Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuality » Vývoj cen ojetých vozidel v roce 2012

Vývoj cen ojetých vozidel v roce 2012

 
ea41_05

středa, 27. února 2013

V roce 2012 u nás došlo k mírnému meziročnímu nárůstu cen ojetých vozidel, ne však vozů Škoda, jejichž ceny naopak v průměru poklesly. Vyplývá to z analýzy české pobočky společnosti LeasePlan, která má ve svém vozovém parku přes 17 000 automobilů a...

 

V roce 2012 u nás došlo k mírnému meziročnímu nárůstu cen ojetých vozidel, ne však vozů Škoda, jejichž ceny naopak v průměru poklesly. Vyplývá to z analýzy české pobočky společnosti LeasePlan, která má ve svém vozovém parku přes 17 000 automobilů a v loňském roce prodala na tuzemském trhu přibližně 4000 ojetých aut ve stáří dva až pět let, které zákazníci vrátili po skončení leasingu.

Růst cen mladších ojetin
Ceny vozidel starších 42 měsíců podle analýzy v podstatě stagnovaly; během roku vzrostly přibližně o 1 %. Oproti tomu ceny vozů mladších 42 měsíců narostly o více než 5 %. „Potvrzuje to dlouhodobý trend zvyšujícího se zájmu o velmi zachovalá mladší ojetá vozidla. Za taková jsou zákazníci ochotni zaplatit více,“ říká autor analýzy Daniel Prostějovský.

Vznětové fabie za ceny zážehových 
Celkový růst zůstatkových cen táhly zahraniční značky. Z vozů Škoda zaznamenala mírné navýšení odcházející generace octavie, ovšem pouze v kategorii do 42 měsíců. Starší vozy naopak postihl pokles, takže celkově zůstala úroveň zůstatkových cen Škody Octavia stejná jako v roce 2011. Hůře se vedlo ostatním mladoboleslavským modelům: průměrná zůstatková cena superbu poklesla o více než 7 % a fabie o více než 5 %. „Fabie táhnou dolů především dieselové varianty, které měly vyšší pořizovací cenu, ale na trhu ojetin se prodávají prakticky za stejnou sumu jako benzinové verze,“ vysvětluje Daniel Prostějovský.

Růst u Passatu nebo Astry
Z nejčastěji poptávaných zahraničních ojetin se nejvíce dařilo Volkswagenu Passat, jehož průměrná zůstatková cena vzrostla o 5 %. „Je ale pravda, že Volkswagen Passat se v předchozím období propadl, takže nárůst vidíme spíše jako návrat do původních pozic,“ upozorňuje Daniel Prostějovský. Polepšil si také Opel Astra, a to o necelá 2 %. Nejprudší pokles mezi zahraničními vozy zaznamenala odcházející generace Fordu Mondeo a také Ford Focus, ten však pouze ve skupině aut starých méně než 42 měsíců. Starší focusy se loni držely na stejných cenách jako v roce 2011.

Rozdíl mezi Škodou a "světem" mizí
„V posledních letech je patrné postupné smazávání rozdílu mezi prodejností tuzemské značky a zahraničních značek. Domácí vozidla přitom na trhu ojetin vždy dominovala. Jednoznačně lepší zůstatková cena škodovek je však už minulostí a navíc se stále přibližují procentní hodnoty vztažené k ceníkové ceně. Tento trend očekáváme i do budoucna. V letošním roce předpokládáme stabilní situaci. S příchodem nové generace octavie a jejím postupným vstupem na trh ojetin dojde, tak jako před lety, ke zrychlenému propadu ceny odchozí generace. Ani fabii nečeká růst. Současná generace totiž bude mít nového nástupce už v příštím roce. Ve firemních flotilách jsou navíc velmi silně zastoupeny naftové varianty. Lidé poučení servisní náročností starších dieselů s technologií PD nebo Common Rail dávají v kategorii malých vozů přednost benzinovým verzím. Oživení by mohlo nastat u fabií vybavených čtyřválcovou variantou naftového motoru, neboť kultivovanost chodu je u ní přece jen na vyšší úrovni. Škodu Rapid čeká z pohledu zůstatkových cen teprve křest ohněm. O její prodejnosti na trhu nových vozidel definitivně rozhodne až uvedení karosářské verze kombi. Právě podle zájmu o ni budeme moci odhadnout budoucí vývoj ceny rapidů na trhu ojetin,“ prognózuje Daniel Prostějovský ze společnosti LeasePlan Česká republika.
 

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz