu typu CPA (Centrifugal Pendulum Absorber), tedy konstrukci vídanou spíše v leteckém průmyslu nebo u závodních automobilů. Použitá konstrukce pomáhá účinně redukovat torzní vibrace v rámci celého hnacího ústrojí. Řidič může ponechat řazení výhradně na samotné převodovce, nebo volit převodové stupně sám pomocí páček pod volantem. Podobně jako v případě odpružení a řízení je k dispozici až pět různých schémat řazení prostřednictvím elektronického systému jízdních režimů. Příslušným způsobem je upraveno i mapování motoru. K dispozici bude vedle základní verze s pohonem zadní nápravy také verze s pohonem všech kol, který používá nový systém dynamického vektorování točivého momentu (DTVC). Vozy v provedení s pohonem zadních kol využívají mechanický samosvorný diferenciál, který pomáhá stejnoměrně rozdělovat výkon mezi kola zadní nápravy.
Kia nezapomněla ani na zábavu za jízdy: Základní audio soustava u vozů s dvojitě přeplňovaným agregátem 3,3 litru zahrnuje devět reproduktorů a externí zesilovač. Za příplatek bude k dispozici prémiová audio soustava Harman/Kardon[i] s externím zesilovačem o výkonu 720 W. Systém s 15 reproduktory a subwoofery pod předními sedadly (premiéra v rámci značky Kia) používá patentovanou technologii Clari-Fi pro zvýšení kvality zvuku komprimovaného audio signálu, původně horší kvality v důsledku digitální komprese.