iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2014 » Více nákladu, méně nákladů
Ford Transit je ikonou světa lehkých užitkových automobilů a bylo by určitě zajímavé zjistit, kolik toho všechny generace tohoto modelu přepravily. Něco podobného asi nikdo nikdy nespočítá. Pro majitele vozů nové generace je nicméně dobrou zprávou, že toho nyní Transit uveze více a spotřebuje méně.
Nový Ford Transit osmé generace jsem si mohl v rámci mezinárodní prezentace vyzkoušet ve španělské Barceloně v polovině února. K dispozici byla celá řada verzí: klasická celoplechová dodávka v krátkém, středním i dlouhém provedení, verze Double Cab, celoprosklené Kombi nebo valník. Přistavit úplně všechny varianty by asi nešlo, je jich prý celkem 73. Nejde jen o tři délky karoserie nebo až pět délek samostatného podvozku při dvou rozdílných rozvorech, či o dvě výšky střechy, ale také o možnosti volit pohon přední nápravy, zadní nápravy, nebo pohon všech kol. To je nedostižná variabilita, díky které si z modelové palety Transit musí umět vybrat každý. Vždyť jen počet míst se pohybuje od dvou až po osmnáct v dlouhém provedení Bus.
Pracovní Hi-Tech
První dojmy po ujetí okolo stovky kilometrů za volantem tří různých verzí nového Transitu jsou velmi pozitivní. Užitkový model se opět o něco přiblížil svým jízdním projevem a komfortem osobním autům a je až neuvěřitelné, jak snadno se ovládá. Do interiéru byla zakomponována řada prvků, které známe z osobních fordů, což samozřejmě přispívá k příjemnému pocitu po usednutí za volant. Už to prostě není čistě pracovní prostředí. Užitkový transit může být vybaven infotaimentem, který si nezadá s dobře vybaveným mondeem, potěší podélně i výškově nastavitelný volant s velkým rozsahem chodu, velmi přínosným vybavením je zásuvka s napětím 230 V, kterou lze nabíjet nářadí nebo elektroniku bez speciálních adaptérů. Také je možno si zaplatit elektricky nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, adaptivní tempomat s detektorem bezpečné vzdálenosti, systém pro varování před opuštěním jízdního pruhu, sledování bdělosti řidiče, zadní parkovací kameru s asistentem pro připojení přívěsu, statická odbočovací světla, monitorování tlaku v pneumatikách a řadu dalších moderních „vychytávek“. Osmá generace užitkové legendy je prostě hi-tech pomocník...
Komfort a praktičnost
V interiéru vytvořili návrháři několik menších odkládacích prostorů pro mobil, mince a podobné drobnosti, větší předměty je možno uložit pod sedadlo spolujezdce. Pod dvojsedem je prostor, který bez problémů pojme dvě středně velké sportovní tašky. Sedadla jsou příjemně polotuhá a dobře tvarovaná, což je u auta, ve kterém řidiči stráví třetinu dne, hodně důležité. Stejně důležité je snadné ovládání a tady Ford nastavil laťku hodně vysoko. Ve všech třech verzích, které jsem si vyzkoušel, měla spojka plynulý záběr, řazení bylo u obou testovaných vanů s předním i zadním pohonem hladké a lehké, zatímco u valníku bylo o něco tužší. Zaujal mě také jízdní komfort. Auta byla zatížena 600 kg, abychom měli představu, jak jezdí Transit naložený, a s tímto nákladem pracovalo odpružení náprav velmi komfortně. Retardéry i jiné nerovnosti vozovky přejížděl Transit s grácií, bez rázů nebo cizorodých zvukových projevů. Zvýšená tuhost karoserie také udělala své. Celkově je z řidičského a uživatelského hlediska nový Transit výrazným vylepšením předchozího modelu směrem k vyššímu uživatelskému komfortu a praktičnosti, což se projevuje i v komfortu nakládky, vykládky a upevňování nákladu. Přístup do nákladového prostoru například usnadňuje integrovaný schůdek v zadním nárazníku, který je opatřen protiskluzovou povrchovou úpravou. Lepšímu upevnění a uložení náladu pomáhají kotevní oka umístěná nikoli v podlaze, ale na bočnicích. Podlaha je díky tomu zcela rovná, opatřená krytinou, která kryje do výšky 100 mm také bočnice. Je to ochrana a také výrazné usnadnění čištění nákladového prostoru. Jeho osvětlení mimochodem zajišťují LED a reflexní plochy upozorní okolí na zadní dveře otevřené do úhlu 90°.
Pro více nákladu
Vedle menších praktických vylepšení nákladového prostoru je zde ještě jedno zásadní: zvětšení objemu. Nový Transit totiž nabídne například u provedení L2 o 95 mm delší a 22 mm širší ložnou plochu, což znamená, že pojme o jednu europaletu víc než předchůdce. Na výšku bude možno využít o 141 mm více u provedení střechy H2 a o 140 mm u H3. Celkově tedy nabídnou obě varianty zhruba o metr krychlový více nákladového prostoru než dosavadní model. Obdobně došlo ke zvětšení ložného objemu u ostatních variant.
Nabídka kabiny s podvozkem pro nejrůznější nástavby, nejčastěji valníkové, doznala navíc rozšíření dostupných velikostí. K dispozici jsou nyní čtyři rozvory a pět délek samotného podvozku. Přibyla extra dlouhá varianta s rozvorem 4522 mm a délkou šasi 5147 mm. Na zadní nápravě je možná dvoumontáž, neboť nový Transit má horní limit maximální hmotnosti 4,7 tuny.
Jeden motor, tři výkony
K pohonu nového Transitu slouží agregát 2.2 Duratorq TDCi o maximálním výkonu 74 kW, 92 kW nebo 114 kW. V rámci seznámení s novinkou byly k dispozici pouze dvě výkonnější verze, které si se zmíněným 600kg nákladem bez problémů poradily. Výhodou výkonnějšího agregátu je vedle mohutnější hnací síly také větší rozpětí otáček, ve kterých nabízí své maximum. To samozřejmě zpříjemňuje jízdu. U méně výkonné varianty budete víc řadit a s těžším nákladem pocítíte v nízkých otáčkách určitou „turbodíru“. Chod obou agregátů je vyvážený, dobře utlumený. Tak akorát, aby jej řidič slyšel, ale nebyl jím obtěžován.
Automobilka slibuje průměrnou spotřebu od 6,4 l/100 km, která platí pro speciální verzi Transit ECOnetic. Ve srovnání s dosavadním Transitem ECOnetic to představuje zlepšení o dalších šest procent. Nový Transit ECOnetic má speciálně naladěný motor o výkonu 92 kW, systém Auto-Start-Stop a inovativní funkci regulace zrychlení. K dispozici je s celkovou hmotností 3,1 t a 3,5 t při objemu nákladového prostoru 10 m3.
My jsme s nejvýkonnějším a nejdelším transitem zatíženým 600 kg a s dvojčlennou osádkou jezdili v okolí Madridu se spotřebou 8,7 l/100 km, aniž bychom se snažili nějak zvlášť spořit, s vanem L2 poháněným motorem 92 kW a hmotností 3,5 t jsme dosáhli spotřeby 8,1 l/100 km a s Valníkem se stejným motorem byla spotřeba 8,3 l/100 km. A to jsou velmi slušné hodnoty.
Řezání provozních nákladů
Automobilka Ford kladla obecně velký důraz na zlepšení TCO Transitu. Nešlo jen o honbu za spotřebou, zlepšení doznaly i další parametry, ovlivňující celkové náklady na provoz. Například servisní interval byl prodloužen až na 50 000 km a snížila se pracnost řady servisních úkonů, takže je možno je provést v kratší době a tedy levněji. Například výměna zadních kotoučových brzd se zkrátila z 2,6 hodiny na 1,3 hodiny, tedy přesně na polovinu. Celkový čas plánované údržby během ujetí 150 000 km se pak zkrátil z 5,4 hodiny na 4,2 hodiny. Ford také vcelku logicky očekává vysoké zůstatkové ceny ojetých transitů.
Nový Transit byl konstruován také pro co nejvyšší provozní spolehlivost. Má proto velmi tuhou konstrukci, obsahující vysokopevnostní oceli. V rámci náročného testování spolehlivosti v Evropě i Severní Americe absolvoval nový Transit ekvivalent jedenácti milionů kilometrů, z toho přes půl milionu v reálném provozu u vybraných zákazníků. Vůbec poprvé se nový model podrobil také sérii extrémně náročných zkoušek, které v nejrůznějších situacích ověřovaly, zda se vůz chová bezpečně a předvídatelně. Jedna z nich spočívala například v nárazu do 150 mm vysokého obrubníku rychlostí 60 km/h. Na pasivní bezpečnosti se příznivě projevuje i fakt, že se jedná o globální model, který tedy musí vyhovět ne jednomu, ale hned několika rozdílným bezpečnostním testům. I proto má novinka o něco delší a masivnější příď než předchůdce: skrývá větší deformační zónu...
Aktivní bezpečnosti napomáhají výše zmíněné moderní technologie, ke kterým patří i nejmodernější elektronický stabilizační systém, který obsahuje některé ne zcela běžné funkce: například regulaci průjezdu zatáčkou Curve Control, což je Fordem vyvinutý program, který automaticky zpomalí vůz při příliš rychlém najetí do zatáčky a navíc jej pomocí rozdílného brzdného účinku jednotlivých brzd v průjezdu zatáčkou stabilizuje. ESP dále obsahuje funkce ochrany proti převrácení, adaptaci na změnu zatížení, stabilizaci přívěsu či asistent pro rozjezd ve svahu.
První vozy v březnu
První transity nové generace se k domácím zákazníkům dostanou v průběhu března, importér ovšem již nabízí možnost objednávek. Ceny na českém trhu začínají na částce 449 900 Kč bez DPH za provedení Van 290 Leader s motorem o výkonu 100 k. Všechny verze nového Fordu Transit mají navíc v základní ceně prodlouženou záruku na 5 let nebo 200 000 km, na prorezavění karoserie se vztahuje dvanáctiletá záruka. Ford Credit pak nabízí pro nový Transit značkové financování bez navýšení při 20% záloze.