iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Tucson je první „český“ hybrid. Hyundai nabídne i vodíkové Nexo
Korejská značka plánuje velkou ofenzivu ekologických modelů. V České republice už přitom vyrábí první tuzemský mild-hybrid. Na našem trhu ale bude prodávat i vodíkové auto.
České zastoupení korejské automobilky Hyundai ve čtvrtek oficiálně uvedlo na domácí trh hned tři modely. Jde o novou generaci velkého SUV Hyundai Santa Fe, facelift v Nošovicích vyráběného kompaktního SUV Tucson a elektromobil Kona Electric. Všechny vozy šlo ale objednávat už dříve, většinou od léta.
Hyundai Tucson je zajímavý tím, že kromě nabídky běžných spalovacích motorů je také prvním u nás vyráběným hybridem. Systém kombinuje vznětový čtyřválec 2.0 CRDi s elektromotorem (12 kW). Celkem má výkon 136 kW a jde o nejdražší provedení tohoto vozu s cenou od 839 990 Kč.
Tucson je ale pouze mild-hybrid, což znamená, že elektromotor funguje jako dodatečný zdroj hnací síly a sám auto pohánět bez spalovacího motoru ani na krátkou vzdálenost nemůže. Místo toho se poměrně malá baterie o kapacitě 0,44 kWh stará o to, aby Tucson mohl do rychlosti až 130 km/h odpojit spalovací motor a takzvaně „plachtit“, čímž ušetří palivo. Stejně tak mu elektromotor pomáhá při akceleraci. „Jen u několika modelů nezůstaneme. Hyundai plánuje do roku 2022 hned 22 nových ekologických modelů. A to rozhodně není tak vzdálená budoucnost,“ řekl při představení novinek šéf českého zastoupení Hyundai Vladimír Vošický.
Hyundai dokonce hodlá na český trh dodávat SUV na vodíkový pohon. Jde o model Nexo (na snímku). Značka by se tak stala vůbec první automobilkou, která by takovou technologii v tuzemsku prodávala. Auto by se mělo podle Vošického na silnicích objevit už během jara. Nexo se chlubí tím, že má nejdelší dojezd v kategorii elektromobilů. Jeho vodíkové články mají totiž podle oficiálních údajů stačit k ujetí 800 kilometrů na jedno doplnění. Problémem je ovšem chybějící infrastruktura. U nás je zatím jediná vodíková plnička. Nachází se v Neratovicích a je neveřejná. To by se ale mělo brzy změnit. „V plánu je další vodíková stanice, která bude otevřena na pražském Barrandově. Ta už bude veřejná, umístěná v areálu čerpací stanice Benzina,“ uvedl produktový manažer Hyundai Marek Trešl.
Podle předběžných předpokladů by mohlo do roku 2023 vzniknout v ČR až osm veřejných vodíkových stanic. Ty by měly přispět k rozšíření aut využívajících tento druh pohonu. Kromě Hyundai Nexo se tak otvírá prostor pro vodíkovou Toyotu Mirai, kterou k nám japonská automobilka přivezla ukázat loni v létě. Zatím ale není zřejmé, kdy a zda vůbec bude Toyota tento model nabízet.