Fleet AwardsFleet Awards Firemní auto rokuFiremní auto roku Fleet SlovenskoFleet Slovensko
 

iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2014 » Záchranářská hvězda má tři cípy

Záchranářská hvězda má tři cípy

 
1-2014

čtvrtek, 27. února 2014

Zdravotnická záchranná služba už dávno nejezdí škodami 1202 nebo 1203. Koneckonců, druhá řada seriálu Sanitka v porovnání s tou první dobře ilustruje, kam se záchranáři po stránce technického a materiálního vybavení posunuli. Pražská záchranka už několik let sází na značku Mercedes-Benz. Ne kvůli luxusu, ale kvůli spolehlivosti, bezpečnosti a dalším potřebným vlastnostem.

 

Potkal je asi každý, kdo v Praze žije či pracuje: žlutočervené Mercedesy ML, spěchající „na maják“ tam, kde je urychleně třeba lékařské pomoci. Někdy má člověk pocit, že jich po Praze musí jezdit snad sto. Omyl, v provozu jich je vždy šest, dalších devět je v záloze, v opravě, nebo slouží pro jiné podpůrné činnosti. Jsou to prostě a jednoduše auta, která se nezastaví. Ročně najezdí jen po Praze a okolí okolo třiceti tisíc kilometrů. Přitom, jak říká ing. Václav Machek, náměstek ředitele technicko-provozní sekce Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy, průměrná ujetá vzdálenost na jeden zásah je jen okolo sedmi kilometrů...

V Praze nejsou jen silnice
Jak se vlastně pražská záchranka k Mercedesům třídy ML dostala? Standardním výběrovým řízením, ve kterém před šesti lety domácí importér učinil záchranářům nejvýhodnější nabídku. „Předtím jsme provozovali vozy Nissan Patrol, ale ty už byly hodně staré, a tak byl nákup nové techniky nevyhnutelný,“ vzpomíná Václav Machek a vysvětluje, proč je potřebné mít pro pražskou záchranku auta schopná provozu v terénu: „On si každý představuje Prahu jako dokonalou infrastrukturu silnic, ale to není tak docela pravda. Praha je ve skutečnosti plná překážek a navíc do ní musíme započítat i okrajové části. A přímo v Praze máme třeba Šárecké údolí a řadu dalších oblastí, které jsou pro klasické osobní auto nesjízdné.“ Existuje i další důvod, proč pražští záchranáři potřebují SUV: objem zavazadlového prostoru a užitečná hmotnost. „Naše vybavení se už do běžného kombíku nevejde, to auto je plné přístrojů a speciálního vybavení,“ podotýká ing. Machek.
To, že výběrové řízení vyhrál Mercedes-Benz, by mohlo být pro někoho překvapením, ale nabídky neprémiových značek byly v tehdejším tendru nakonec dražší. Například Volkswagen a jeho Touareg... „Celé auto včetně veškerých potřebných úprav pro montáž speciálního zařízení nás vyšlo na jeden a půl milionu,“ upřesňuje Václav Machek. V multifunkčním zavazadlovém prostoru se nachází zdravotnické vybavení, samozřejmostí jsou majáky, houkačka a velmi důležitá součást celého vybavení, takzvané Car PC. „Jedná se o multifunkční zařízení, které v sobě sdružuje GPS naváděcí systém a obousměrnou datovou komunikaci mezi operačním zdravotnickým střediskem a výjezdovou skupinou. Operátor jejím prostřednictvím posílá souřadnice místa zásahu, identifikaci pacienta, posádka zase zadává do systému stavovými hlášeními informace o průběhu daného zásahu,“ vysvětluje ing. Machek.

 

Celý článek přináší FLEET č. 1/2014

Napsal: ifleet

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@iFLEET.cz