iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Toyota Camry: Návrat ve velkém stylu
Rok 2019 bude u Toyoty v Evropě rokem velkých návratů. Vrací se jméno Corolla, které bylo drženo na evropských trzích v jakémsi „umělém spánku“, druhý návrat se týká modelu Camry. Tento sedan na pomezí střední a vyšší třídy z našich končin zmizel v roce 2004 a vrchol nabídky Toyoty mezi osobními auty pak zajišťoval po dlouhá léta Avensis. Ten nyní končí v podstatě bez nástupce a o jeho klientelu se zřejmě podělí oba navrátilci...
Camry je celosvětový pojem, Toyota prodává auto s tímto názvem na více než stovce trhů a od roku 1982 jich vyrobila přes devatenáct milionů. Velmi populární je jakna domácím japonském trhu, tak v USA, kde představuje dlouhá léta skvělý poměr „value for money“.
Nová generace tohoto vozu byla vytvořena jako globální model a na evropských trzích není přímou náhradou za Avensis. Ani nemůže být, protože se jedná o auto o poznání větší, které ovšem postrádá (a postrádat nadále bude) karoserii kombi, což je v segmentu střední třídy určitý handicap. Na našem trhu určitě. Na druhou stranu nabídne nový sedan tomu, kdo má jiné priority než možnost narvat do auta dvacet velkých pytlů zahradnického substrátu, nebo expediční bagáž pro čtyři cestovatele, zajímavé benefity. Především komfort, nadstandardní vnitřní prostnost pro všechny cestující a navrch nízké provozní náklady a TCO celkově. U Camry, abychom parafrázovali Henryho Forda, si totiž můžete vybrat jakýkoli druh pohonu, pokud si přejete hybrid. S ničím jiným u nás Camry nekoupíte. A to není nevýhoda...
Hybrid pro dlouhé cesty
Pokud patříte mezi ty, kteří při vyslovení slova hybrid vytvoří na tváři nesouhlasnou grimasu, tak chvíli vydržte. Camry dostala nejnovější čtvrtou generaci tohoto systému, jehož základem je zážehový dvouapůllitr s výkonem 130 kW. Ten spolupracuje s vylepšeným elektrickým „dopingem“, který umí dodat až 88 kW. Maximální systémový výkon je 160 kW. U nového hybridního ústrojí se podle sdělení automobilky podařilo docílit příjemnějšího a přirozenějšího zvukového projevu hnací soustavy (jeden z bodů dosavadní kritiky), zvýšila se také jízdní dynamika (druhý bod...). Elektromotory a baterie mají navíc nyní dostatek výkonu na to, aby auto poháněly samy při rychlostech až 125 km/h. Samozřejmě pouze při ustálené jízdě a po krátkou dobu, důležité ovšem je, že nově se hybridní systém uplatňuje i při dálničním tempu, zatímco u předchozí generace systému Toyoty jste po dálnici jeli už vlastně jenom se spalovacím zážehovým motorem, což nepříznivě ovlivňovalo spotřebu na delších trasách (třetí bod dosavadní kritiky). Hybridní systém nové Camry by tak měl být velmi efektivní i na dlouhých trasách, nejen na okreskách nebo ve městě.
Rekordní účinnost
Zážehový čtyřválec o objemu 2,5 l je z nové řady Dynamic Force Engine a může se pochlubit termodynamickou účinností 41 procent, což je na zážehový atmosférický motor hodnota doslova rekordní. Normovaná spotřeba hovoří o hodnotě 4,2 l/100 km, což bude asi možné jen s velice lehkou nohou a za ideálních podmínek (pokud vůbec), nicméně zkušenosti těch, kteří již s autem jezdili, hovoří bezproblémovém udržování spotřeby na šestilitrové hranici, což je na auto tohoto výkonu a rozměrů velmi příjemná hodnota. Akcelerace z nuly na 100 km/h trvá 8,3 s, maximální rychlost je ovšem omezena hodnotou 180 km/h.
Pro některé trhy, třeba pro ten severoamerický, je k dispozici také konvenční verze poháněná buď čtyřválcem 2,5 l, nebo šestiválcem o objemu 3,5 l, ale tato provedení v Evropě Toyota nabízet nebude. Zde plně sází na hybridní technologii, která jde vstříc současnému trendu odklonu od dieselů. Měla by zachovat příznivou spotřebu a přitom majiteli zajistit klid, pokud jde o množící se omezení provozu, zejména v západoevropských městech. Camry může samozřejmě v Praze získat i výhodu v podobě parkování na modrých a fialových zónách zdarma a bez omezení (po registraci na magistrátu), protože svým výkonem nepřekročí maximální stanovenou hranici 135 kW (platí pro spalovací motor).
O kus více auta
Toyota Camry byla vždy navrhována jako komfortní sedan, od předchozí generace, u nás neprodávané, se však stala také autem se sportovnějším stylem a novinka na to navazuje. Dynamickou siluetu vytváří především splývavá záď s výraznou odtrhovou hranou na víku zavazadlového prostoru, zatímco příď se čtveřicí prolisů kapoty a zdůrazněným stylem „Under Priority“ s výrazným a rozměrným žebrováním spodní části čelní masky působí spíš avantgardně.
O sportovní nádech se designéři snažili také v interiéru, i když předsériový kus, který Toyota domácím novinářům předvedla, působil spíše komfortním dojmem. V sériovém provedení slibuje automobilka vedle zmíněné nadstandardní prostornosti i kvalitní materiály a bohatá bude i výbava. Camry se nebude nabízet v „ořezané“ základní verzi.
Už první výbavový stupeň se pochlubí výbavou, která bývá i ve střední třídě obvykle za příplatek. Toyota s Camry totiž cílí na klientelu, která si ve střední třídě vybírá nejvyšší výbavové stupně z modelů, jako jsou VW Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo a další. Co do objemu prodejů uvažuje zastoupení japonské automobilky střízlivě. Jednak proto, že Camry nenabídne verzi kombi, a také z toho důvodu, že se jedná o větší auto, než jakým je typický reprezentant střední třídy. V parametru prostoru pro nohy cestujících na zadním sedadle (980 mm) překonává i Škodu Superb, přestože má rozvor o 16 mm kratší (2825 mm oproti 2841 mm u Superbu). V porovnání se Superbem nebo Passatem jsou ovšem o něco větší vnější rozměry. Na délku měří japonský elegán 4885 mm, zatímco Superb 4861 mm a Passat 4767 mm.
S objemem 525 l Camry papírově o rovných 100 l zaostává za zavazadlovým prostorem Superbu, nicméně vizuálně působí hodně objemně. V případě potřeby je možno využít možnosti sklopit jednu nebo obě části děleného zadního opěradla. Camry je ovšem klasický sedan, takže má menší nakládací otvor než liftback Superb s výklopnou zádí.
Bohatá výbava standardem
Jaká je tedy nabídka Toyoty, pokud jde o ceny? Ty začínají na 920 000 Kč včetně DPH, Toyota si již ale pro firemní klientelu připravila zvýhodněnou nabídku: 670 000 Kč bez DPH. Jedná se o cenu za provedení Comfort. Dva vyšší výbavové stupně mají označení Prestige (950 00 Kč) a Executive (1 050 000 Kč). Jak si stojí Camry v cenovém srovnání třeba se zmíněným Passatem? Provedení Highline 2.0 TDI 140 kW přijde podle ceníku na 948 900 Kč, Camry již ve verzi Comfort nabídne výbavu navíc za zhruba 130 000 Kč, Passat kontruje některými prvky, které nemá Camry, v hodnotě cca 70 000 Kč. Ve výsledku je na tom tedy Toyota asi o 60 000 Kč lépe a k tomu nabídne o 20 kW vyšší výkon i výhody hybridního hnacího systému (nižší servisní náklady, parkování v Praze, jistotu, že můžete jet po Evropě kdykoli a kamkoli...). V rámci nabídky operativního leasingu nabízí Toyota Financial Services novou Camry v provedení Comfort na čtyři roky s ročním nájezdem 25 000 km za 11 660 Kč bez DPH.
Toyota Camry dostává v rámci výbavy kompletní soubor asistenčních a bezpečnostních systémů Toyota Safety Sense pro všechny výbavové stupně. Výjimkou je pouze monitoring slepého úhlu a příčného provozu za vozidlem při vycouvávání z místa s omezeným rozhledem (RCTAB). Ty jsou k dispozici pouze pro nejvyšší provedení Executive, které má také například elektrické nastavování volantu a když už jsme u toho - Toyota tady oproti svým zvyklostem přidala na rozsahu nastavení. V rámci paketu VIP (100 000 Kč) dostupného pro verzi Executive je k dispozici také třízónová klimatizace s technologií Nanoe, která průběžně odstraňuje pachy a bakterie v interiéru a zvlhčuje vzduch. Paket obsahuje také elektrické nastavení sklonu zadního opěradla, elektricky ovládanou roletu zadního okna nebo prémiovou soustavu JBL (devět reproduktorů), která byla laděna přímo pro interiér Camry a umí mimo jiné i převzorkování standardních nahrávek do hi-res kvality. Řada zmíněných prvků není ve střední třídě běžná a Camry v provedení Executive s paketem VIP už může bez problémů aspirovat na ředitelskou limuzínu.
Toyota začne přijímat objednávky na novou Camry od 1. prosince, první auta se ovšem k zákazníkům dostanou až v průběhu května 2019.