iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Toyota Mirai bude v příštím roce uvedena na český trh
Toyota pokračuje s vývojem a prosazováním vodíkových aut. Od roku 2014, kdy začala prodávat první generaci modelu Mirai, se tyto vozy objevily u různých uživatelů jak privátních, tak firemních. Provozuje je například už patnáct měsíců firma Noot Passenger v nizozemském Haagu, a to pro přepravu starších a invalidních osob v rámci sociálních služeb. Za tu dobu dohromady najelo 35 jejích MIrai okolo 1,5 milionu kilometrů. Nedávno je posílilo dalších pět vozů.
Toyota Mirai je elektromobil napájený palivovými články. Vozový park taxíků poháněných vodíkem jezdí po Haagu od 1. června 2019. Osobní doprava vodíkovými vozy firmy Noot umožňuje pohyb lidem, kteří nemohou využívat městskou hromadnou dopravu vzhledem k vysokému věku, hendikepu nebo nemoci. Ročně tuto dopravu v Haagu využije okolo 6800 osob.
Výhodou oproti bateriovým elektromobilům je rychlost doplnění energie. Plnou nádrž lze naplnit za několik minut a vozy tak lze provozovat s potřebnou efektivitou. Sada palivových článků Toyota v chemické reakci vodíku s kyslíkem produkuje elektrickou energii a vodu jako vedlejší produkt. Nádrže na vodík o objemu 122 litrů umožní dojezd nejméně 500 kilometrů, motor má výkon 113 kW.
„Značný dojezd Toyoty Mirai a krátká doba tankování nám umožňují splnit všechny podmínky pro přepravu tohoto druhu. Další výhodou je, že je auto prostorné a pohodlné. Po najetí 1,5 milionů kilometrů mohu s plným přesvědčením potvrdit, že to byla trefa do černého,” říká Martijn Kersing, ředitel firmy Noot Passenger Transport.
Nová Mirai má 30 procent větší dojezd
Toyota Mirai je dnes nejrozšířenějším vozem na palivové články na světě. Prodává se od roku 2014 a začátkem příštího roku se na silnice dostane i druhá generace. Nový model nabízí ještě o 30 procent větší dojezd díky zdokonaleným palivovým článkům a třem nádržím vodíku místo současných dvou. Nová Mirai je také nižší, delší a širší než předchůdkyně. Byla navržena na nové platformě TNGA, díky níž má automobil nízko umístěné těžiště. Velkou výhodou tohoto progresivního vozu bude ve druhé generaci jeho atraktivní design. Vůz navíc Toyota uvede i na náš trh. Je to ovšem podmíněno vybudováním vodíkových plnicích stanic, které má v plánu Benzina. Ministerstvo dopravy v rámci dosavadních tří dotačních výzev podpoří stavbu osmi čerpacích stanic na vodík. První tři měly vzniknout letos, ale kvůli koronavirové epidemii se jejich dostavba posunula na příští rok. Konkrétně by měly být v Praze na Barrandově, v Litvínově a v Brně.