iFLEET » Aktuální číslo » FLEET 1 / 2015 » Vyhoďme ho z kola ven
Nákup vozidel do majetku u nás stále preferuje významná část firem. Důvody jsou různé, od vratky DPH v plné výši až třeba po využití úvěrového financování, u kterého ani jinak než do majetku auta pořídit nelze. V každém případě tím firma svůj hmotný majetek rozšíří o automobily, které bude účetně odepisovat pět let. A to je také obvyklá doba, po kterou auta ve firmě slouží. Ale je to ideální?
Po pěti letech mají vozidla nulovou účetní zůstatkovou hodnotu (jsou plně odepsána), zatímco jejich tržní hodnota může stále ještě představovat třetinu původní kupní ceny. Faktory, které zůstatkovou cenu vozidel ovlivňují, jsou všeobecně známé, nicméně při hledání optima pro remarketing firemních vozů nejde zdaleka jen o zůstatkové ceny. Jde o funkci hned několika faktorů proměnných jak v čase, tak v počtu najetých kilometrů. Přesto není nic složitého najít optimální dobu pro odprodej firemních vozidel. Podívejme se na několik oblastí, které je třeba brát v úvahu.
Důvěryhodné kilometry
Tématem doby jsou ujeté kilometry. Obchod se stáčením tachometrů vesele bují, legislativa je bezzubá a nepoučený zákazník snadnou kořistí. Naštěstí přibývá těch, kteří mají o tomto problému solidní povědomí a vědí, jak se bránit nepoctivcům. Pokud má auto hodně najeto, je logické, že musí mít nižší cenu než auto, které má najeto méně a seriózní firmu snad vůbec nenapadne s tímto údajem u prodávaných aut „kouzlit“. Kouzlit se dá jinak a jinde, především je možno analyzovat, proč, kam, za jakým účelem auta jezdí, a eliminovat zbytečně najížděné kilometry. Ušetří to minimálně náklady za palivo a servis. Obecně se za zlomovou považuje hranice 150 000 km, nad tento nájezd začínají být například leasingové společnosti u kalkulací operativního leasingu velmi opatrné. Mnozí zájemci o tuto službu financování se divili, že jim kalkulace na 180 000 km vychází z hlediska nákladu na ujetý kilometr výrazně nevýhodněji v porovnání s kalkulací na 150 000 km...
Zákazníci ojetých vozů ale přemýšlejí jinak, a to zejména z toho důvodu, že jim běžný roční firemní kilometrový proběh vystačí na tři až pět let provozu a namísto nákladu na ujetý kilometr sledují pouze kupní cenu. U těchto zákazníků stále více zabírají důvěryhodné informace o dosavadní provozní historii vozidla. A firma jako první majitel taková data může poskytnout a zaručit se za ně.
Technický stav vozidel
Vedle počtu ujetých kilometrů hraje svou roli samozřejmě technický stav vozidla. Ten je sice s kilometrickým proběhem úzce spjat, ale i tak můžeme narazit na dvě stejně stará auta s obdobným údajem na počitadle kilometrů, ovšem v diametrálně odlišném technickém stavu. Špatné zacházení se svěřenými auty je problém, se kterým bojuje mnoho firem. Pokud neexistuje kontrolní mechanismus zajišťující periodické kontroly stavu vozidel s adresnou zodpovědností, pak jde kultura péče o auta samozřejmě dolů (a naopak). Kdo chce auta dobře prodat, ten musí na jejich technický stav průběžně dohlížet. Nejde jen o pravidelné servisní prohlídky, ale o celkovou péči o auto a jízdní styl. Možností, jak ovlivňovat zůstatkovou cenu vozu je celá řada. Je dobré se zaměřit na typické problémy a oblasti, které přitahují oko potenciálního kupce, jako je stav čalounění, laku, motorového prostoru. Ne nadarmo se setkáte u některých aut taxislužby s ochrannými potahy všech sedadel. Jednoho dne totiž přijde čas sejmout všechny prvky označení Taxi, vymontovat taxametr, sundat ochranné potahy, leckdy i sejmout fólii karoserie a vůz půjde do prodeje skoro jako nový. Investice se u intenzivně využívaných aut vyplatí.
Dvojí „bod zlomu“
A kdy tedy auta „vyhodit z kola ven“? Většinou existuje nějaká interní směrnice, která stanovuje stáří vozu nebo maximum ujetých kilometrů. Ale je nastavena správně? Určitě není od věci podrobovat nastavené parametry čas od času analýze. Možná jsou auta prodávána příliš brzy, nebo naopak příliš pozdě. Pokud firma přejde na vozy jiné značky, s jinými servisními intervaly, jinou životností některých komponentů a jiným průběhem poklesu zůstatkových hodnot, pak by tomu měly odpovídat i změny v car policy.
Ideální je zajistit si potřebná data u firem, které se průzkumem trhu v oblasti ojetých aut zabývají, a podle nich a vlastních dat o nákladech na firemní auta zvolit nejlepší parametry pro odprodej vozidel. Připomeňme, že nejlepší okamžik pro odprodej nastává, když křivka průběhu nákladů na ujetý kilometr dosáhne své minimální hodnoty. Průběh křivky je samozřejmě kromě doby používání závislý také na počtu najížděných kilometrů, takže jinak vypadá pro automobil, který ujede ročně 40 000 km, a jinak pro automobil, který ujede 20 000 km. Jak ukazuje graf č. 1, v prvním případě se u automobilu nižší střední třídy v pořizovací ceně 500 000 Kč bude křivka dotýkat minima v první polovině čtvrtého roku užívání vozu. V tomto bodě by měl být poměr poklesu zůstatkové ceny, počtu ujetých kilometrů a servisních nákladů na ujetý kilometr nejvýhodnější.
Celý článek přináší magazín FLEET firemní automobily č. 1/2015