iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2014 » Jel tudy, měl kudy
Moderní správa vozového parku musí být založena na přesných statistických ukazatelích a pokročilých logistických a komunikačních nástrojích. Platí to pro provoz osobních aut a snad ještě více pro provoz aut užitkových. Zejména tam, při přepravě zboží nebo služby k zákazníkovi, jde o hodně: o renomé firmy a její budoucí úspěšnost.
Žijeme v době, která je typická rychlým tokem informací. Od bulvárních zpráv ze života takzvaných celebrit, přes informace o vývoji cen akcií či komodit na burzách, až po datové přenosy mezi řídicími jednotkami čehokoli a kdekoli. Data, informace, data, informace... Kdo je nemá, ztrácí v mnoha odvětvích rychle pevnou půdu pod nohama.
Bez potřebných dat a informací není myslitelný ani efektivní fleet management. A jakmile se začneme bavit o využití telematických systémů ve fleet managementu, nevyhneme se systémům GPS a GPRS. V dohledné budoucnosti k nim přidáme ještě Galileo coby modernějšího evropského konkurenta amerického GPS, který umožní dále rozšiřovat funkcionality napojené na polohovací satelitní systém. Zatím si sice musíme vystačit s GPS, ale i ten umí nabídnout víc, než dokáže většina firem využít, zvláště v součinnosti s pozemními systémy, které zvyšují jeho přesnost a vhodnou kombinací dat vytvářejí velmi silné nástroje zejména v oblasti provozu užitkových vozidel.
Základ základů: kniha jízd
Základním styčným bodem s pokročilými GPS/GPRS nástroji je pro řadu fleetových provozovatelů elektronická kniha jízd. Dokument, nutný pro daňovou uznatelnost nákladů na provoz firemních aut, lze vést různými způsoby, elektronický nevyjímaje. Ten navíc eliminuje nepříjemnosti plynoucí z nedůsledného vedení knih jízd samotnými řidiči postaru, tedy zápisy do skutečné knihy jízd. Systém v nejzákladnějším provedení počítá trasy, doplňuje body, odkud vozidlo vyjelo, kam přijelo, jak dlouho to trvalo, jaká byla průměrná rychlost jízdy... O něco výše stojí systémy, které jsou schopné na základě čipu identifikovat řidiče a které také umí nabídnout přepínání mezi soukromou a služební jízdou. I pro nejjednodušší systém elektronické knihy jízd je samozřejmě nutno vybavit auto přijímačem GPS signálu a SIM kartou pro datovou komunikaci se systémem samotným. Ten je většinou řešen formou hostovaného řešení, kdy je potřebný software nainstalován na serveru poskytovatele služby a veškeré výstupy a exporty dat probíhají přes uživatelské rozhraní adaptované pro internetové prohlížeče. Jednoduchá obsluha, rychlá, nenáročná instalace vozidlových jednotek, nulové náklady na vlastní IT podporu, to vše mluví pro zavádění těchto systémů. Proti jsou vedle faktu, že ani to nejjednodušší řešení není zadarmo, také obavy, které bychom mohli nazvat stigmatem „velkého bratra“. V dnešní době snadného trackingu SIM karet, a to i ve vypnutých mobilních telefonech, je to až komické. Kdo bude opravdu chtít, ten si o pohybu a denní činnosti cílové osoby zjistí cokoli... Komerční systémy samozřejmě umožňují nastavit v režimu soukromých jízd tzv. skrytý mód, ve kterém klient, tedy zaměstnavatel daného jedince, obdrží pouze informaci o počtu ujetých kilometrů. To je v zásadě jediný údaj, který potřebuje, protože podle něj spočítá úhradu za soukromé kilometry.
Celý článek přináší FLEET č. 1/2014