iFLEET » Aktuální číslo
Editorial
Po léta byly statistiky registrací nových vozidel v České republice poměrně strnulé. Plus minus třetinový podíl si držel domácí výrobce s velkým odstupem před další koncernovou značku, následovala plejáda převážně evropských výrobců, jejichž podíly se s časem měnily, ale nijak zásadně, většinou podle toho, v jaké fázi obměny svých modelových řad se nacházely. První větší změna přišla s expanzí korejských automobilek, v první fázi hlavně značky Hyundai, která začala atakovat nejvyšší příčky, včetně té druhé nejsilnější – koncernového Volkswagenu. Současně si to své – z pohledu evropských a světových statistik – začala brát také Toyota, jejíž domácí podíly dlouho zaostávaly za tím, co bylo obvyklé za hranicemi. Zdá se, že tyto dlouholeté a spíše plíživé změny střídá nový trend. Otevřel jsem si statistiky Svazu dovozců automobilů za měsíc srpen 2024 a hned mě zaujalo, že ta svislá skrolovací lišta je nějak výrazně delší než v minulosti. Stačí letmý pohled na první sloupec tabulky a víme proč. Tam, kde po léta svítila stále stejná jména, jen velmi zřídka doplněná někým novým, vidíme úplnou explozi obvykle exoticky znějících značek, které většině lidí nic neřeknou. Pravda, jejich čísla jsou zanedbatelná, ale jsou tu, a bylo by naivní si myslet, že pouze jako „punkový“ počin nějakých exotů. Věřil bych spíš tomu, že systematicky, cíleně a plánovitě. Už jedna čínská značka si tu za pár let dokázala vybudovat podíly srovnatelné s těmi, které tu auta uvádějí na trh od revoluce.
Ačkoli jen hluchý nemůže slyšet to řinčení budíku, bránit se nově se tvořící konkurenci bude nesmírně těžké. Česko má ještě výhodu v tom, že je tu poměrně vysoká míra loajality k domácí a evropské produkci, nedůvěra k neznámému a neochota měnit své návyky. Vyplývá to i z našeho poolu mezi fleetovými manažery (i manažery silniční autodopravy) v tomto čísle, kteří nám zopakovali, jaké faktory akcentují při výběru značek. Ale lze tu vyčíst i názory opačné - slovy jednoho účastníka diskuze: „Emoce tu nemají místo.“
Pro tradiční značky nastává zřejmě nejtěžší období od roku 1990. V mixu faktorů zůstane produkt a jeho cena na jedné z nejvyšších příček, a jak jsme si všimli, nová konkurence to umí. Ve fleetové oblasti je větší prostor pro TCO – to je zatím velká neznámá a bude trvat spíše léta, než budou k dispozici průkazná data. Každopádně nás čekají v prodeji aut nejenom fleetům zajímavá léta.
Úspěšný fleetový podzim přeje,
Martin Mensa
vydavatel
Jaké faktory nejvíce ovlivňují výběr značek a modelů do vašeho vozového parku? Jak byste charakterizoval(a) míru loajality vaší společnosti při výběru značek? To je otázka dalšího dílu Českého fleetového barometru 2024.... celý článek »
O faktorech, které rozhodují při výběru vozidel do fleetu, hovoří Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car s.r.o. a provozovatel stejnojmenné sítě autoservisů. celý článek »
Zeptali jsme se... Jaké možnosti využití dat nabízí společnost DKV Euro Service v oblasti fleet managementu? Odpovídá... Michal Červenka obchodní manažer pro fleetové zákazníky DKV EURO SERVICE... celý článek »
Opět jsme se podívali na akční nabídky automobilek pro nejbližší týdny. Možná vás budou zajímat... celý článek »
Konkurenceschopnost evropských automobilek v ohrožení, jak z toho ven? Pohled na prodejní statistiky nejen u nás, ale i v dalších evropských zemích leckomu nadzvedne obočí. Značek, které dnes na trhu působí, je mnohem... celý článek »
Robustní a přitom kompaktní, agilní a přitom stabilní, frajer na silnici i na polní cestě. Protichůdné požadavky dokázali v Japonsku přetavit v auto, které splní podobně jako zlatá rybka tři stěžejní přání:... celý článek »