iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2014 » Velké služby pro malé firmy
Nedávno se společnost ALD Automotive pochlubila milionem aut ve správě. Samozřejmě globálně. Na našem trhu ovšem patří tato leasingová společnost rovněž k předním hráčům a rozhodně na tom nehodlá nic měnit...
Generálním ředitelem domácí pobočky společnosti ALD Automotive je od dubna 2012 Petr Kohout. Po návratu z Vietnamu, kde řídil společnost SG Viet Finance, se plně soustředí na domácí scénu a na rozvoj ALD Automotive v podmínkách našeho trhu. Jak se dívá na současnost a blízkou budoucnost operativního leasingu a jaké jsou plány ALD Automotive, jsme zjišťovali během našeho rozhovoru.
Společnost ALD Automotive ohlásila milion aut ve správě, což je jistě významná meta. Jaké mety máte na českém trhu?
V loňském roce jsme vytvořili obchodní strategii, která by měla vrcholit v roce 2015. Obecně mohu říci, že od nás vlastníci očekávají dvouciferný meziroční růst a určitou metou bylo již dosažení hranice 15 000 financovaných aut. Zde se ovšem jedná jak o auta v operativním, tak finančním leasingu, který stále poskytujeme.
Je dvouciferný růst v oblasti operativního leasingu na našem trhu reálný?
Samozřejmě, že je to závislé na makroekonomických podmínkách, ale vloni vykázal trh operativního leasingu v České republice konečně výraznější dynamiku, když rostl zhruba o osm procent. Takže k té dvouciferné cifře už není zase tak daleko. Na druhou stranu je pravda, že tento výsledek ovlivnila státní správa, která začala vyhlašovat poměrně velké tendry s využitím operativního leasingu.
Tipuji, že růst pouze takovým tempem jako celý trh, by vás asi neuspokojilo...
To ne, nicméně je třeba říci, že růst flotily musí být doprovázen adekvátním nárůstem ziskovosti. Růst za každou cenu naší strategií není. Náš byznys je dnes silně ovlivněn tlakem na marže, a to zejména ve velkých výběrových řízeních. Snažíme se stále více oslovovat malé a střední podniky, protože potenciál u velkých společností už není velký. Kdo operativní leasing chtěl, ten ho má a umí si díky silně konkurenčnímu prostředí vysoutěžit takové podmínky, které už mohou být na hranici rentability na straně dodavatele. Proto vidím prostor spíše v oblasti malých a středních podniků, kde je penetrace operativního leasingu stále velmi nízká. Nicméně, není vždy jednoduché přesvědčit klienty s flotilou pěti, deseti aut , že operativní leasing je pro ně správná volba.
Tipuji, že to je obtížné ze dvou důvodů. Zaprvé proto, že už ze své podstaty je operativní leasing poměrně komplikovaný produkt, a za druhé proto, že řada lidí stále není schopna přijmout fakt, že auto nebude nikdy jejich...
Ano, to je pravda. Ještě bych k tomu dodal, že tyto menší firmy si přejí udržet určitou flexibilitu vozového parku, a to jak z hlediska výběru dodavatelů, tak počtu aut. A v případě, že mají auta v majetku, je ta flexibilita o něco vyšší. Mohou je vozit, do jakého servisu chtějí, a pokud je nepotřebují, mohou je kdykoliv prodat. Jsou to často takoví pilní Ferdové mravenci. Mají různé nadstandardní vztahy s lokálními dodavateli, kteří jim třeba udělají servis ve své dílně, na internetu si pak v akci koupí pneumatiky... Takovým způsobem jsou schopni se dostat na náklady, které jsou mimořádně konkurenční. Můžeme sice hovořit o rozdílu v kvalitě poskytovaných služeb, ale tento zákazník jej příliš nevnímá a přidaná hodnota operativního leasingu se tím pro něj vytrácí.
Neřeší, kolik jim to všechno zabere času?
Ne, tohle většinou tito lidé neřeší. To jsou interní náklady, které nikdo nekalkuluje a nevyčísluje. Berou to jako standardní součást svého podnikání.
Zejména v oblasti malých a středních podniků se nicméně už vloni začaly objevovat poměrně optimistické názory na nejbližší ekonomický vývoj. Pocítili jste to nějak ve svých obchodech? A jedná se vůbec o realitu, nebo spíš o zbožné přání?
Myslím, že už v druhé polovině loňského roku byly vidět určité pozitivní signály. My jsme v tom období udělali několik zajímavých obchodů, ale nespojoval bych je tak docela s tímto oživením. ALD Automotive je specifická tím, že se o klientelu z řad SME zajímala vždycky. Naše historické zaměření na relativně menší firmy mělo vliv i na to, že jsme rostli mnohem konzervativnějším způsobem než někteří konkurenti. Ale dnes máme celkem tři tisíce klientů, a když od toho odečtu finanční leasing, tak je zde ještě stále zhruba tisícovka klientů, což není standard ani u konkurentů s větším počtem aut ve správě.
Takže to vychází na průměr patnácti aut na klienta...
Když to očistíme od aut ve finančním leasingu, tak máme v operativním leasingu průměr přes jedenáct vozidel na klienta, ale to je zavádějící údaj, protože máme spoustu klientů se dvěma - třemi auty. Ti se často odklánějí od standardizovaných produktů a snaží se spojit to dobré z operativního leasingu s tím, co jsou si sami schopni zajistit levněji. My se jim v tom snažíme vycházet vstříc, pokud je to jen trochu možné.
Celý rozhovor přináší FLEET č 1/2014