iFLEET » Aktuality » Fleet produkt » Žádní falešní sobi: Tohle je elektrodravec od Jaguaru!
První skutečný evropský konkurent elektromobilů Tesla je tady! A je to Jaguar, kdo zvedl rukavici se svým elektromobilem i-Pace. Nabídne akceleraci z nuly na 100 km/h za 4,8 s a dojezd 480 km. Ale pozor! Podle nové, energeticky náročnější normy WLTP, takže lze tuto hodnotu brát vcelku vážně.
Pokud Vás takové hodnoty zaujaly, pak vězte že se I-Pace začíná ode dneška prodávat. Ceny začínají na 2 039 0962 Kč včetně DPH, k dispozici jsou výbavové stupně S, SE, HSE a First Edition.Za tuto cenu dostanete elektrického plnokrevníka, nikoli konverzi z klasického auta se spalovacím motorem.
Z nepopsaného listu
„Začínali jsme s nepopsaným listem papíru a chtěli jsme vytvořit nové technologie přímo přizpůsobené elektromobilům, aby optimalizovaly jízdní vlastnosti, aerodynamiku a prostor v interiéru. Výsledkem je I-Pace, opravdový Jaguar a splněný elektrický sen. Čerpací stanice jsou pro majitele modelu I-Pace minulostí. Po nočním nabíjení se každé ráno probudí s plnou nádrží,“ uvedl Ian Hoban, Jaguar Vehicle Line Director.
Baterie má kapacitu 90 kWh a výrobce na ni poskytuje osmiletou záruku včetně servisu po 34 000 km nebo po dvou letech provozu. Záruka je limitována ujetím 160 000 km a kryje pokles kapacity pod 70 % původního stavu. Záruka na „zbytek auta“ je tři roky nebo 100 000 km. V tomto ohledu se Jaguar drží zatím poměrně konzervativního přístupu, ale pouze v tomto, pokud jde o auto samotné, nelze o konzervativismu mluvit ani náhodou...
Elektrický pohon
Li-ion baterie s kapacitou 90 kWh využívají 432 článků typu „pouch cell“ a je umístěna uprostřed nové hliníkové platformy v podlaze. Umístění baterií a motorů zajišťuje ideální rozložení hmotnosti na nápravy v poměru 50:50, přičemž těžiště vozidla je přibližně o 130 mm níže než u modelu F-Pace.
Podvozek má přední kola zavěšena na dvojitých příčných ramenech, vzadu na víceprvkové nápravě Integral Link. Nad rámec základního vybavení si lze objednat pneumatické odpružení a konfigurovatelný systém Adaptive Dynamics.
Dobíjením stejnosměrným proudem o výkonu 100 kW dojde k nabití baterie na 80 % kapacity za 45 minut. S použitím domácí dobíječky o výkonu 7 kW (střídavý proud) dokáže totéž za něco málo přes deset hodin. Mezi technologie, které optimalizují dojezd, patří systém předehřívání baterie, který po připojení do sítě udržuje baterii na optimální teplotě pro provoz. Na každé nápravě je jeden elektromotor o výkonu 147 kW a točivém momentu 348 N.m. Dohromady má tedy řidič "pod pedálem" 294 kW a 696 N.m. b, který i navrhli přímo v Jaguaru. Zajímavostí je, že hnací hřídele procházejí přímo elektromotorem.
Design v duchu Jaguaru
Svým designem nový I-Pace dobře zapadá do stávající nabídky značky, zároveň je ovšem svébytný. Byl od začátku navrhován pro elektrický pohon, což má svá specifika, nicméně typickou rozměrnou přední masku si designéři neodpustili. Trochu to asi ovlivnilo součinitel odporu vzduchu. Ten není nijak světoborný, má hodnotu 0,29 i když aktivní lamely v masce chladiče udržují rovnováhu mezi chlazením a aerodynamikou. Když je třeba chladit, otevřou se, v opačném případě jsou zavřené a usměrňují proudění vzduchu.
Vnějšími rozměry se I-Pace zařadí mezi kompaktní SUV, nicméně prostorově úspornější elektropohon umožnil kratší příď a tedy delší kabinu, takže je uvnitř nadstandardně místa. Zavazadlový prostor například nabízí 656 l, po sklopení zadních opěradel 1453 l. Pro nohy zadních cestujících je k dispozici 890 mm.
Je si s kým popovídat
Jaguar I-Pace bude podporovat funkce hlasové služby Amazon Alexa, takže lze "konverzovat", namísto vyhledávání informací na internetu. Řidič může hlasově požádat Alexu o informace uložené v aplikaci Jaguar InControl Remote. Může se jí například zeptat, zda je auto zamčené, nakolik je nabíitá baterie, jestli stačí její dobití na zadanou trasu a podobně.
I-Pace je také prvním Jaguarem vybaveným multimediálním systémem Touch Pro Duo, jehož ovládání využívá kombinaci dotykových obrazovek, kapacitních senzorů a mechanických ovládacích prvků. Nový navigační systém elektromobilu se stará o pohodlí řidiče. Vyhodnocuje topografii zvolené trasy a postřehy z předchozích cest včetně stylu jízdy, na jejichž základě s mimořádnou přesností vypočítává přesný dojezd a stav nabití.
Vyspělý systém technologie Smart Settings (pracuje s algoritmy umělé inteligence) rozpozná individuální potřeby řidiče, podle kterých náležitě přizpůsobí nastavení jízdy a interiéru vozu.
Aby zákazníci měli vždy nejnovější multimediální systém, telematiku a software pro správu energie baterie, bude I-Pace jako první Jaguar nabízet software bezdrátově, což zaručí automatické aktualizace.